تبیان، دستیار زندگی
وقتی کودک به سن 2سالگی رسید تقریبا دامنه لغات وی به 100 کلمه خواهد رسید. مسلما اگر تلاشهای زودهنگام کودکان برای صحبت کردن مورد تشویق قار بگیرید و اشتباهاتشان به سخره گرفته نشود، سرعت پیشرفت آنها چشم گیر تر شده و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زبان شناسی کوچولوها


وقتی کودک به سن 2سالگی رسید تقریبا دامنه لغات وی به 100 کلمه خواهد رسید. مسلما اگر تلاشهای زودهنگام کودکان برای صحبت کردن مورد تشویق قرار بگیرید و اشتباهاتشان به سخره گرفته نشود، سرعت پیشرفت آنها چشم گیر تر شده و ...


زبان شناسی کوچولوها

کودکان در دامنه سنی 12-18ماهگی دامنه لغاتشان روبه افزایش می رود و از طرف دیگر میزان درکشان از صحبتها و محاوره ای روزمره بیشتر و بیشتر می گردد. این در حالیست که وقتی کودک به سن 2سالگی رسید تقریبا دامنه لغات وی به 100 کلمه خواهد رسید. مسلما اگر تلاشهای زودهنگام کودکان برای صحبت کردن مورد تشویق قرار بگیرید و اشتباهاتشان به مسخره گرفته نشود، سرعت پیشرفت آنها چشم گیر تر خواهد شد به خصوص اگر سعی داشته باشید تمام کلماتی که کودک به آن اشاره می کند را مورد توجه قرار داده و نام آنها را برای وی عنوان نمایید. این اقدام نوعی ایجاد هماهنگی بین اصوات و لغاتی است که برای کودکتان به کار می برید.

نکات شنیداری

با هم کتاب بخوانید

این تمرین به شما کمک می کند تا دامنه لغات، مهارتهای زبانی و مهارتهای گوش دادن را به کودکتان آموزش دهید.

زمانهای مشخصی را برای گوش دادن اختصاص دهید

این زمان می تواند مواقعی باشد که کودک شما به رختخواب رفته، در حال حمام کردن است و یا اوقات فراغت و تنهایی اوست.

به کودکتان نشان دهید که مشتاق گوش دادن به صحبتهای وی هستید

 سوالات باز و روشن در مورد آنچه که او در حال انجام آن است، آن چیزهایی که دوست دارد و ... را از وی بپرسید و پاسخش را به طور کامل و با اشتیاق گوش دهید.

صبور باشید

 در کودکان خیلی کم سن، جملات گسسته، مبهم و نامفهوم و یا حتی بی معنا بسیار زیاد مشاهده می شود به همین دلیل است که عمدتا در این سنین تنها مادران متوجه منظور وی می شوند. برای کمک به این کودکان سعی کنید که به او کمک کنید تا جملاتش را سر و سامان دهد به این صورت که جملاتش را خودتان اصلاح کرده و برای وی عنوان کنید.

از لوحهای آموزشی استفاده کنید

تصاویر و نقاشی های جالب و دنباله دار را به کودکتان نشان داده و به او کمک کنید تا داستان این تصاویر را برای شما عنوان کند.

با او همدلی کرده و حرفهای او را بشنوید

به کودکتان توضیح دهید که چگونه احساسات منفی خود را از طریق به کار بردن کلمات نشان دهد. برای مثال:" بله عزیزم! شما ناراحت هستید چون دستت زخمی شده." و یا " زمانی که سامان اسباب بازیت را گرفت، عصبانی شدی"

در کودکان خیلی کم سن، جملات گسسته، مبهم و نامفهوم و یا حتی بی معنا بسیار زیاد مشاهده می شود لذا برای کمک به این کودکان سعی کنید که به او کمک کنید تا جملاتش را سر و سامان دهد به این صورت که جملاتش را خودتان اصلاح کرده و برای وی عنوان کنید

نکات کلی در مورد برقراری ارتباط کلامی با کودکان

* اگر در یک موقعیت مشخص امکان گفتگو با کودکتان را ندارید به او عنوان کنید:"عزیزم چند دقیقه صبر کن صحبتم با تلفن تمام شود بعد با هم صحبت می کنیم"و ... .  در بسیاری از موارد والدین به خصوص مادران از این مساله شکایت دارند که کودکشان در مورد مهد کودک ، مدرسه، دوستان و ... با آنها صحبت نمی کند لذا پرسیدن سوالاتی که پاسخ بله یا خیر ندارد و یا تشویق مهربانانه، بازخورد دادن در مورد انچه که عنوان می کنند و نشان دادن علاقه تان به این مساله می تواند مشوق آنها برای صحبت کردن باشد.

