تبیان، دستیار زندگی
رژیم مناسب برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ سلامت آن، تقریبا همان رژیمی است که برای سلامت کل بدن مورد نیاز است. این رژیم، فرآیند پیری سلولی را کند می ‌سازد و پوست نیز به عنوان جزیی از بدن با این رژیم سلامتی بیشتری به دست می ‌آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستی جوان با تغذیه ای مناسب


رژیم مناسب برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ سلامت آن، تقریبا همان رژیمی است که برای سلامت کل بدن مورد نیاز است. این رژیم، فرآیند پیری سلولی را کند می ‌سازد و پوست نیز به عنوان جزیی از بدن با این رژیم سلامتی بیشتری به دست می ‌آورد.


پوست

رعایت برخی نکات خاص در مورد پوست اهمیت خاصی دارد. تعادل و تنوع در رژیم غذایی ضروری است. در رژیم متعادل، دریافت کافی کلیه مواد مغذی مورد نیاز است تا فرد دچار سوء تغذیه پروتئین و کمبود ویتامین و املاح نشود. اجرای چنین برنامه ‌ای نقش مهمی در زندگی بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که علاقه زیادی به مصرف غذای بیرون از منزل را دارند، ایفا می ‌کند.

استفاده از هرم غذایی و برنامه راهنمای روزانه غذا یک شیوه آسان و قابل درک برای اطمینان از داشتن یک رژیم متعادل است. برای آشنایی بیشتر با هرم اینجا و اینجا را کلیک کنید.

میوه و سبزی

میوه، سبزی و مواد غذایی تازه کلید جوانی است و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. بسیاری از رنگدانه‌های شیمیایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجودند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از تخریب سلولی جلوگیری می‌کنند؛ بدین صورت که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، خصوصا در پوست را که در تماس با محیط اطراف است، فلج کرده و مانع عملکرد تخریبی آن ها می‌شوند. برای اطمینان از وجود آنتی‌اکسیدان‌ کافی در میوه و سبزی آن ها را باید به صورت خام و تازه مصرف نمود، چون حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر میزان آنتی‌اکسیدان آن ها را کاهش می‌دهد؛ البته گوجه فرنگی ، ذرت و هویج استثنا هستند.

مایعات

مایعات نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از پیری پوست دارند. پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می‌شود. پس با مصرف مقدار زیادی آب در طی روز، آب مورد نیاز برای تعریق پوست فراهم می‌شود تا خشک نشود. متخصصان توصیه می‌کنند 6 تا 8 لیوان آب در روز نوشیده شود.

قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند، زیرا حاوی کافئین می‌باشند که یک ماده دیورتیک (ادرار آور) است و موجب دفع آب به صورت ادرار می‌شود.

نکته دیگر اینکه دو تا سه ساعت قبل از خواب نباید آب زیادی نوشید، زیرا ممکن است موجب افزایش ورم صبحگاهی و کشیدگی بیش از اندازه پوست شود.

کنترل کالری دریافتی

کنترل کالری مصرفی نیز اثر چشمگیری در پیشگیری از پیری پوست دارد. اضافه و کم کردن وزن به سرعت پوست را چروک می‌کند، زیرا با افزایش چربی بدن پوست کش آمده و با لاغر شدن، چربی بدن تحلیل می‌رود و پوست جمع شده، چروک می‌خورد.

مایعات نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از پیری پوست دارند. پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می‌شود

البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد(هر چه سن بالاتر باشد احتمال چروک شدن بیشتر است)، ژنتیک و دیگر عوامل موثر مثل نوع رژیم غذایی بستگی دارد. پس باید مراقب کالری مصرفی برای پیشگیری از اضافه وزن بود.

کسانی که قصد کاهش وزن دارند، حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرند، چرا که اضافه و کم کردن مرتب وزن نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن مضر است.

روش پخت غذا

پخت غذا نیز تاثیر جدی بر روند پیری پوست دارد. شیوه کلی پخت غذا استفاده از حرارت است و متخصصان معتقدند افزایش حرارت موجب تغییر محتوای مواد غذایی می‌شود. این بدین معناست که در هر نوبت گرم کردن غذا، فرایندهای تخریبی اکسیداسیون به سرعت بالا می‌رود. به عبارت دیگر حرارت، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش و رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. در نتیجه آنتی‌اکسیدان کمتر و رادیکال آزاد بیشتری دریافت می‌شود که عامل اصلی پیری پوست است.

نخوردن غذای پخته هم اشتباه است و نباید مصرف غذاهای پخته شده برای مصون ماندن از اثرات مخرب آن کلا قطع شود؛ اما باید مدت زمان پخت مواد غذایی را کاهش داد و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آن ها با مقادیر فراوان روغن و چربی پرهیز نمود. بهترین روش پختن غذا با مواد غذایی کاملا تازه در مدت کم و مصرف سریع است.

