تبیان، دستیار زندگی
یدگان به كار خود پایان داد خبرگزاری دانشجویان ایران آیین پایانی نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی عصر روز 16 اسفند ماه با حضور صفار هرندی، وزیر ارشاد، دكتر علی منتظری، رییس جهاد دانشگاهی، علی اكبری، رییس سازمان ملی جوانان، بی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی با معرفی برگزیدگان به كار خود پایان داد


خبرگزاری دانشجویان ایران

آیین پایانی نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی عصر روز 16 اسفند ماه با حضور صفار هرندی، وزیر ارشاد، دكتر علی منتظری، رییس جهاد دانشگاهی، علی اكبری، رییس سازمان ملی جوانان، بیادی، عضو شورای شهر تهران، دكتر ساری، مدیر سیمای قرآن و جمعی از علاقه‌مندان و فعالان وبلاگ‌نویسی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان كرد:« جهاد دانشگاهی با فعالیت‌های قرآنی متعدد خود، جوانان زیادی را به جامعه فرهنگی كشور معرفی كرده است.»

دكتر علی منتظری به سابقه فعالیت‌های قرآنی و رسانه‌ای جهاد دانشگاهی اشاره كرد و گفت:« این فعالیت‌ها همزمان با آغاز تاسیس جهاد دانشگاهی آغاز شد و هم اكنون پس از 24 سال، افتخار داریم كه با مشاركت دانشجویان حضوری فعال در صحنه فعالیت‌های قرآنی كشور داریم.»

وی گفت:« زمانی كه هیچ اثری از فعالیت‌های منسجم قرآنی در دانشگاه‌ها وجود نداشت، جهاد دانشگاهی شروع به طراحی جشنواره‌های سراسری قرآنی كرد.»

منتظری ادامه داد:« برگزاری جشنواره‌هایی كه تا زمانی در غربت به سر می‌بردند، امروزه به یك حركت فراگیر در كلیه مراكز علمی و آموزشی كشور تبدیل شده و نقش تعیین كننده‌ای در صحنه‌های فرهنگی كشور ایفاء می‌كند.»

منتظری اظهار كرد:« تاسیس خبرگزاری قرآنی ایران در جهان اسلام یك اقدام منحصر به فرد بود و این خبرگزاری با ارسال اخبار خود به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، عربی و فارسی موجب شده كه 60 درصد مخاطبان آن افرادی از خارج از كشور باشند.»

وی همچنین گفت:« این خبرگزاری 150 خبر متنوع قرآنی را در روز تولید به مخاطبان خود انتقال می‌دهد.»

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینكه نقش سیمای قرآن در برگزاری جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی، بسیار تعیین‌كننده بود‏‏‏‏‏‏‏‏، بر گسترش هر چه بیشتر مفاهیم قرآنی با استفاده از فناوری‌های نوین اظهار امیدواری كرد.

او ادامه داد:« گسترش فرهنگ قرآنی همان گسترش حقوق بشر و كرامت انسانی و رهایی از ظلم و استبداد و رسیدن به نور و معرفت الهی است.»

منتظری از برگزاری اولین جشنواره‌ بین‌المللی قرآنی دانشجویان مسلمان جهان در اردیبهشت ماه سال آینده در اصفهان با حضور 30 كشور از پنج قاره جهان خبر داد.

وی همچنین گفت:« همزمان با برگزاری این جشنواره‌ اتحادیه تشكل‌های قرآنی دانشجویان مسلمان جهان نیز كار خود را آغاز خواهد كرد.»

محمد حسین صفار هرندی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی گفت: فرصت كار فرهنگی در فضای مجازی با كار در رسانه‌های مكتوب قابل مقایسه نیست‏ و در حالی كه برای راه اندازی نشریات مكتوب مشكلات فراوانی وجود دارد، فضای مجازی فرصت آسان و قابل دسترسی را در اختیار مخاطبان قرار داده است.

وی ادامه داد: سهولت كار با فضای مجازی نباید منجر به سهل‌انگاری شود، منزلت قرآن یك اقدام در جایگاه رفیعی را می‌طلبد كه با تركیب دانش و هنر می‌توان یك كار ارزشمند قرآنی ارایه كرد .

صفار هرندی اظهار داشت: به لحاظ كثرت تعداد و كیفیت اجرای این گونه برنامه‌ها، فعالان قرآنی یكی از شاخص ترین افراد در حوزه‌ی كار فرهنگی در فضای مجازی هستند .

وی همچنین گفت: كار كسانی كه امروز وارد حوزه‌های قرآنی می‌باشند و مفاهیم آن را منتقل می‌كنند‏ به پیامبر اسلام (ص) به عنوان نخستین پیام‌رسان دین مبین اسلام شبیه است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌گفت: گستردگی موضوعات و تنوع سلایق قرآنی توجه بیشتری را به این حوزه می‌طلبد.

وی گفت: نكته قابل توجه در این جشنواره آن است كه فعالان قرآنی و اینترنت به همراه هم كه همگی از قشر جوان هستند، در این جشنواره شركت كردند و آینده فرهنگ قرآنی در دست این جوانان است.

وی با اشاره با این كه جوانان در جهان اسلام به نقطه خوبی متوسل شده‌اند گفت: قرآن گنجینه‌ای بی بدیل و ناتمام است كه هر كس را به اندازه فهم، معرفت، و درخواستش پاسخگو ست .

صفار هرندی اظهار داشت: امروز ما با یك نبرد بی‌امان بین مخالفین اندیشه‌های معنوی و علاقه‌مندان به قرآن مواجه هستیم .

وی گفت: تمام افرادی كه با اعمال توهین آمیز خود در هتك حرمت پیامبر اسلام (ص) و تخریب بارگاه عسگریین (ع) نقش داشته‌اند، از یك عنصر رنج می‌برند و آن واكنش روز افزون جوانان جوامع اسلامی‌در دفاع از آرمان‌های الهی است.

صفار هرندی اظهار كرد: متاسفانه امروز " سلمان رشدی " در تدارك كتاب جدیدی علیه مقدسات مسلمانان است ولی ما عملكرد آن‌ها را به حساب ابتكارشان در مواجهه با اسلام نمی‌بینیم. بلكه همگی این اقدامات تدافعی و از سر انفعال در برابر گسترش اسلام است و ما می‌دانیم همه‌ی این‌ها آخرین تدابیری است كه دشمنان در چنته خود دارند .

وی همچنین خاطر نشان كرد: دشمنان در حال حاضر جز نبرد مستقیم با اهل حق و اقداماتی مانند، تخریب اماكن مقدس آن‌ها چاره دیگر‌ی ندارند .

صفار هرندی گفت: دشمنان امروز با واكنش 1700 وبلاگ نویس قرآنی و به زودی با میزانی فراتر از این‌ها مواجه خواهند شد .

وی همچنین برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره در سال‌های آینده اظهار امیدواری كرد .

رحیم خاكی نیز گفت: تمام عواملی كه برگزار كننده جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی بودند، موفق شدند با زمان بندی مناسب و دقیق كه از شش ماه پیش طراحی شد، نمونه‌ای موفق از برگزاری یك جشنواره را در بین خبرگزاری قرآن، پرشین بلاگ و ... ارایه دهند.

مدیر عامل خبرگزاری ایكنا در آیین اختتامیه جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی ضمن تشكر از تمامی ‌مسوولان و دست‌اندركاران برگزاری این جشنواره اظهار كرد: رسانه‌ی وبلاگ به خدمت گرفته شد تا در فضایی مجازی بتوانیم از قرآن بهره ببریم و امیدواریم دومین جشنواره‌ را در سال آینده با برنامه‌ی بهتر ادامه دهیم.

مرتضی رضایی‌زاده در مراسم اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی وبلاگ نویسی قرآنی گفت: علاوه بر اقداماتی كه طول اجرای برگزاری جشنواره‌ی صورت گرفته است، استمرار دائمی‌كردن این دبیرخانه و چاپ آثار برگزیده دو هدف بعدی این جشنواره است .

به گزارش خبرنگار ایسنا، دبیر اولین جشنواره‌ی وبلاگ‌نویسی قرآنی، درباره ویژگی‌های برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی، نقطه عطف و نمونه بارز استفاده هدفمند و مفید از وبلاگ بود.

