تبیان، دستیار زندگی
با نگاهی به اطراف می توان وارد شدن تکنولوژی را در زندگی روزمره مانند تجارت الکترونیک، کلاس و آموزش های اینترنتی و جدیدا هم رای گیری اینترنتی را به راحتی احساس کرد. این روند اگرچه با مشکلاتی نظیر بالا رفتن تعداد بیکاران می باشد......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم رای گیری الکترونیکی چیست؟


با نگاهی به اطراف می توان وارد شدن تکنولوژی را در زندگی روزمره  مانند تجارت الکترونیک، کلاس و آموزش های اینترنتی و جدیدا هم رای گیری اینترنتی را به راحتی احساس کرد. این روند اگرچه با مشکلاتی نظیر بالا رفتن تعداد بیکاران می باشد ولی تجربه ثابت کرده است که باعث  رشد کیفی در انجام سایر امور گردیده است.

رای گیری الکترونیکی

در این مقاله به بررسی رای گیری های الکترونیکی در سایت ها و حتی رای گیری های مردمی می پردازیم که صرفا این گفته ها نظرات شخصی می باشدو البته با مطالعه در این زمینه گرد آوری شده است.

در رای گیری سنتی که مردم در حوزه ها به پای صندوق های رای می روند ضمن داشتن مزیت امنیت بالای آن نسبت به روش الکترونیکی که همین امر تاکنون سبب پابرجا ماندن این روش شده است دارای معایبی چون صرف وقت جهت شمارش آرا، تامین هزینه نیرو های انسانی و .... می باشد.

تفاوت رای گیری کامپیوتری و اینترنتی

رای گیری الکترونیک به دو صورت انجام کی گیرد:

* رای گیری کامپیوتری

* رای گیری اینترنتی

رای گیری کامپیوتری

در این روش دیگر مانند روش سنتی از کاغذ و صندوق استفاده نمی شود.بلکه رای دهندگان در حوزه ها حضور پیدا می کنند ولی رای خود را از طریق کامپیوتر وارد می کنند. بدین صورت که اسامی افراد کاندید شده بر روی صفحه قرار دارد و رای دهنده با انتخاب نام فرد رای خود را بر مجموع رای دهندگان مثبت به شخص مربوطه می افزاید. در این روش همچنان هویت رای دهندگان از طریق کارت شناسنامه صورت می گیرد و نسبت به روش سنتی به جهت وجو سیستم متصل به شبکه هزینه بر تر می باشد.

رای گیری اینترنتی

این روش برای اولین بار در رای گیری ریاست جمهوری  سال 2000 در امریکا مورد استفاده قرار گرفت. بدین صورت که مردم در منازل خود از طریق اینترنت رای خود را ثبت می کردند. در این روش نکاتی چون امنیت و عدم تکرار رای دهنده بسیار مهم بود. به همین منظور به تمام افراد واجد شرایط یک کد امنیتی (PIN) جهت ورود به سایت رای گیری داده شد.

حفظ امنیت داده در بانک های اطلاعاتی و  جلوگیری از نفوظ هکرها در این نوی سیستم ها حائز اهمیت می باشد. بخصوص که با مطرح شدن نام سایتی مشخص امکان همچین حملاتی وجود دارد

معایب این روش:

1. تمامی مردم در هر نقطه به اینترنت دسترسی ندارند.

2.عدم اعتماد مردم به دلیل شناخت کافی نداشتن از اینترنت از جمله مشکلات بارز این نوع رای گیری می باشد. و در صورت تقاضای کاندید ها برای باز شماری آرا، به برگه های رای دسترسی وجود ندارد.

3. یکی از مهمترین مباحث در امور الکترنیکی، وجود امنیت است.

درصورتی که از افرادی نا کارآمد در امور  پیاده سازی این سیستم ها استفاده شود، می تواند مشکلانی جبران ناشدنی بر جای گذارد. چرا که این مشکلات بر آینده کشور تاثیری مسقیم دارد. حفظ امنیت داده در بانک های اطلاعاتی و  جلوگیری از نفوظ هکرها در این نوی سیستم ها حائز اهمیت می باشد. بخصوص که با مطرح شدن نام سایتی مشخص امکان همچین حملاتی وجود دارد. ولی در روش کامپیوتری به دلیل استفاده از شبکه شهری و اکسرانت از همچین مشکلاتی محفوظ می مانیم.

4. اگر رای گیری در سطح گسترده مانند کشوری باشد به دلیل مراجعات همزمان اینترنتی حجم زیادی بر سرور وارد می شود که از این سو، باید از چند سرور،کامپیوتر های چند پردازنده،خطوط پر سرعت، بانک ها اطلاعاتی توزیع شده و در صورت امکان از سیستم عامل ویندوز Unix Basic  استفاده شود. استفاده از عامل ویندوز Unix Basic  بدین دلیل است که سیستم عامل ویندوز دارای ثبات نیست  و زیر فشار زیاد به Restart  نیاز دارد در صورتی که سیستم عامل ویندوز Unix Basic  می تواند ماهها نیز بدون Restart به کارش ادامه دهد.

ادامه دارد...

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان