تبیان، دستیار زندگی
برای برطرف شدن سوء تفاهمها و تنشها اولین قدم عذرخواهی است. اگر این اولین قدم در برخی روابط برداشته نشود گاهی به دلیل انباشته شدن اختلالات در آینده می‌تواند اثرات سویی بر روابط افراد بگذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ عذرخواهی داشته باشید


برای برطرف شدن سوء تفاهمها و تنشها اولین قدم عذرخواهی است. اگر این اولین قدم در برخی روابط برداشته نشود گاهی به دلیل انباشته شدن اختلالات در آینده می‌تواند اثرات سویی بر روابط افراد بگذارد.

انجام مشکل ترین ها به شیوه آسان
از آنجا که انسانها در اجتماع زندگی می‌کنند تعاملاتی نیز با هم دارند. برقراری ارتباط با افراد مقوله‌ای اجتناب ناپذیر در سطح جامعه است. بشر از زمانی که زندگی اجتماعی را تجربه کرده، ناگزیر از برقراری ارتباط با همنوعان خود بوده است. ارتباط بنیان و اساس شکل‌گیری جامعه انسانی است و بدون آن هرگز لفظ جامعه انسانی معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند. امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که ناگزیر از ارتباط و برخورد با دیگران هستیم و مسلما در زندگی امروزی هیچ کس نمی‌تواند بدون کمک و یاری دیگران نیازهای خود را برطرف کند. در عصر حاضر ارتباط با مردم و جلب رضایت آنها از جایگاه مهمی برخوردار است.
بنابراین ضرورت و نیاز به برقراری ارتباط بركسی پوشیده نیست. اسلام به عنوان دینی كه حامل رسالتی جدید است به برقراری ارتباط مؤثر و بر پایه ارزشآ­های انسانی همت گمارده و زندگی، گفتار، كردار و روشآ­های زندگی پیامبر اكرم (ص) را به عنوان الگویی اساسی و مهم در ارتباطات ارایه دادهآ­است.
روابط نزدیک، صمیمی، مبتنی بر احترام و اعتلا بین مردم اساس یك جامعه خوب و پویا محسوب می شود. اعتماد عمومی نیز یكی از سرمایه‌های اجتماعی است كه وحدت را در سیستم‌های اجتماعی، ایجاد و حفظ كرده و ارزش‌های انسانی را پرورش می‌دهد. آنچه مسلم است به دلیل وجود اختلافات فرهنگی، عقیدتی، تربیتی و ... و یا به دلیل تضاد منافع و یا سوء برداشت یا سوء تفاهم هر از گاهی ارتباط میان افراد در جامعه دچار اختلال و تنش می‌شود. این اختلالها و سوء تفاهم‌ها اگر در همان برخوردهای اولیه برطرف و حل شود موجب ایجاد آرامش در طرفین، افزایش سطح اعتماد عمومی و استحکام روابط در جامعه خواهد شد.
اگر انسان بپذیرد که خود و دیگران دارای معایبی هستند که هر از گاهی با یک تنش و اختلال ولو کوچک ممکن است این عیب آشکار ‌شود، عذرخواهی کردن به خاطر آن سخت نخواهد بود.
برای برطرف شدن این سوء تفاهمها و تنشها اولین قدم عذرخواهی است. اگر این اولین قدم در برخی روابط برداشته نشود گاهی به دلیل انباشته شدن اختلالات در آینده می‌تواند اثرات سویی بر روابط افراد بگذارد. از جمله عللی که موجب می‌شود انسانها عذرخواهی را نادیده بگیرند عبارت است از:
غرور بی‌جا دارند، اشتباه خود را کوچک تلقی می‌کنند، گمان می‌کنند فرد مقابل ارزش عذرخواهی کردن ندارد، فکر می‌کنند عذرخواهی نشانه عجز و ترس است، از تحقیر شدن می‌ترسند و .. .

چگونه فرهنگ عذرخواهی را تقویت کنیم؟

در نظر گرفتن اصول و موازین ساده اخلاقی، اجتماعی و دینی: این اصل در روابط با دیگران می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد. زیرا بسیاری از برخوردهای اشتباه ما ناشی از عدم آشنایی به روابط اولیه اجتماعی است.
ایجاد انگیزه برای حفظ رابطه: انسان در روابط اجتماعی خود چه رابطه دوستانه یا ارتباط با همنوع خود باشد، باید مراقب باشد که در دیگران ایجاد رنجش و تنش نکند در صورت بروز این رنجش، انگیزه برای حفظ رابطه می‌تواند منجر به عذرخواهی شود که در این صورت موجب ایجاد آرامش در فرد و جلب رضایت الهی می‌شود.
بپذیرید که کامل نیستید: اگر انسان بپذیرد که خود و دیگران دارای معایبی هستند که هر از گاهی با یک تنش و اختلال ولو کوچک ممکن است این عیب آشکار ‌شود، عذرخواهی کردن به خاطر آن سخت نخواهد بود.
انجام مشکل ترین ها به شیوه آسان
توصیه اسلام به عذرخواهی
: اگر فردی به این واقعیت دینی اعتقاد داشته باشد که در دین اسلام همواره توصیه به توبه و بازگشت به سوی خداوند شده است و خدا بهترین عذرپذیرنده است، می‌آموزد که در صورتی ارتکاب خطا برای جلب رضایت خدا از خطای خود نیز در برخورد با بندگان عذرخواهی کند. هرگاه شخص، عذر بخواهد خود را در معرض احسان الهی و مردم قرار داده است و از برکات احسان خود و جامعه برخوردار و بهره مند می‌شود.
اشتباه را بپذیرید: در صورتی که فرد به اشتباه خود پی ببرد و بداند که او در کدر شدن فضای رابطه مقصر بوده است، به راحتی می‌تواند برای عذرخواهی قدم جلو بگذارد.
اشتباه خود را کوچک تلقی نکنید: در دین اسلام آمده است که کار نیک خود را کوچک و کار نیک دیگران را بزرگ و رفتار منفی خود را بزرگ و رفتار منفی دیگران را کوچک تلقی کنید. بنابراین در صورت انجام کار اشتباه آن را کوچک نشمارید تا راحت‌تر بتوانید عذرخواهی کنید.
تحلیل علت ایجاد تنش: پس از اینکه خطایی مرتکب شدید بلافاصله عمل و رفتار خود را بررسی کنید که چرا و چگونه این اتفاق افتاد؟ در صورتی که خود را مقصر دیدید برای عذرخواهی اقدام کنید.
مسئولیت ارتکاب اشتباه را گردن دیگران نیندازید: هر کس باید مراقب رفتار و اعمال خود باشد و بهتر است انسان خطایی نکند تا منجر به عذرخواهی شود اما در صورتی که خطایی از او سر زد آن را گردن دیگران نیندازد.

چگونه عذرخواهی کنیم؟

قدم اول در عذرخواهی پذیرفتن اشتباه و خطای مرتکب شده از سوی فرد است. در این صورت نشان می‌دهید که مسئولیت پذیر بوده و خواهان ارتباطات گسترده و صمیمی در سطح فرد و جامعه هستید. قدم بعدی کنار گذاشتن غرور و ترس از تحقیر شدن می‌باشد. پس از آن کلمات و جملاتی متناسب با فرد مقابل بیابید. پس از اینکه دانستید چه چیزی باعث رنجش طرف مقابل شده بخش عمده‌ای از عذرخواهی شما باید به این معطوف باشد که آن رنجش را برطرف کنید. این کار، به شخصی كه از شما رنجیده اجازه می‌دهد كه دیگر در مقابلتان احساس راحتی كند و موضع خصمانه نگیرد.
هرگاه فردی عذرخواهی کرد، شایسته است که طرف مقابل نیز عذر او را بپذیرد؛ حضرت علی علیه‌السلام در این‌باره می‌فرماید: "بدترین مردم کسی است که معذرت خواهی دیگران را نپذیرد و از خطاهایشان درنگذرد
سعی کنید به موقع و در زمان خود عذرخواهی کنید. نکته قابل توجه این است که اگر این عذرخواهی پس از زمان طولانی اتفاق افتد یا به معنایی عذرتراشی باشد، در این گونه موارد عذرخواهی با شکست مواجه خواهد شد.

اثرات عذرخواهی:

رفع رنجش و آزرده خاطری طرف مقابل، خاتمه یافتن منازعه و کشمکش، جلوگیری از برخی فجایع و پیش آمدهای بزرگ در آینده، افزایش سطح اعتماد بین فردی و اجتماعی، برخورداری از احساس عزت نفس و آرامش، بازسازی روابط ویران شده، از بین بردن نگران و تنش در جامعه، تحکیم و تلطیف روابط اجتماعی و خانوادگی، حفظ حرمت اشخاص و خود فرد عذرخواهی کننده
تخلیه نفس از غرور و تکبر، تقویت روحیه گذشت و ایثار در جامعه.
انجام مشکل ترین ها به شیوه آسان
در عذرخواهی باید سه نکته را در نظر داشت:
1. هرگاه فردی عذرخواهی کرد، شایسته است که طرف مقابل نیز عذر او را بپذیرد؛ حضرت علی علیه‌السلام در این‌باره می‌فرماید: "بدترین مردم کسی است که معذرت خواهی دیگران را نپذیرد و از خطاهایشان درنگذرد."[1] بنابراین درباره کسانی که می‌دانید در اثر خطا و اشتباه گناهی مرتکب شده‌اند می‌بایست تا جایی که امکان دارد حتی برای انجام عمل و کارشان توجیهاتی تراشید تا شخص خود را بیابد و از اشتباه خود درس گیرد. امیر مؤمنان علی (ع) در این باره فرمودند: "اقبل عذر اخیک، و ان لم یکن له عذر فالتمس له عذرا؛ عذر برادر خود را بپذیر و اگر او عذری نداشت برای خطای او عذری بتراش."[2]
2. عذرخواهی باید متناسب با مقدار خطا باشد، نه کمتر و نه بیشتر.
3. مرتکب نشدن به جرم و خطا، بهتر از عذرخواهی است، چنان که حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: "بی‌نیازی از عذرخواهی، ارجمندتر از عذرخواهی است."[3] بنابراین انسان نباید کاری کند که مجبور به پوزش باشد. پیامبر (ص) می‌فرماید: "ایاک و ما تعتذر منه؛ فان فیه الشرک الخفی؛ زنهار از کاری که به سبب آن پوزش بخواهی؛ زیرا در این کار شرک پنهان، است."[4] 
پی نوشت ها 
[1] - شرح غررالحکم، ج 4، ص 165
[2] - بحارالانوار، ج74، ص 165
[3] - نهج البلاغه، حکمت 329
[4] - بحارالانوار، ج78، ص200، ح28
منصوره فراهانی
بخش اجتماعی تبیان