برخی مواد غذایی که مانع پیری زودرس می‌شوند عبارتند از:

بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها که علاوه بر قندهای طبیعی، حاوی ویتامین ث و بیوفلاوینوئیدها هستند که ضد سرطان می‌باشند. این مواد غذایی در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی موثر بوده و مانع شل شدن پوست می ‌شوند.

میوه

مرکبات(پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی) انواع توت ، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای ، طالبی ، توت‌فرنگی ، خربزه ، هندوانه ، آلبالو ، گیلاس ،  کیوی ، سیب‌زمینی و سبزی‌های برگ سبز، مثل کلم بروکلی ، حاوی ویتامین ث فراوانی هستند. انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و لیموترش نیز از جمله موادی هستند که حاوی بیوفلاونوئید زیادی می‌باشند.

کلروفیل نیز یکی از موادی است که مانع پیری زودرس می‌شود. جعفری ، یونجه، اسفناج ، کلم بروکلی، تره، نعناع ، مرزه ، برگ چغندر و ریحان از مهم‌ترین منابع کلروفیل می‌باشند. لازم به ذکر است کلروفیل خام و پخته خواص یکسانی دارد.

سفیده تخم ‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است که می‌تواند کلاژن تولید کند. این ماده که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، غنی از روی و املاح اصلی است و به جوان شدن پوست کمک می‌کند. اگر کمبود روی دارید، هیچ نوع مراقبت پوستی، لوسیون و کرمی در دنیا قادر نخواهد بود وضعیت پوست‌تان را بهبود ببخشد.

انــــار

انار و آب انار پوست را نرم و لطیف می‌کند. یک لیوان آب انار خالص و طبیعی برای پوست‌تان فوق‌العاده است. اگر بتوانید انار را با دانه‌هایش بخورید، بهتر است. این میوه سرشار از ویتامین C و آب آن حاوی اسید الاجیک و پونی کالاجین می‌باشد. اسید الاجیک ترکیبی است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و پونی کالاجین یک ترکیب فوق‌العاده برای افزایش توانایی بدن جهت حفاظت و نگهداری کلاژن است. پونی کالاجین پوست شما را جوان ‌تر و نرم ‌تر می ‌کند.

هندوانه

تا جایی که می‌توانید از این میوه سالم و شیرین بخورید. هندوانه سرشار از ویتامین C است. در ضمن پتاسیم و لیکوپن بالایی هم دارد. این میوه که غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست، میزان آب و مواد مغذی موجود در سلول‌‌ها را تنظیم و متعادل می‌‌کند. جذب آب یکی از رازهای اصلی درخشندگی، سلامت، جوانی و زیبایی پوست است.

همواره این جمله به یادتان باشد که " پوست زیبا از درون شما نشات می‌گیرد"

روغن زیتون

سعی کنید هر روز یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. روغن زیتون جزء چربی‌های خوب است که امگا 3 موجود در آن به سلامت قلب کمک می‌کند و همین مساله موجب بهبود گردش خون در رگ‌ها و سرخ شدن پوست و نرمی آن می‌ شود.

زغـــال اخته

بهترین راه برای از بین بردن چین و چروک‌های روی پوست خوردن زغال اخته است. این میوه یک ماده غذایی فوق‌العاده و سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست. اگر بتوانید خود را عادت دهید که هر روز به اندازه نصف فنجان زغال اخته بخورید، از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌مند خواهید شد. زغال اخته از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ بنابراین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نیز تجربه استرس و نگرانی‌های حاد، کمترین آسیب‌ها را متحمل خواهید شد.

چای سبز

نوشیدن چای سبز، علاوه بر این که لکه‌های ریز قهوه‌ای رنگ روی پوست را از بین می‌برد به دلیل داشتن "کاتچین" با پیری و آسیب‌ های ناشی از اشعه‌های زیانبار نور خورشید مقابله می ‌کند. چای سبز سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها است.

همواره این جمله به یادتان باشد که " پوست زیبا از درون شما نشات می‌گیرد."

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان


منابع:

ماهنامه ی دنیای تغذیه - دکتر سیدمرتضی صفوی فوق تخصص تغذیه و عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دنیای سلامت – شماره ی 66

مطالب مرتبط:

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟

چی بخوریم تا پوستمان راضی باشد؟

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

با نوشیدن چای سبز از پوست خود حفاظت كنید

تغذیه مناسب برای برخی مشکلات پوستی

غذاهای مفید در ناراحتی های پوستی

رابطه دو طرفه تغذیه و زیبایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.