تبیان، دستیار زندگی
دو خرس آسمانی، یعنی دب اکبر و دب اصغر در شب های بهار در افق دید قرار دارند. هفت ستاره درخشان دب اکبر نقشی را در آسمان ایجاد می کنند که می توان به راحتی آن را در آسمان پیدا کرد و تشخیص داد. دب اکبر مفیدترین الگوی آسمانی برای رصدگران آسمان شب است. ستارگان ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام فایده های خرس بزرگ


دو خرس آسمانی، یعنی دب اکبر و دب اصغر در شب های بهار در افق دید قرار دارند. هفت ستاره درخشان دب اکبر نقشی را در آسمان ایجاد می کنند که می توان به راحتی آن را در آسمان پیدا کرد و تشخیص داد. دب اکبر مفیدترین الگوی آسمانی برای رصدگران آسمان شب است چراکه ستارگان هفتگانه اش مانند انگشتانی به ستارگان و صورفلکی دیگر آسمان نشانه رفته اند.


راهنمای یافتن ستاره قطبی

ستاره قطبی

ستاره ی قطبی همان ستاره ی شمالی است. بعضی از مردم فکر می کنند که این ستاره پرنورترین ستاره ی آسمان یا حداقل یکی از نورانی ترین هاست. ولی در واقع این ستاره، ستاره ی بسیار پر نوری نیست. در میان ستارگانی که از آسمان مناطق مختلف ایران دیده می شوند، ستاره ی قطبی رتبه ی سی و ششم را از نظر درخشندگی داراست. ستاره قطبی اهمیت زیادی دارد، زیرا همیشه می توان جهت شمال جغرافیایی را بوسیله ی آن یافت. در واقع اگر شما از ستاره قطبی خطی را بر افق عمود کنید، نقطه تلاقی این خط با افق، جهت شمال را نشان می دهد.

اگر دو ستاره انتهایی آبگردان دب اکبر را به اندازه 5 برابر فاصله این دو ستاره از هم در همان جهت امتداد دهید به ستاره قطبی خواهید رسید.

صورت فلکی ذات الکرسی

این صورت فلکی نسبت به ستاره ی قطبی تقریباً در نقطه ی مقابل دب اکبر قرار دارد. یعنی اگر از دب اکبر خطی فرضی به ستاره ی قطبی متصل کنیم و ادامه دهیم، به ذات الکرسی می رسیم. در فصل بهار و تابستان این صورت فلکی به شکل یک w  کج دیده می شود ولی در پاییز و زمستان به حرف M  شبیه تر می شود. گاهی اوقات که دب اکبر پشت یک کوه یا تپه پنهان شده باشد می توان با استفاده از ذات الکرسی، ستاره ی قطبی را یافت.

صورت فلکی اسد

صورت فلکی اصلی بهار، صورت فلکی اسد است. پرنور ترین ستاره ی اسد، قلب الاسد، به راحتی توسط دب اکبر قابل یافتن است.اگر تصور کنیم که دب اکبر به سمت ستاره ی قطبی رو کرده است، آنگاه اسد در پشت سرش قرار می گیرد.

اسد برعکس بسیاری از صورفلکی که به نام خود شباهتی ندارند، واقعاً به یک شیر نشسته شباهت دارد.

سماک رامح

ستاره ی سماک رامح از تهران و بقیه ی شهرها و روستاهای کشورمان قابل رؤیت است. سماک رامح با فاصله ی 36 سال نوری از زمین، نزدیکترین ستاره ی غول پیکر به ماست. سماک رامح و ستارگان بالاتر از او، صورت فلکی عوا (چوپان) را تشکیل می دهند.  این صورت فلکی هیچ شباهتی به نام خود ندارد و بیشتر شبیه یک بادبادک است تا یک چوپان! اگر انحنای دسته دب اکبر را در همان راستا ادامه بدهید این ستاره را خواهید یافت. ( با توجه به شکل)

سماک اعزل

سماک اعزل، ستاره ی اصلی صورت فلکی سنبله، یک ستاره ی داغ آبی رنگ است با فاصله ی 220 سال نوری از زمین که 1300 برابر خورشید ما درخشندگی دارد!  اگر کمانی که از دب اکبر آغاز می شود  و به سماک رامح می رسد را ادامه بدهیم به ستاره ی نورانی سماک اعزل می رسیم. (با توجه به شکل)

راهنمای یافتن ستارگان

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی