تبیان، دستیار زندگی
مسایل اجتماعی و فرهنگی است فیلم سینمایی " قلب " در اصل تبدیل مسایلی همچون دفاع مقدس، فرار مغزها و انرژی هسته ای در قالب داستان است به نحوی که مورد توجه بیننده قرار بگیرد. مسعود تکاور، کارگردان این فیلم در خصوص شکل گیری ساخت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" قلب " بیان داستانی مسایل اجتماعی و فرهنگی است


فیلم سینمایی " قلب " در اصل تبدیل مسایلی همچون دفاع مقدس، فرار مغزها و انرژی هسته ای در قالب داستان است به نحوی که مورد توجه بیننده قرار بگیرد.

مسعود تکاور، کارگردان این فیلم در خصوص شکل گیری ساخت این فیلم سینمایی گفت: پس از اینکه مجموعه تلویزیونی " قلب " پخش شد، از سوی مدیران شبکه پنج در خصوص ساخت فیلم سینمایی از این سریال احساس شد که به همین یک نسخه سینمایی از این اثر به شبکه تحویل داده شد. در هنگام تدوین فیلم سینمایی سعی کردم انسجام بیشتری در داستان به وجود بیاورم و با ایجاد ریتم سریعتر فیلم از تعلیق و تحرک بیشتری برخوردار شود. من در هنگام آماده سازی این فیلم به این مساله توجه داشتم که پخش فیلم و سریال های مختلف خارجی روی ذایقه مخاطب تاثیر گذاشته و در سلیقه بینندگان چندگانگی به وجود آورده است و انتظارات مخاطب از فیلم های سینمایی - تلویزیونی خودمان بیشتر می کند به همین دلیل تلاش کردم مضامین اصلی این فیلم دفاع مقدس، فرار مغزها و انرژی هسته ای در قالب داستانی جذاب ارایه شود تا بتواند بیننده را به خود جلب کند.

وی در ادامه راجع به شرایطی که برای تبدیل یک سریال به فیلم سینمایی در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: زمانی که پیشنهاد تبدیل یک سریال 9 قسمتی به فیلم سینمایی به من شد، نگرانی من از این بود که افزایش ریتم به ماجراها، داستان و شخصیت های داستانی که حذف می شوند تا حدودی لطمه بزند. در عین حال به این مساله هم توجه داشتم که آنچه در ساخت یک فیلم از اهمیت برخوردار است اینکه روی بیننده تاثیر مثبت بگذارد. البته به این مساله هم باید توجه داشت که جذب بیننده به خودی خود یک خصوصیت مثبت برای اثر به شمار نمی روند. زیرا تعداد زیادی از آثار تلویزیونی هستند که بینندگان زیادی را به خود جذب می کنند اما از نظر مسایل هنری و مفهومی ارزش چندانی ندارند. بنابراین من به این مساله توجه داشتم که هم بیننده ام را از دست ندهم و هم فیلم ارزش های بصری و مفهومی خوبی داشته باشد. چون نداشتن مخاطب به خاطر توجه به مفهوم را توجیه خوبی نمی دانم.

این کارگردان ادامه داد: در سریال ما فرصت کافی در اختیار بیننده قرار می دادیم تا بتواند درباره بخش ها و مسایل مختلف موجود در داستان فکر کند و برای نمونه به خاطر فهم کامل بیننده سکانس مربوط به روح 5 دقیقه طول کشید. در حالی که در فیلم این زمان به یک دقیقه تبدیل شده است و همه چیز فشرده و مختصر بیان می شود یا برای معرفی شخصیت کیوان در سریال ما حدود 60 دقیقه زمان در اختیار داشتیم. در حالی که در فیلم این زمان به 3 دقیقه تبدیل می شود. اصولا" تهیه یک فیلم سینمایی از سریالی که پیش از این پخش شده، برای کارگردان بسیار دشوار است. چون باید به مساله علاقه میان بیننده با داستان توجه شود.

تکاور درباره دلیل انتخاب بازیگران این سریال و توجه به میزان هماهنگی آنها با نقش ها توضیح داد: ما در دهه های مختلف زندگی مان تغییر و تحول کلی وجود دارد. این تغییر هم در درون ما اتفاق می افتد و هم در بیرون از ما به وجود می آید. بازیگرانی همانند حسین محجوب نیز در دوره جدید بازیگری خود با سطح متفاوتی از نقش پردازی بهره می برد که با نقش های قبلی او متفاوت است. در طول ساخت سریال " قلب " خوشبختانه رابطه بسیار خوبی میان عوامل اجرایی از جمله بازیگران سریال به وجود آمد که همین مساله موجب همدلی و همراهی هر چه بیشتر شخصیت های داستانی با یکدیگر شد. از طرف دیگر، ما در این سریال اصرار زیادی داشتیم تا ماهیت شخصیت این داستان که افراد متدین و جبهه رفته بودند، به شکلی اغراق آمیز ارایه نشود و همه چیز در بطن ماجراها قرار داشته باشد و بیننده آرام آرام با آنها آشنا شود که این مساله به خوبی در سریال انعکاس یافته است.

وی در مورد ایراد شخصیت پردازی داستان این سریال اظهار داشت: در این سریال ما در تبلور و نمایش شخصیت کیوان دچار مشکل بودیم. چون این شخصیت فردی باهوش و جزو نخبگان جامعه بود و با آنکه ما رفتار و کردار و عملکرد این گونه افراد را شاهد بوده ایم، اما به هر حال رفتار و گفتار شخصیت داستان باید با چنین فردی هماهنگی و انطباق پیدا می کرد و ما الگوی مشخصی از این نوع رفتار نداشتیم. همین مساله روی بازی کیوان محمود نژاد هم تاثیر گذاشته بود و نقش پردازی او را مشکل مواجه می کرد. چون حتی در برخی موارد وی در مورد نوع رفتار و عملکرد کیوان از من می پرسید و من پاسخ دقیق و کاملی در این خصوص نداشتم. همین مساله روی کار او تاثیر منفی داشت.

این کارگردان ادامه داد: ما در این فیلم از فضاهای جلوه ویژه استفاده کردیم که در نوع خود قابل توجه بود و قصد دارم از همین فضاسازی در کارهای بعدی خود استفاده کنم. به همین دلیل در تلاش هستم تا به عنوان کار بعدی در ژانر پلیسی اثری را بسازم که بتوانم از این فضاسازی استفاده خوبی داشته باشم.

فیلم سینمایی " قلب " که متن آن را مسعود صباح نوشته است، داستان جوانی را روایت می کند که به هرطریق قصد خروج از کشور را دارد. اما در راه این اقدام جوان به طور مرتب موانع مختلفی ایجاد می شود. این مساله باعث می شود تا جوان در راهی بیفتد که او را با جوانانی فداکار آشنا می کند و در وجود او باعث ایجاد تحول می شود.

در این فیلم حسین محجوب، آناهیتا همتی، کیوان محمود نژاد، محمود مقامی، خسرو فرحزادی، امیر حسین صدیق شریف، حسین پورشیرازی، مریم سلطانی و فلور نظری به ایفای نقش می پردازند. همچنین محمد فهیمی و مسعود تکاور تدوینگر، آرمان موسی پور آهنگساز، هاشم عطار تصویربردار، احمد اردلان صدابردار، امیر شریفی جلوه های ویژه، محسن بابایی چهره پرداز و داریوش مرتضوی ناظر کیفی به همکاری در ساخت این فیلم می پردازند.

فیلم سینمایی " قلب " که در شهرهای تهران، برخی از مناطق شمال کشور و شهرک دفاع مقدس فیلمبرداری شده، به سفارش سیما فیلم و همکاری معاونت فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تولید شده است.

فیلم سینمایی " قلب " یکشنبه 21 اسفند ساعت 30/21 از شبکه پنج سیما پخش می شود.

لینک ها :

برنامه‌های نوروزی شبکه اول سیما

برنامه های رادیو و تلویزیون ایران در 30 کشور جهان

7 سریال و یك سینمایی در گروه فیلم و سریال شبكه‌ی تهران

اكران نوروزی سینماها

مهمترین برنامه های شبكه دوم سیما در هفته جاری