تبیان، دستیار زندگی
فیلم مرهم فصل تازه ای در سینمای ایران خواهد گشود؛ فصلی که می توان آن را آغاز دوران گذار از سینمای صرفاً مفرح به سینمای دغدغه مند نامید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مرهم» زخم‌‌های یک نسل


فیلم مرهم فصل تازه ای در سینمای ایران خواهد گشود؛ فصلی که می توان آن را آغاز دوران گذار از سینمای صرفاً مفرح به سینمای دغدغه مند نامید.

مرهم» زخم‌‌های یک نسل
در هیاهوی برگزاری جشنواره بیست و نهم فیلم فجر ترکیب فیلم‌های قرار گرفته در جدول اکران آنچنان جذاب و وسوسه‌کننده بود که بازماندن برخی از آثار از جریان رسانه‌ای و پرداخت کمر‌نگ‌تر به نسبت دیگر فیلم‌ها چندان غیرطبیعی نبود. یکی از این آثار فیلم «مرهم» ساخته علیرضا داوودنژاد بود که به‌رغم امتیازاتی که داشت از بخش مسابقه سینمای ایران بازماند و در بخش «نوعی نگاه» روی پرده سالن‌های جشنواره رفت. فیلم بشدت با اقبال منتقدان همراه شد و در سینماهای مردمی هم به نسبت تلخی حال و هوای فیلم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. تازه‌ترین ساخته داوودنژاد از صبح روز چهارشنبه (7 اردیبهشت) روی پرده سینماها رفته است تا در دومین فصل از اکران 90 شانس خود را در گیشه آزموده باشد. اکران این فیلم در سینماهای آزادی، فرهنگ، ایران، پردیس ملت، پردیس زندگی، اریکه ایرانیان، عصر جدید، موزه سینما، آستارا، مرکزی، ماندانا، گلریز، کارون، پردیس راگا، پردیس شکوفه، فرهنگسرای بهاران و فرهنگسرای نیاوران آغاز شده‌است. تیزر وآنونس «مرهم» توسط امیر شیبان خاقانی ساخته شده و به تازگی تبلیغات این فیلم هم در فضای شهری و هم در تلویزیون آغاز شده ‌است. طناز طباطبایی، رضا داوودنژاد، احترام حبیبیان، کبری حسن‌زاده، سجاد سپهری، شیرین صفری، محرم موتمدی و سیاوش آقامحمدی در مرهم ایفای نقش کردند.

قهرمانی اسیر دنیای ناامن

«مرهم» داستان دختری به نام مریم است كه به‌تدریج گرفتار اعتیاد می‌شود. او در خانه‌ای شلوغ زندگی می‌کند. پدری سختگیر دارد. چشم‌ها مراقب او است. تنها مادربزرگ است که ماجرا را در‌می‌یابد و نگران آینده او است. مریم چاره‌ای جز فرار از خانه پیدا نمی‌کند. مادربزرگ اما امکان تماس با او را حفظ کرده است. مریم هر روز بیشتر در دنیای ناامن بیرون از خانه درگیر می‌شود و مادربزرگ برای کمک و نجات او به آب و آتش می‌زند.
بهرام بیضایی خطاب به علیرضا داوودنژاد: در نبود شرایط یکسان برای سینمای پشتیبانی شده و سینمای مستقل، ساختن مرهم خطر است و این خطری است که تو و هر فیلمساز مستقل دیگری به آن دست می‌زنید.
«مرهم» در بخش خارج از مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سال گذشته هم به نمایش درآمد و تاکنون در جشنواره‌های خارجی متعددی نمایش داده شده و جوایزی را از آن خود کرده‌ است. از متفاوت‌ترین این توفیقات جهانی می‌توان به حضور این فیلم در جشنواره دوبی اشاره کرد. کبری حسن‌زاده، مادر علیرضا داوودنژاد که به سنت این کارگردان در زمینه حضور بستگان درجه اول در فیلم‌هایش، در «مرهم» در مقام یک نابازیگر ایفاگر نقش مادربزرگ بوده ‌است در جشنواره فیلم دوبی توانست جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. این توفیق این روزها به یکی از اصلی‌ترین شعارهای تبلیغی فیلم تبدیل شده‌است.

مرهم» زخم‌‌های یک نسل
زخم‌های بسیاری که...

