تبیان، دستیار زندگی
هنر خیاطى از جمله هنرهاى كاربردى است كه پرداختن به آن توسط خانم هاى خانه، به خصوص به صورت حرفه اى، تأثیر بسزایى در بهبود وضعیت اقتصادى خانواده مى گذارد. لذا ما نیز قصد داریم با ارائه ریزنكته هایى پیرامون آن، شما هنرمندان خانه را یارى دهیم: - با ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکمه ی لباست را خودت بدوز

اولین چرخ خیاطی ساخته چه كسی است ؟

نکاتی ریز برای خیاطان خانگى

هنر خیاطى از جمله هنرهاى كاربردى است كه پرداختن به آن توسط خانم هاى خانه، به خصوص به صورت حرفه اى، تأثیر بسزایى در بهبود وضعیت اقتصادى خانواده مى گذارد.

لذا ما نیز قصد داریم با ارائه ریزنكته هایى پیرامون آن، شما هنرمندان خانه را یارى دهیم:

- با توجه به اینكه كار خیاطى نیازمند لوازم و خرده ریزهاى بسیارى است، در صورتى كه براى هر یك از آنها مكانى جداگانه و مخصوص در نظر گرفته شده و در نهایت همه آنها در جعبه اى بزرگتر قرار گیرند، هم دسترسى به لوازم به راحتى و با سرعت بیشتر صورت مى پذیرد و هم دیگر احتمال افتادن خرده ریزها بر روى زمین و ایجاد خطرهاى ناشى از آنها وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال براى خرده ریزهایى مانند انواع سوزن ها، دكمه ها، پولك و ملیله و غیره قوطى هاى فیلم خام عكاسى و قرص هاى جوشان مناسب ترین هستند. اگر براى قرار دادن سوزن هاى خیاطى هیچ یك از قوطى هاى فوق را در دسترس نداشتید، مقوایى به شكل مربع بریده و هر یك از سوزن ها را در قسمت میانى مقوا به صورت كوك وارد كنید. سپس اضلاع مقوا را از چهار طرف بر روى سوزن ها تا كرده و در جعبه لوازم خیاطى قرار دهید.

- در هر جعبه خیاطى وجود یك عدد آهن رباى بزرگ ضرورى است.

- اگر قیچى خیاطى شما در اثر مرور زمان و یا استفاده هاى ناصحیح كند شده و یا لبه هاى ناصاف پیدا كرده است، یك ورق سمباده آهن خریدارى كرده به آرامى به لبه آن بمالید و یا آن كه سمباده را چندین بار قیچى كنید.

- از سمباده براى تیز كردن سوزن چرخ خیاطى نیز مى توانید استفاده كنید به این ترتیب كه سمباده اى نازك تر تهیه كرده و روى آن را با چرخ خیاطى بدوزید. تماس مكرر سوزن با سمباده آن را تیز مى كند.

براى دوام بیشتر دوخت دكمه هاى پرمصرف به خصوص دكمه لباس هاى بچه هاى كوچك، از نخ دندان نیز می توانید استفاده كنید

• چند نكته براى استحكام اتصال دكمه ها بر روى لباس

۱- با لاك ناخن بى رنگ سطح روى دوخت دكمه را به آرامى پوشش دهید.

۲- براى دوام بیشتر دوخت دكمه هاى پرمصرف به خصوص دكمه لباس هاى بچه هاى كوچك، از نخ دندان نیز می‌توانید استفاده كنید.

۳- در اغلب پالتوها و كت ها شاهد دكمه كوچكى در پشت دكمه بزرگ و اصلى لباس هستید. این كار سبب محكم شدن اتصال دكمه هاى اصلى مى شود.

چند نكته براى مادربزرگ ها:

اغلب مادربزرگ ها به هنگام نخ كردن سوزن هاى خیاطى با مشكل مواجه هستند در حالى كه با به كارگیرى یكى از راهكارهاى زیر مى توانند این كار را با راحتى بیشتر انجام دهند:

۱- از آنجا كه پس از بریدن نخ سر آن ریش ریش شده و همین مسئله مانع ورودش به داخل سوزن مى شود، ابتدا انگشت دستتان را به كمى اسپرى مو و یا كرم دست آغشته كرده و به نوك نخ بمالید. به این ترتیب نخ، فرم محكم ترى به خود گرفته و راحت تر به درون سوراخ وارد مى شود.

۲- بسیارى از مشكلات نخ كردن سوزن، به جهت مشكل دید سوراخ آن است. بهترین راهكار براى حل این مسئله این است كه تكه كاغذ سفیدى را برداشته سوزن را تا لبه سوراخ در آن فرو كنید. به این طریق محدوده سوراخ مشخص شده و نخ كردن آن به راحتى انجام پذیر است. در صورت استفاده از نخ سفید براى دوخت و دوز، كاغذى سیاه و یا رنگى را براى این منظور انتخاب كنید.

- براى خودتان پیش بندى با چند جیب بزرگ و كوچك بدوزید تا هنگام انجام كارهاى خیاطى، همواره لوازم و خرده ریزهاى پرمصرف در دسترس شما قرار داشته باشند.

- پیش از تبدیل لباس هاى كهنه به دستمال هاى گردگیرى و یا انتقال آن به سطل زباله، دكمه ها و زیپ آن را جدا كرده و براى استفاده در دوخت لباس هاى دیگر نگهدارى كنید


باشگاه کاربارن تبیان - ارسالی از hasantaleb