* گاهی اوقات کودکان از صحبت کردن باز نمی مانند. تقریبا در سه سالگی است که کودکان برای یادگیری هر چه بیشتر، از سوال کردن و حرف زدن باز نمی مانند. داشتن صبر و حوصله در پاسخ دادن و یا حتی تشویق آنها به خاطر سوالاتی که می کنند از الزامات رفتار والدینی است. فراموش نکنید که کودکان در این سنین تصور می کنند والدین شان همه چیز را می دانند.

* گاهی اقات کودکان به خاطر محدود بودن دامنه لغاتشان، نمی دانند که منظور و احساسات خود را چگونه منتقل کنند لذا به رفتارهایش توجه کنید و سعی کنید در مورد آنچه که می خواهد بیان کند حدس بزنید. مثلا اگر رفتارش ناراحت کننده است احتمالا به این معناست که او احساسات بدی را تجربه کرده است.

صحبت کردن با کودکان

زبان شناسی کوچولوها

* کودکان بسیار دقیق هستند و معتقدند آنچه که شما انجام می دهید درست و منطقی است لذا مراقب باشید که در

گفتگو با آنها از کلمات ناشایست و فحش و ناسزا استفاده نکنید. از کلمات مثبت استفاده کنید و از این طریق روش درست محاوره را به انها بیاموزید برای مثال نگویید:" بس کن! این قدر با این فنجان بازی نکن" به جای آن بگویید:" لطفااین فنجان را بگذار پایین".

* بر روی رفتارهای مثبت فرزندتان تاکید داشته و به خاطر انجام این کارها او را مورد تشویق قرار داده و علت تشویق تان را برایش عنوان کنید.

سعی کنید در مورد هر آنچه که در محیط رخ می دهد با کودکتان صحبت کنید. مثلا" الان کفشهایمان را می پوشیم تا به پارک برویم" و یا " باران شروع به باریدن کرده است". از این طریق کودکان خیلی زودتر زبان باز کرده و محاوره می آموزند و دایره لغاتشان افزایش می یابد.

نکات مورد توجه در هنگام گفتگو با کودکان

با کودکتان صحبت کنید و به او فرصت پاسخ دادن بدهید

با کلمات سخت، پیچیده و انتزاعی با کودکتان صحبت نکنید چرا که مانع از درک کامل او از گفتار شما می گردد.

از برچسب های منفی استفاده نکنید

از بکاربردن برچسبهایی مانند" تنبل، بی خاصیت، کم هوش و ... خودداری کنید چرا که باعث کاهش خود رضایتمندی در کودک می شود.

مثبت باشید

سعی کنید از کلمات مهربانانه و نه آسیب زا استفاده کنید و هیچگاه او را به خاطر اشتباهش استهزا نکنید.

با کودکتان همدلی کنید  

اگر اتفاقی افتاد و کودکتان آسیب دید به او نگویید " اشکالی نداره، چیزی نیست" بلکه سعی کنید به او فرصت داده تا صحبت کند و با کلمات عاطفی از او حمایت کنید.

 هرگز کودکتان را تحقیر نکنید

 وقتی رفتار فرزندتان را نمی پسندید بگویید" اصلا این رفتارت مناسب نبود چون ..."

ولی با اظهار نظراتی مانند" تو هیچ وقت درست نمی شوی" و یا " چقدر تو بی عرضه ای و .."

خودداری کنید. این نوع اظهارات نظرات منفی باعث ایجاد عدم امنیت در کودکان می شود.

در کودکتان احساس  گناه ایجاد نکنید

مثلا به او نگویید" چطور توانستی غذایی را که با این زحمت تهیه کردم نخوری؟"

اغراق نکنید. مثلا نگویید" تو هیچ کاری را درست انجام نمی دهی"و یا " همیشه اشتباه پشت اشتباه" بلکه سعی کنید منظورتان را به طور دقیق عنوان کنید.

با کلمات سخت، پیچیده و انتزاعی با کودکتان صحبت نکنید چرا که مانع از درک کامل او از گفتار شما می گردد

مقایسه نکنید

اگر بیش از یک کودک دارید سعی کنید هرگز آنها را به طور منفی با هم مقایسه نکنید. فراموش نکنید که هر کودکی توانایی و قدرت و استعداد خاص خود را دارد.

البته کاملا طبیعی است که والدین همیشه نمی توانند رفتاری مثبت، حساب شده و یا ایده ال با فرزندشان داشته باشند اما می توانند با تلاش بیشتر میزان اشتباهشان را به حداقل برسانند. همچنین مساله مهم این است که وقتی از والدین رفتار نادرستی سر زد سعی کنند در برابر این رفتار ابراز تاسف و عذر خواهی کنند. این اقدام درس مهمی مانند فرهنگ عذرخواهی را به کودکان می آموزد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.