از نکات جالب توجه درباره فیلم «مرهم» واکنش گرم همراه با تحسین سایر فیلمسازان به آن بوده است. از مهمترین این واکنش ها می توان به یادداشت کوتاه بهرام بیضایی براین فیلم اشاره کرد که همزمان با حضورآن درجشنواره فیلم فجر در رسانه ها منتشر شد. بیضایی كه این روزها در آمریكا به سر می‌برد، درباره‌ جدیدترین ساخته علیرضا داوودنژاد خطاب به او نوشت: «خوشحالم که مرهم را به لطف تو دیده‌ام و به آن چنان نزدیکم که گویی از راه دور میان تماشاگران آن در تهران نشسته‌ام. حالا همه می‌دانند که تو همیشه می‌توانسته‌ای مرهم یا بهتر از آن را بسازی، اگر سینمای مستقل ایرانی را اندکی امنیت مالی بود. در نبود شرایط یکسان برای سینمای پشتیبانی شده و سینمای مستقل، ساختن مرهم خطر است و این خطری است که تو و هر فیلمساز مستقل دیگری به آن دست می‌زنید. زخم های بسیاری هست که نیازمند مرهم است.»

فیلمی دلنشین و متواضع

حسن فتحی دیگر کارگردان صاخب نام ایرانی است که درباره این ساخته داوودنژاد سخن گفته است. او در آستانه اکران فیلم مرهم گفت: مرهم اگر چه با امکانات بسیار ناچیزی ساخته شده ولی فیلم بسیار خوب وزیبایی است که به بحران هویت نسلها می پردازد و راههایی را نشان می دهد که چگونه نسلها با هم آشتی کنند و به هم اعتماد داشته باشند و نسل جوان را از برزخی که گاه گرفتار آن می شود نجات می دهد. به گفته کار گردان فیلم کبفر،داوود نژاد در فیلم مرهم بدون اینکه سعی در موعظه وخطابه داشته باشد ،به شکل دلنشین و متواضعانه ای راه حل اخلاقی خودش راارائه می دهد و به دل می نشیند.
«مرهم» داستان دختری به نام مریم است كه به‌تدریج گرفتار اعتیاد می‌شود. او در خانه‌ای شلوغ زندگی می‌کند. پدری سختگیر دارد. چشم‌ها مراقب او است. تنها مادربزرگ است که ماجرا را در‌می‌یابد و نگران آینده او است.
این کار گردان مطرح سینمای ایران درادامه گفت : من متعجب شدم که چرا فیلم مرهم در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت و با فیلم کار گردان قدرتمند ،خلاق و متعهدی مثل داوود نژاد اینگونه برخورد شد. از سویی دیگر متاسف شدم که چرا کارگردانی مثل آقای داوود نژاد نباید حداقل امکاناتی را در اختیار داشته باشد و فیلم خود را باامکانات فنی بهتری بسازد. امکاناتی که به راحتی در اختیار فیلمهای تجاری است. حسن فتحی تاکید کرد: فیلم مرهم از زاویه و نگاه تازه و بکری به مسائل جامعه خودش نگاه می کند. فیلم بدون اینکه کسی را محکوم کند خیلی دلنشین توصیه میکند نسل قدیم ونسل جدید را به پیوند با هم، پیوندی که برای تعادل و توازن هر جامعه ای لازم است. این کار گردان سینما درادامه گفت: من همه دوست داران واقعی سینما را دعوت می کنم به تماشای فیلم مرهم و امید اینگونه فیلمها برای موفقیت در اکران عمومی به تماشاگران فهیم سینماست. کار گردان سریالهایی چون میوه ممنوعه و مدار صفر درجه گفت: تماشاگران فهیم سینما با استقبال از فیلم مرهم قطعا در مسیر حمایت از سینمای مستقل و سالم وعمیق قدم بر می دارند و امیدوارم مردم از این فیلم استقبال کنند. وی در پایان گفت: ما فیلمسازان یک وظیفه ای را فراموش کرده ایم .ما فقط موظف نیستیم که فیلم خوب بسازیم .ما وظیفه داریم از همکاران خوبمان که فیلم خوب می سازند با تمام وجود حمایت کنیم.
فرآوری: امید صبوری
بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری مهر/ خبرگزاری ایسنا