تبیان، دستیار زندگی
یری معاصر ایران" را منتشر كردند هم‌زمان با انتشار كتاب «فرهنگ تصویری معاصر ایران» در كشور هلند، نمایشگاه گرافیك ایران در پایتخت این كشور - از هفته گذشته در دانشكده‌ی هنرهای زیبای آمستردام - برپا شد. "فرهنگ تصویری معاصر ایران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هلندی‌ها "فرهنگ تصویری معاصر ایران" را منتشر كردند


هم‌زمان با انتشار كتاب «فرهنگ تصویری معاصر ایران» در كشور هلند، نمایشگاه گرافیك ایران در پایتخت این كشور - از هفته گذشته در دانشكده‌ی هنرهای زیبای آمستردام - برپا شد.

"فرهنگ تصویری معاصر ایران" را با عنوان "NEW VISUAL CULTURE OF MODERN IRAN "، رضا عابدینی و دوست هلندی‌اش هانز ولبر، پس از تلاشی یك‌ساله به سرانجام رسانده و هفته گذشته در كشور هلند منتشر كرده‌اند؛ این كتاب در قطع رحلی با 160 صفحه ارایه شده است.

تاكنون گویا تنها یك نسخه از این كتاب به ایران آمده و ناشر سرشناس هلندی در پی رایزنی برای پخش این كتاب در ایران است.

دو سال پیش "هانز ولبر" هلندی‌، به تهران سفر كرد و با سركشی به آتلیه‌ی گرافیست‌های ایران، به عكاسی و جمع‌آوری اطلاعات در این‌باره پرداخت.

كتاب یادشده مجموعه آثار گرافیست‌های ایرانی، تعدادی عكس و تصورسازی‌های هنرمندان ایرانی را دربر می‌گیرد.

در مقدمه این كتاب آمده است:

اگرچه هنرهای بصری یا VISUAL ARTS مانند خوش‌نویسی، نگارگری و مینیاتور جای مهمی را در فرهنگ ایران اشغال كرده، اما گرافیك از 1970 در ایران حضور جدی داشته است.

تنوع حمایت از طراحان گرافیك كه ابزارهای بیان را گسترش داده، دلیل اصلی این حضور جدی از سال 1970 است.

منبع اصلی گرافیك در ایران، سنت تصویری این كشور و نفوذ قوی فرهنگ اسلامی بر هنرمندان به‌طور عمومی است.

استفاده از خوش‌نویسی و تكنیك‌های هنر مینیاتور، در گرافیك ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

تسلط تابوهایی چون شبه حضور پرتره‌ی انسان‌ و بویژه زنان، نفوذ فرهنگ اسلامی - ایرانی را تایید می‌كند.

این هنرمندان استعدادی دارند كه در همه‌ی صفحه‌های كارهای آنان، هویداست.