تبیان، دستیار زندگی
همکاری 22 ساله میان یک شرکت سازنده وسایل ورزشی و برزگترین شرکت سازنده مواد شیمیایی منجر به تولید توپ فوتبال تازه ای شده که از نظر کروی بودن، به ادعای سازندگان آن، در نهایت کمال قرار دارد. شرکت ورزشی «آدیداس» با کمک شرکت صنعت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردترین توپ در جام جهانی


همکاری 22 ساله میان یک شرکت سازنده وسایل ورزشی و برزگترین شرکت سازنده مواد شیمیایی منجر به تولید توپ فوتبال تازه ای شده که از نظر کروی بودن، به ادعای سازندگان آن، در نهایت کمال قرار دارد.

شرکت ورزشی «آدیداس» با کمک شرکت صنعتی «بایر» توپ جدیدی را برای مسابقات جام جهانی که تابستان آینده در آلمان برگزار خواهد شد، آماده کرده اند.

آدیداس پس از سال 2002 و مسابقات جام جهانی فوتبال در آن سال، فناوری تولید توپ های فوتبال بسیار مرغوب را برای مسابقات برتر جهانی که تا آن زمان در آلمان صورت می گرفت به کره جنوبی منتقل کرد.

اما برای ساخت توپ جدید، شرکت بایر که همکار آدیداس در تولید این توپ ها است اعلام کرد ماده اصلی به کار رفته در این توپها را که پلی اورتان (POLYURETHANE) نام دارد، همچنان در کارخانه های خود در آلمان تولید خواهد کرد. به گفته مقامات آلمانی، شرکتهای شیمیایی در خارج از آلمان نمی توانند این نوع ماده را تولید کنند.

توپ جدید از شش قسمت مجزا به صورت شش ضلعی ساخته شده که در هر کدام سه نوار چرمی به کار رفته است. این نوارها و قسمت های ششگانه به عوض آنکه نظیر توپهای قدیمی با نخ به هم دوخته شوند با یک ماده شیمیایی مخصوص به هم چسبانده می شوند.

توپی که به این ترتیب به دست می آید. برخلاف توپ های فوتبال معمولی کاملاً گرد و کروی است. برای توجه به تفاوت کیفیت این توپ با توپ های متعارف کافی است یادآوری شود توپی که آلمان با آن برنده جام جهانی سال 1954 شد هر چند به ظاهر کروی بود، اما نحوه به هم دوخته شدن بخشهای مختلف آن به گونه ای بود که سطح بیرونی توپ را کاملاً نامتقارن می کرد به نحوی که بسته به اینکه این توپ از کدام قسمت به زمین اصابت می کرد، زاویه برخاستن آن در هوا و حرکت بعدی آن متفاوت از کار در می آمد.

کارخانه بایر برای تولید ماده شیمیایی پوشش دهنده سطح بیرونی توپ که به آن ظاهری براق می بخشد، مدت خشش ماه به تحقیق پرداخت و در نهایت با الهام گرفتن از صنایع کفش سازی، ماده مناسبی را تولید کرد که در عین زیبا کردن سطح بیرونی توپ، از کیفیت آن نمی کاهد.

شرکت آدیداس به حدی از نتیجه بدست آمده راضی است که از هم اکنون بودجه لازم برای تحقیق و تولید توپ های ویژه مسابقات سال 2010 را در اختیار شرکت بایر قرار داده است.

بایر در نظر دارد طی سالهای آینده فناوری ساخت ماده «پلی اورتان» را به چین منتقل کند و در عوض برای حفظ برتری خود در قلمرو فناوری شیمیایی به ابداع ماده شیمیایی جدیدتر و بهتری برای پوشش بیرونی توپ های فوتبال مبادرت ورزد.

ماده پلی اورتان درگذشته برای پوشش درون مبل ها و تخت خوابها به کار می رفت، اما شرکت بایر با یک ابتکار نوآورانه آن را به ماده ای تبدیل کرد که اکنون کاربرد وسیعی در صنایع مختلف نظیر خودروسازی و ساخت ابزار قدرت دارد.

به گفته شرکت بایر، رمز موفقیت در این صحنه فقط نوآوری است.

«نوآوری فقط مهم نیست بلکه حیاتی است. شرکت بایر سالانه 300 میلیون یورو و برای ابداع ایده ها و محصولات جدید سرمایه گذاری می کند.»