تبیان، دستیار زندگی
بر اساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم كشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند كه در سال‌های اخیر به سمت این رسانه كشیده شده‌اند؛ در دهه‌های 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد می‌شده است و در بسیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند درصد ایرانی ها مخاطب ماهواره هستند؟


بر اساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم كشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند كه در سال‌های اخیر به سمت این رسانه كشیده شده‌اند؛ در دهه‌های 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد می‌شده است و در بسیاری موارد نیز باعث نارضایتی مردم شده و اكنون در دوره‌ای هستیم كه نسبت به ماهواره بی‌تفاوتی حاكم است و به همین دلیل با افزایش مخاطبان ماهواره روبرو هستیم.


ماهواره

نشست تخصصی «تلویزیون و چالش‌های پیش رو در فضای نوین رسانه‌ای ایران» با حضور مدیر گروه مطالعات سینما و تلویزیون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.ه است که گفته های خوندنی در آن پیرامون ماهواره عنوان شده است.

در این نشست تخصصی، عبدالله بیچرانلو عوامل درون سازمانی و برون سازمانی را چالش‌ساز دانست و گفت:‌ در دوره‌های اخیر شاهد تاسیس شبكه‌های جدید ماهواره‌یی از جمله آی‌فیلم و ... هستیم كه همچنان نیز ادامه دارد؛ اما زیاد محسوس نیستند و اگر درباره تاسیس شبكه‌های جدید سیاست‌گذاری می‌شود باید اثربخش باشد.

وی افزود: هر شبكه‌ای كه تاسیس می‌شود باید كاركرد ویژه و مشخصی داشته باشد. بیچرانلو رویكرد مناسبتی به تولید و حرفه‌یی نبودن در زمینه تولید را از دیگر چالش‌های نوین رسانه‌یی عنوان كرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ماهواره، شبكه نمایش خانگی و اینترنت را از رقیبان چالش‌ساز برای تلویزیون دانست و ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم كشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند كه در سال‌های اخیر به سمت این رسانه كشیده شده‌اند؛ در دهه‌های 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد می‌شده است و در بسیاری موارد نیز باعث نارضایتی مردم شده و اكنون در دوره‌ای هستیم كه نسبت به ماهواره بی‌تفاوتی حاكم است و به همین دلیل با افزایش مخاطبان ماهواره روبرو هستیم.

دوره‌های اخیر شاهد تاسیس شبكه‌های جدید ماهواره‌یی از جمله آی‌فیلم و ... هستیم كه همچنان نیز ادامه دارد؛ اما زیاد محسوس نیستند و اگر درباره تاسیس شبكه‌های جدید سیاست‌گذاری می‌شود باید اثربخش باشد.

وی عنوان كرد: سال 87 آغاز تحولات مهم در زمینه شبكه‌های فارسی زبان ماهواره بوده كه برخی از آنها از داخل تاسیس و حمایت شده‌اند. از جمله اینكه شبكه‌های «ام.بی.سی»، «بی بی سی فارسی»، در سال 87، «فارسی وان» در سال 88، «پی ام سی خانواده»، «جم كلاسیك» و «من و تو» در سال 89 تاسیس شدند كه پرمخاطب ترین شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بودند.

عبدالله بیرچانلو در این نشست اظهار كرد:‌ عمده‌ترین مساله‌ای كه باعث شد مردم از تلویزیون روی گردانند و به سمت ماهواره‌ بروند سریال‌های عامه پسند و خانوادگی شبكه‌های فارسی زبان بوده است؛ آمریكا، انگلیس، استرالیا، آلمان، فرانسه، برزیل، كلمبیا و كره جنوبی كشورهای موفق در زمینه ساخت اینگونه سریال‌ها بوده‌اند.

وی خاطرنشان كرد: ‌تلویزیون ما بزرگترین فرصت‌ساز برای رقبای خودش از جمله شبكه نمایش خانگی است؛ طبق نظرسنجی‌های بدست آمده 58 و 8 دهم درصد مردم سریال‌های شبكه نمایش خانگی را از نظر كیفیت بهتر از سریال‌های تلویزیون دانسته‌اند.

بیرچانلو درباره رقیب دیگر تلویزیون، اینترنت گفت: آخرین آمار (تیر 89) به دست آمده نشان می‌دهد كه در كشور 43 و 2 دهم درصد ضریب نفوذ در اینترنت وجود دارد كه بعد از بحرین در خاورمیانه رتبه دوم را كسب كردیم؛ اولین كاركرد اینترنت در ایران برای سرگرمی است و اطلاع گرفتن و آموزش در رتبه‌های بعدی قرار دارند، بنابراین تهدید اینترنت در راه است و این اعتبار منبع تلویزیون را كاهش می‌دهد.

عمده‌ترین مساله‌ای كه باعث شد مردم از تلویزیون روی گردانند و به سمت ماهواره‌ بروند سریال‌های عامه پسند و خانوادگی شبكه‌های فارسی زبان بوده است

وی فراگیری و گستردگی در سراسر كشور، توان مالی گسترده تلویزیون برای ساخت سریال‌های الف ویژه، امكان بهره‌گیری از توان بخشی دولتی و خصوصی و برخورداری از بازوان پژوهشی را از جمله فرصت‌های پیش روی تلویزیون عنوان كرد.

عبدالله بیرچانلو در پایان این نشست نیز راهكارهای پیشنهادی برای تلویزیون و حل چالش‌های آن را برشمرد كه شامل پذیرش واقعیات موجود رسانه‌یی، اعتماد به دیدبانان رسانه، رو آوردن به ژانرهای نو، تمركز و برخواسته‌های مخاطبان، تغییر ساختار صدا و سیما و فعالیت شبكه‌های موازی به طور نظارت شده و رسمی تر هستند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: تابناک