به گفته وی، وبلاگ فقط یك رسانه است و به مثابه‌ی ظرفی می‌ماندكه هر طور بخواهیم، می‌توانیم از آن استفاده كنیم . همچنین تنوع وتكثر برنامه‌های این جشنواره كه در 18 رشته‌ و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ارایه شد از دیگر ویژگی‌های این جشنواره بود .

وی در ادامه افزود: توجه ویژه به بخش آموزش و زمان‌بندی مناسب برای ارایه‌ی این آموزش‌ها نیز در این جشنواره از نكات ویژه بود. هم‌چنین وجود 330 وبلاگ قرآنی به علاوه 1270 وبلاگ قرآنی كه از قبل وجود داشته، نشانه استقبال گسترده چه در داخل ایران و چه كشورهای مختلف در سطح دنیا از جمله‌ی كنگو، كانادا، انگلیس، هند و دانمارك و .. بوده است.

رضایی‌زاده در ادامه تبلیغات گسترده مجازی و جوان بودن گروه‌های شركت كننده را از دیگر ویژگی‌های این جشنواره خواند.

دبیر جشنواره‌ی وبلاگ نویسی قرآنی ضمن تشكر از مسوولان و شكرگزاری از الطاف الهی اظهار كرد: در این جشنواره كه با همكاری صاحب نظران، مسوولان و وبلاگ‌نویسان راه‌اندازی شد، 1700 وبلاگ قرآنی و هفت هزار مطب قرآنی ثبت شد. همه كارها نیز براساس زمان‌بندی پیش رفت تا امروز كه به لطف خدا مراسم اختتامیه جشنواره برگزار شد.

رضایی‌زاده همچنین حضور داوران برجسته را مایه‌ی افتخار این جشنواره دانست .

در پایان نیز برگزیدگان نخستین جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی به شرح زیر اعلام شدند.

برگزیدگان بخش مقاله فارسی

نفر اول - محسن توقعی

نفر دوم - احمد شماع زاده

نفر سوم - سعید اكبری زاده

نفر چهارم -‌هادی كارگر

نفر پنجم - معین سلمانی صادقی

بخش پژوهش

نفر اول - احسان حسینی

نفر دوم - محمد ایلیا

نفر سوم - حمید صالحی

نفر پنجم - حمید نیما قاسمی‌

بخش داستان

نفر اول - الهام حیدری

نفر دوم - حسن میثمی‌

نفر سوم -‌هادی اصلاحی

نفر چهارم - علی ناصری

نفر پنجم - كاوه كلهرنیا

بخش شعر

نفر اول - خدابخش صفادل

نفر دوم – فهیمه تائبی

نفر سوم – ریحانه جعفری

نفر چهارم - امیر مرزبان

نفر پنجم – فرمهر فرهودی

بخش گزارش

نفر اول - الهام حیدری

نفر دوم - جواد شمس

بخش خاطره نویسی

نفر اول - فاطمه انتصاری

نفر دوم - رویا آمون

نفر سوم - مهدی شریفی راد

بخش گرافیك

نفر اول - محمد كمالی

نفر دوم - سید محمد امامی‌رضوی

نفر سوم - حمید نیما قاسمی‌

بخش عكس

نفر اول - سید محمد نمازی

نفر دوم - جمشید رستاتی

نفر چهارم - احسان رافتی داریان

بخش زبان انگلیسی

بخش مقاله

نفر اول - IRSHAAD HUSSAIN

نفر دوم – محمد جعفر نژاد

نفر سوم - محسن شاه قاسمی‌

نفر پنجم - ترانه عماد زاده

داستان

نفر اول - سید محسن حسینی

نفر دوم - علی كرم علی

نفر سوم – محمد رضا رفعتی عطری

پژوهش

نفر اول - علی كرم علی

نفر دوم –‌هادی ضیایی

نفر سوم - سید محسن حسینی

هیات داوران جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی در برخی بخش‌ها هیچ بلاگری را حائز معرفی برخی رتبه‌ها تشخیص ندادند. هم چنین در ابتدای مراسم نیز از هیات داوران و مشاوران علمی جشنواره تقدیر به عمل آمد.

روابط عمومی موسسه تبیان