تبیان، دستیار زندگی
اگر فرض کنیم اتوبان فرهنگی حجاب دو سر داشته باشد؛ شرق و غرب. شرق را نماد حجاب اسلامی و غرب را نماد بی حجابی اروپایی بنامیم متاسفانه امروزه دیده می شود با سرعت غیر مجاز در لاین شرق به غرب در حرکت هستیم و روز به روز از فرهنگ اسلامی دورتر و دورتر می شویم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختری بخاطر حجاب کچل شد!

دور شدن از حجاب چرا و به چه علت؟

اگر فرض کنیم اتوبان فرهنگی حجاب دو سر داشته باشد؛ شرق و غرب. شرق را نماد حجاب اسلامی و غرب را نماد بی حجابی اروپایی بنامیم ،متاسفانه امروزه دیده می شود با سرعت غیر مجاز در لاین شرق به غرب در حرکت هستیم و روز به روز از فرهنگ اسلامی دورتر و دورتر می شویم .


این روزها بد حجابی یکی از معضلات اساسی فرهنگی جامعه است.

امروزه در معابر عمومی دیده می شود که موجی از بد حجابی و در بعضی نقاط تهران بی حجابی و گاهاً فساد جنسی علنی در سطح شهر دیده می شود .

بدحجابی ، ریشه در جهالت دارد !

به فرموده آیت الله جوادی آملی ، ریشه بد حجابی ، جهالت است.

باید به فرد جاهل فهماند ، آموزش داد و آموخت که چرا اسلام می گوید حجاب خوب است و بی حجابی بد؟ به عبارتی می توان گفت که چرایی حجاب مهمتر از اصل حجاب است ! چرا که با دانستن چرایی و علت حجاب ، کم کم افراد به اصل حجاب روی خواهند آورد.

رسانه نقش مهمی در اطلاع رسانی دارد!

در فیلم های امروز ،دیده می شود با نقش دادن یک زن محجبه و چادری ، زنی که عفت دارد و حیا را در خود پرورش داده است در مقام یک سرایدار و یا یکی از نقش های منفی و گاه بدبخت فیلم و در عوض از یک خانمی که حجابی نداشته و دارای هفتاد قلم آرایش است ، در نقش یک زن موفق ، بانوی خانه و نقش مهم و اساسی و حساس و مهم فیلم ، جایگاه زنان محجبه را خواسته و ناخواسته تزلزل می دهند .به راستی چرا این اتفاقات در حال رخ دادن است ؟!

مگر نه این است که ما روز به روز باید برای جوانانمان بعد دین و دیانت و حجاب را باروش ها و متد های جدیدی بفهمانیم ؟!

اگر اندکی فکر دینی داشته باشیم و محبت و عاطفه برای جوانانمان ، قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که در راستای ساختن فیلم هایی که مخاطب اصلی آن ها را جوانان و نوجوانان می باشند ، الگوی فاطمی و زینبی را در قالب فیل و سریال ومستند بسازیم وآن را تحویل جامعه دهیم .

حجاب فاطمی را گسترش دهیم !

مگر ما پیرو بانویی همچون حضرت زهرا سلام الله علیها نیستیم ؟!

بانویی که در امر حجاب بسیار مواظبت می نمودند، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند.

اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله موارد می توان در مورد حجاب ایشان الگو پذیری داشت. با توجه به منابع تاریخی ، پیرامون حجاب حضرت می توان مواردی را به شرح ذیل نام برد:

حضرت در امر حجاب بسیار مواظبت می نمودند، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد. حضرت برخاستند و به اتاق دیگر رفتند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: دخترم! این مرد نابیناست.

امام حسن علیه السلام در کیفیت این حضور حضرت در جمع می فرمایند: « مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید ... در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود) ... او در میان زنان انصار از خانه خارج شد... همچون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم با وقار و متانت حرکت می نمود

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: پدر اگر چه او مرا نمی بیند، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند....

همچنین تا آنجایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند. حتی زمانی هم که حضرت برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق و ابطال باطل سخنرانی کردند در عین حفظ حریم و عفت بودند.

حجاب برتر

امام حسن علیه السلام در کیفیت این حضور حضرت در جمع می فرمایند: « مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید ... در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود) ... او در میان زنان انصار از خانه خارج شد... همچون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم با وقار و متانت حرکت می نمود ...

وجود این حالات بیان از اهتمام حضرت به مسأله حجاب دارد .

آیا ما نباید در الگو دهی به جوانانمان این بانو را سرمشق و الگو قرار داده و به جهانیان نمایش دهیم ؟!

افسوس که دیده می شود که به جای آنکه به بزرگان دینی همچون زینب سلام الله علیها و زهر اسلام الله علیها ارج نهاده و زنان پیرو این بانوان فاخر را ستایش کنیم ، دیده می شود که به دختران و زنان جامعه گاه در قالب نمایش آموختیم که اگر چادر بر سر داشته باشی و در دبیرستان ظاهر شوی به واسطه فیلم شب قبل، انگشت اتهام دوستانت به سویت دراز می شود که تو خدمتکار من هستی و من که زیبایی جسمم را به نمایش عمومی گذاشته ام، ارباب تو.

از زمانی که گدایان در سریال ها، چادری شده اند و متمولین و ثروتمندان خانم های «های کلاس»ی هستند که نماد مترقی بودنشان مانتویی بودن و ذره ای از موی از زیر روسری بیرون ریخته شده شان است، دیگر دختر نوجوان دوره دبیرستانی برای اینکه در کنار خیابان سکه کف دستش نگذارند و او را متهم به بی کلاسی نکنند ، در حال فرار از چادر و حجاب اسلامی است .

