تبیان، دستیار زندگی
براى خیلى از افراد كه به اپتومتریست یا چشم پزشك مراجعه كرده اند و بعد از معاینه به آنها گفته شده که چشمشان آستیگمات است، این سؤال پیش مى آید كه «آستیگماتیسم» چیست؟ در قـُدامى ترین قسمت چشم، بافت شفاف و نیمكره شكلى وجود دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آستیگماتیسم چیست؟


براى خیلى از افراد كه به اپتومتریست یا چشم پزشك مراجعه كرده اند و بعد از معاینه به آنها گفته شده که چشمشان آستیگمات است، این سؤال پیش مى آید كه «آستیگماتیسم» چیست؟

در قـُدامى ترین قسمت چشم، بافت شفاف و نیمكره شكلى وجود دارد كه به آن قرنیه مى گویند كه نور هنگام عبور از آن دچار انكسار می گردد و وارد چشم مى شود. اگر قرنیه از حالت كروى خود خارج شود، به این حالت آستیگماتیسم مى گویند (همانند توپ فوتبالى كه از دو سو كمى فشرده شود)، در نتیجه نورى كه از یك قرنیه آستیگمات مى گذرد، به طرز صحیح روى شبكیه كانونى نمی شود و تصاویر تار دیده مى شوند. آستیگماتیسم بیمارى نیست، بلكه نوع خاصى از عیب هاى انكسارى محسوب می شود كه بسیار شایع نیز هست.

علت ایجاد آستیگماتیسم چیست؟

فشار پلك روى قرنیه مى تواند منجر به آستیگماتیسم مختصرى شود، ولى در اغلب موارد آستیگماتیسم ریشه ارثى دارد. علاوه بر آن ضربات و صدمات وارده بر قرنیه، نیز مى توانند منجر به آستیگماتیسم به ویژه از نوع نامنظم آن شوند.

علائم آستیگماتیسم چیستند؟

افراد داراى نمره هاى بالاى آستیگماتیسم اغلب از تارى دید و تغییر شكل یافتگى تصویر اشیا شكایت دارند. آنهایى كه مبتلا به درجات خفیف هستند، اغلب مشكل بینایى ندارند ولى ممكن است از خستگى و احساس ناراحتى در چشم ها و سردرد شكایت داشته باشند.

آیا اگر چشم هاى ما آستیگمات است، باید حتماً عینك بزنیم؟

در درجات متوسط و بالا، براى دستیابى به دید بهتر و راحت تر، لازم است فرد عینك بزند؛ ولى در نمرات كم، در صورت ناراحتى فرد یا براساس نیازهاى شغلى اقدام به تجویز عینك مى شود.

غیر از عینك، آیا راه دیگرى براى اصلاح آستیگماتیسم وجود دارد؟

در صورت عدم تمایل فرد به استفاده از عینك، وى مى تواند از كنتاكت لنز استفاده كند. جدیداً روش هاى جراحى انكسارى نیز كاربرد پیدا كرده اند.

آیا مقدار آستیگماتیسم به مرور تغییر مى كند؟

مقدار آستیگماتیسم و محور آن ممكن است به آهستگى تغییر كند. معاینات مكرر و منظم به شما كمك مى كند كه در همه حال از یك بینایى كامل و دقیق برخوردار باشید.

فرید كیا (اپتومتریست)

لینک ها

جایگاه لنزهاى چشمى در درمان و زیبایى

یا نمایشگر رایانه براى چشم مضر است؟

از پف زیر چشم بیشتر بدانیم

آیا چشم های شما نفس می کشند؟!

فروش کتاب های « دائرة المعارف » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.