تبیان، دستیار زندگی
«خداوند درباره ى انبیاء در قرآن ارث را مطرح كرده است و آیات ارث درباره ى عموم مردم نیز در قرآن صریح است. به چه دلیل من كه فاطمه دختر پیامبرتان هستم باید از این اصول كلى قرآن درباره ى ارث مستثنى باشم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا فدك در حكومت امیرالمؤمنین بازگردانده نشد؟

حضرت فاطمه زهرا

فدك تا آنجا ارزش یك ملك را داشت كه غصب نشده بود. پس از غصب آن به بهاى بى حرمتى به فاطمه علیهاالسلام دیگر بازگرداندن آن ارزشى ندارد. اگر زمین هم بازگردانده شود بهاى غصب آن كه جسارت به سیدةالنساء است قابل قصاص نیست.

مگر فاطمه علیهاالسلام احتیاج به درآمد فدك داشت كه آنرا به او برگردانند. این زمین ارزش بخشوده ى خداوند تعالى و رسول خدا صلى الله علیه و آله به فاطمه علیهاالسلام به پاس حرمت او را داشت. اكنون كه متعرض حرمت فاطمه علیهاالسلام شده اند باید پرونده ى فدك براى قیامت بماند.

بازگرداندن فدك استهزاء و به شوخى گرفتن غصب آن است. همانطور كه یزید مى خواست بجاى البسه ى به غارت رفته ى در كربلا عوض آن را بدهد، ولى امام سجاد علیه السلام قبول نكرد و منقلب شد و مطلبى فرمود كه خلاصه اش این بود كه پارچه ارزشى ندارد، ولى در میان آن لباس هاى غارت شده، لباس فاطمه زهرا علیهاالسلام بود.

اگر هزار بار هم فدك را برگردانند جنایت هولناكى كه در سایه ى آن فدك غصب شد رنگ نمى بازد. آن روزهاى غارتگرى هرگز فراموش نخواهد شد و از پرونده ى دشمن پاك شدنى نیست.

امام صادق علیه السلام مى فرماید: «ما اهل بیتى هستیم كه هر چه از ما به ظلم گرفته شده باشد بازپس نمى گیریم، و به همین جهت امیرالمؤمنین علیه السلام وقتى به حكومت رسید فدك را باز نگردانید». [بحار الانوار: ج 29 ص 396 ح 2.]

امام كاظم علیه السلام نیز در جواب همین سؤال كه چرا امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان خلافت ظاهرى خود فدك را برنگردانید فرمود: «ما اهل بیتى هستیم كه ولى و صاحب اختیار امور ما خداوند عز و جل است و جز او حق ما را از ظالمین بر ما نمى گیرد». [بحار الانوار: ج 29 ص 396 ح 3.]

«خداوند درباره ى انبیاء در قرآن ارث را مطرح كرده است و آیات ارث درباره ى عموم مردم نیز در قرآن صریح است. به چه دلیل من كه فاطمه دختر پیامبرتان هستم باید از این اصول كلى قرآن درباره ى ارث مستثنى باشم؟

از همه پیشتر شخص فاطمه زهرا علیهاالسلام در خطابه ى خود فرمودند: «اكنون كه سخن حق را نمى پذیرید، فدك را غصب كنید و زمام آنرا بدست بگیرید و بار آن را محكم كنید تا روز حشر در مقابل شما درآید. آنگاه خداوند قاضى خوب و پیامبر صلى الله علیه و آله زعیم و موعد ما قیامت خواهد بود و بسیار زود است كه پشیمان شوید و در قیامت اهل باطل زیان مى كنند، و آنگاه كه پشیمان شوید براى شما سودى ندارد. هر خبرى زمانى به عمل مى رسد و بزودى خواهید دانست كه عذاب خوار كننده سراغ چه كسى مى رود و چه كسى است كه عذاب دائمى بر او نازل مى شود». و نیز فرمود: «بار این غصب را محكم ببندید متصل به آتش برافروخته ى الهى كه سوزش آن بر دلها اثر مى گذارد. خدا مى بیند چه مى كنید و بزودى ظالمان خواهند دانست كه به كجا باز مى گردند».

حضرت فاطمه زهرا

و استدلال هاى قرآنى درباره فدك آوردند: حضرت استدلال بر مسئله ى ارث را بصورت تمام عیار با استناد به قرآن و خواندن آیات ارث در حضور مهاجر و انصار چنین بیان فرمودند: «خداوند درباره ى انبیاء در قرآن ارث را مطرح كرده است و آیات ارث درباره ى عموم مردم نیز در قرآن صریح است. به چه دلیل من كه فاطمه دختر پیامبرتان هستم باید از این اصول كلى قرآن درباره ى ارث مستثنى باشم؟ آیا نسبت من و پدرم را انكار مى كنید؟! یا آیات قرآن مخصوص شماست و درباره ى پیامبر جارى نیست؟! یا من و پدرم دو مذهب جداگانه داشته ایم و لذا نمى توانیم از یكدیگر ارث ببریم؟! یا شما عموم و خصوص قرآن را بهتر از پدر من و پسر عمویم (على علیه السلام) مى دانید؟! اكنون كه حق را نادیده مى گیرید، سخن ما بماند تا روز قیامت خداوند بین ما حكم كند و پیامبر صلى الله علیه و آله به مخاصمه ى شما برخیزد».

و این تصریح فاطمه علیهاالسلام بود كه دادخواهى فدك را به قیامت گذاشت.

بخش سیره و عترت تبیان


منبع:

اسرار فدك؛ محمد باقر انصارى، سید حسین رجایى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.