اتوبان فرهنگی حجاب را اشتباه نرویم !

اگر فرض کنیم اتوبان فرهنگی حجاب دو سر داشته باشد؛ شرق و غرب. شرق را نماد حجاب اسلامی و غرب را نماد بی حجابی اروپایی بنامیم متاسفانه امروزه دیده می شود با سرعت غیر مجاز در لاین شرق به غرب در حرکت هستیم و روز به روز از فرهنگ اسلامی دورتر و دورتر می شویم .

به راستی چرا در جامعه ای که باریخته شدن خون های ارزشمندی از جوانان و نوگلانی به ثمر رسیده و پرچم فاطمی بر سر زنان و جوانان آن آویخته شده است ،چنین اتفاقی در حال رخ دادن است ؟!

زیبایی را همه دوست دارند !

این نکته را نباید فراموش کرد که خداوند زیباست و زیبایی را نیز دوست دارد اما این زیبایی برای چه کسی و در کجا باید در معرض حراج گذاشته شود ؟این مهم است و نکته ی قابل تأمل در همین جا قرار دارد !

آیا دخترانی که در خارج از کشور ، زندگی می کنند و در پی تحصیل و علم آموزی هستند ، آیا آنها زیبایی را دوست ندارند ؟

جلوه وظهور حجاب در خارج از کشور !

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که نسبت قابل توجهی از جمعتش را مسلمانان تشکیل می دهند اما در همین حال یکی از بیشترین کشورهایی است که با دین مبین اسلام و به ویژه مسأله حجاب و ساخت مساجد مخالفت می ورزد.

در همین حال اخیراً چندین قانون علیه حجاب و نقاب صادر شده که موجب محدود شدن زنان و دختران محجبه در این کشور گردیده است.

اخبار رسیده از پاریس ، پایتخت فرانسه حاکی از آن است که "سنیت دوجانی" دختر جوان 15 ساله فرانسوی ترک تبار که از

حجاب در فرانسه

دختران محجبه در فرانسه به شمار می رود، پس از صدور قوانین جدید علیه حجاب، از حضور در مدرسه منع شده بود.

گفته می شود وی که از یکسو مصمم به ادامه تحصیل بوده و از سوی دیگر حاضر به کنار گذاشتن حجاب و نشان دادن موی خود به نامحرمان نبوده، در اقدامی جالب و اعتراضی تمام موی سر خود را تراشیده و با چهره جدید خود در مدرسه حاضر شد.

مقامات این مدرسه به وی اطلاع داده بودند که قرار است بر اساس قانون جدید صادر شده، حجاب او را در مقابل دید همگان از سرش بردارند، همین امر موجب شد که وی پیش از این اقدام، موهای سر خود را بتراشد تا وقتی حجابش را بر می دارند، مویی بر سر وی نباشد .

آیا این دختر زیبایی رادوست ندارد ؟!آیا او زیبایی ندارد که بخواهد در معرض نمایش بگذارد ؟!

بله قطعاً! او همچون دیگر زنان زیبایی را دوست داشته و حتی شاید بتوان گفت که زیبایی او از خیلی های دیگر بیشتر است چرا که زیبایی ظاهری خود را با زیبایی معنوی والهی گره زده و فهمیده که داشتن زیبایی ظاهری گرچه لذت بخش و دوست داشتنی است ، اما آنچه باقی است و فنا نخواهد پذیرفت زیبایی ایمان ، اعتقاد و سیمای الهی است .

این ماجرای یک نمونه از زنان ودخترانی است که با توجه به فهمیدن جایگاه خود و حجاب ، این گونه در برابر تعارضات دینی خود ایستاده تا جایی که قید زیبایی خدادادی را برای رضای خالق زیبایی هایشان می زنند !

با توجه به این ماجراهایی که در سرتاسر دنیا درحال رخ دادن است ، آیا باز جایی برای این باقی می ماند که گاه بگوییم : اگر من حجاب داشته باشم ، دوستانم مرا ترک می کنند و یا فلان استاد نمره ی مطلوب را به من نمی دهد و یا ...؟!

حضرت در توصیه ای به زنان می فرماید: آنچه برای زنان نیکو است، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند

توصیه بانوی برگزیده عالم به زنان

حضرت در توصیه ای به زنان می فرماید: آنچه برای زنان نیکو است، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند. (به این معنی که تا موقعی که لزوم ندارد حضور در جمع مردان معنی ندارد.)

لذا در جایی دیگر می فرمایند: نزدیکترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.

خلاصه این که توجه حضرت به حجاب تا لحظه مرگ هم ادامه داشت، لذا از کیفیت حمل بدن محترمشان به صورتی که آن موقع مرسوم بود ـ حمل بر تابوت بدون پوشش ـ ابراز نگرانی کردند. لذا به همسر خود وصیت نمودند که تابوتی آماده کند، همان گونه که ملائکه شکل آن را به حضرت نشان داده بودند.

کمی به خود آییم و زینب وار بیاندیشیم و زهراوار عمل کنیم .

امید است که در قیامت ، درروزی که در محضر خدا و ائمه حاضر می شویم ، وا حسرتا نگفته و از اعمال و کردارمان انگشت خجل بر دهان ننهیم !

فرآوری : زهراا جلال

گروه دین تبیان


منبع :

سایت جهان نیوز

سایت همشهری

سایت حوزه

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.