تبیان، دستیار زندگی
با فرا رسیدن ایام تعطیلات و مسافرت در این روزها ، دقت در نوع غذا خوردن کم می شود. برای اینکه از سفر خود لذت ببرید، باید انرژی کافی داشته باشید. تأمین انرژی کافی و حفظ سلامت روحی بستگی به غذایی دارد که می خورید و با یک برنامه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید

با فرا رسیدن ایام تعطیلات و مسافرت در این روزها ، دقت در نوع غذا خوردن کم می شود. برای اینکه از سفر خود لذت ببرید، باید انرژی کافی داشته باشید. تأمین انرژی کافی و حفظ سلامت روحی بستگی به غذایی دارد که می خورید و با یک برنامه غذایی غلط ،هم سلامت روحی و هم سلامت بدنی در معرض خطر قرار می گیرند.

برای اینکه در طول سفر برنامه غذایی مناسبی داشته باشید ،توجه به دو نکته ضروری می باشد:

1- دقت کنید مکانی را که برای اقامت در سفر انتخاب می کنید، آشپزخانه داشته باشد. در این صورت تهیه و پخت غذا، آسان تر می شود.

2- نکات تغذیه ای زیر را در نظر داشته باشید:

*صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طی روز است.

مصرف مواد غذایی حاوی شکر و آرد فراوان در صبحانه باعث افزایش ناگهانی قند خون و به دنبال آن کاهش قندخون می شود. در نتیجه هم انرژی مورد نیاز و هم رفتار شما دچا ر تغییرات ناگهانی می شوند، در نتیجه روز خوبی نخواهید داشت. منظور از مواد حاوی شکر و آرد فراوان، مواد غذایی از قبیل مربا، نان سفید مثل باگت و لواش، چای شیرین، کیک و عسل است.

بهترین مواد غذایی برای صبحانه عبارتند از :

شیر ، تخم مرغ  (به صورت نیمرو یا آب پز یا املت گوجه فرنگی )، کره پاستوریزه و نان سبوس دار مثل نان سنگک یا بربری ، پنیر و گردو  و نان سبوس دار،ساندویچ نان و پنیر و خیار یا گوجه فرنگی .

کره حیوانی علاوه بر چربی ، دارای ویتامین A و D نیز است.

مصرف کره پاستوریزه ی حیوانی فقط برای افراد چاق و افراد دچار چربی خون بالا و

بیماری قلبی  مضر است، ولی برای کودکان و نوجوانان و افراد لاغر یا متناسب، ضرری ندارد و مفید هم است ، زیرا کره حیوانی علاوه بر چربی ، دارای ویتامین A و D نیز است. برای مصرف بیشتر کره حیوانی را توصیه می کنم، زیرا کره گیاهی یا مارگارین، بعلت هیدروژنه کردن روغن مایع گیاهی، احتمال سرطان زایی بیشتری دارد.

تخم مرغ

نیز منبع غنی پروتئین ، ویتامین A  ،  ویتامینD  و آهن است. نان سبوس  دار هم علاوه بر فیبر غذایی، حاوی ویتامین B است.

مصرف زیاد غذاهای شیرین، فرد را دچار خستگی زودرس و خواب آلودگی می کند.

* تنقلات شیرین مثل انواع شیرینی ، کیک و شکلات را خیلی کم مصرف کنید. بهترین مواد غذایی برای مصرف در میان وعده (بین غذا) عبارتند از: بیسکویت سبوس دار مثل ساقه طلایی، سبزیجات مثل

هویج ، آبمیوه طبیعی یا میوه  تازه، ذرت  بوداده ی بدون نمک

مصرف زیاد غذاهای شیرین، فرد را دچار خستگی زودرس و خواب آلودگی می کند. به همین دلیل بیشتر افراد در طی روز خسته و عصبی هستند، زیرا معمولاً در میان وعده برای جبران انرژی خود، مواد غذایی شیرین و کربوهیدراتی را مصرف می کنند.

حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید.

* در طی روز

آب  زیادی بنوشید، به خصوص وقتی که جلوی آفتاب یا در یک محیط گرم هستید. هنگام گردش، پیاده روی، قدم زدن و مسافرت به دلیل افزایش فعالیت بدنی، نیاز به مصرف آب افزایش می یابد. بنابراین همیشه یک بطری آب همراه داشته باشد. حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید.

* اگر تصمیم دارید به یک مکان آفتابی بروید، به میزان کافی اسیدهای چرب ضروری را مصرف کنید، زیرا این اسیدهای چرب ،

کلسیم  را با خود حمل کرده و در خون رها می کنند، تا به پوست برسد. این کار سلامتی پوست را تأمین می کند. بهترین منابع اسیدهای چرب شامل : کره حیوانی، روغن زیتون، روغن ذرت، روغن سویا و سایر روغن های گیاهی است.

* از مصرف هر نوع غذای پخته که مدت طولانی در دمای اتاق مانده خودداری کنید مگر میوه و مغزهایی که خود شما پوست یا پوسته ی آن را جدا می کنید. از مصرف میوه هایی که پوست آنها صدمه دیده است، خودداری کنید.

* غذاهای حاوی تخم مرغ خام یا غذاهای پخته نشده مثل مایونز خانگی، بعضی سس ها و برخی دسرها، می توانند خطرناک باشند.

* بستنی تهیه شده درمحل های غیرمطمئن به احتمال زیاد با مواد آلوده همراه است و می تواند باعث بیماری شود. اگربه بهداشت محلی که در آن بستنی تهیه می شود، شک دارید، ازمصرف بستنی خودداری کنید.

* شیر غیر پاستوریزه را قبل از مصرف بجوشانید.

* از یخ استفاده نکنید مگر مطمئن شوید که از آب سالم تهیه شده است.

نیره ولدخانی – کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.