تبیان، دستیار زندگی
عظمت زهرا فوق تصور ما است و ارزش و منزلت زهرا طوری است که ما نمی توانیم آن درک کنیم ، به طوری که رسول خدا فرمودند : رضای زهرا رضای خدا و خشم زهرا خشم خدا است . مقام علمی و روحانی آن حضرت درحدی است که خداوند به فرشتگان نسبت به وجود حضرت زهرا مباهات می کن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصحف فاطمه(س)، کتاب احکام نیست!


عظمت حضرت زهرا در حدی است که پیامبر روی منبر سه بار گفت پدر به قربان این دختر. براساس روایتی که از امام باقر(علیه السلام) نقل شده پس از رحلت پیامبر جبرئیل 70 روز بر حضرت زهرا نازل شد و آینده جهان را برای بی بی نقل می کرد و امیرالمومنین این نشست را می نوشت که بعدها به صحیفه فاطمه معروف شد که در دست هر یک از ائمه بود و امروز در دست امام زمان(عج) است.


شخصیت حضرت زهرا در شأن ائمه معصومین است و ما تنها می توانیم نقل کننده توصیفات ائمه درباره این بانوی بزرگ

حضرت فاطمه زهرا

باشیم. همین بس که وقتی نبی مکرم اسلام محزون بود ، همگان می فهمیدند که داروی این افسردگی دیدار زهرا است .

پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) با رویی منبسط و خالی از غم و غصه با صدیقه طاهره رو به رو می شد، تعظیم می کرد، دست بی بی را می بوسید و وی را در جای خود می نشاند.

عظمت زهرا فوق تصور ما است و ارزش و منزلت زهرا طوری است که ما نمی توانیم آن درک کنیم ، به طوری که رسول خدا فرمودند: رضای زهرا رضای خدا و خشم زهرا خشم خدا است .

مقام علمی و روحانی آن حضرت درحدی است که خداوند به فرشتگان نسبت به وجود حضرت زهرا مباهات می کند و می فرماید: فرشتگان ببینید که چگونه فرزند بنده من در محراب عبادت، از خوف من می لرزد .

محتوای مصحف

عظمت حضرت زهرا در حدی است که پیامبر روی منبر سه بار گفت پدر به قربان این دختر. براساس روایتی که از امام باقر(علیه السلام) نقل شده پس از رحلت پیامبر جبرئیل 70 روز بر حضرت زهرا نازل شد و آینده جهان را برای بی بی نقل می کرد و امیرالمومنین این نشست را می نوشت که بعدها به صحیفه فاطمه معروف شد که در دست هر یک از ائمه بود و امروز در دست امام زمان(عج) است.

محتوای دقیق این مصحف مشخص نیست اما آنچه از روایات بر می آید این است که برخی از مسائل دینی خاص و حوادث آینده و اسرار عالم هستی در آن ذکر شده است و ظاهراً یکی از منابع علوم غیبی ائمه اطهار(علیهم السلام) است که ان شاء الله با ظهور حضرت حجت(عج) محتوای آن به طور کامل مشخص خواهد شد. 

البته از ظاهر روایات مربوط به مصحف حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بر می آید که این مصحف دارای یک محتوای دینی است اما این محتوای دینی مراتبی دارد گاهی مطلبی برای عوام بیان می شود، گاهی برای علما و گاهی برای اهل سر و کسانی از اسرار عالم هستی آگاهی دارند مطلبی عنوان می شود.

حضرت امام صادق علیه‏السلام در این باره مى‏فرمایند: «به یقین فاطمه علیهاالسلام بعد از پدرش تنها هفتاد و پنج روز در این جهان زندگى كرد و در طول آن مدت غمها و غصه‏هاى زیادى را تحمل نمود جبرئیل در آن ایام به طور مرتب به حضور فاطمه علیهاالسلام نازل مى‏شد و او را در عزاى پدر تسلیت مى‏گفت و از مقام و جایگاهش در آن سوى جهان با خبر مى‏ساخت و همچنین از اوضاع آینده‏ى دنیا و سرنوشت بچه‏هایش آگاه مى‏نمود و على علیه‏السلام آنها را مى‏نوشت و همه‏ى اینها مصحف فاطمه علیهاالسلام را تشكیل مى‏داد

اینك چند حدیث در این زمینه نقل مى‏كنیم:

ابوبصیر از امام صادق علیه‏السلام در مورد مصحف فاطمه علیهاالسلام سوال نمود، آن حضرت در جواب او فرمودند: «مصحف فیه مثل قرآنكم هذا ثلاث مرات واللَّه ما فیه من قرآنكم حرف واحد؛ مصحف فاطمه علیهاالسلام سه برابر این قرآن موجود است، ولكن در یك حرف نیز مشابهت ندارند.»1

شبیه این حدیث را از امام كاظم علیه‏السلام داریم كه مى‏فرمایند: «مصحف فاطمه در نزد من است، ولى چیزى از احكام قرآن در آن نیست.» 2

از مجموع این احادیث نتیجه مى‏گیریم كه مصحف فاطمه علیهاالسلام كتابى است كه از جانب خدا به وسیله‏ى ملك و پیك وحى به فاطمه علیهاالسلام القاء شده و امیرالمؤمنین علیه‏السلام آن را نوشته و محتوایش در مورد اخبار غیبى و سرنوشت فرزندان فاطمه و اتفاقاتى است كه پادشاهان و امرا در دنیا انجام مى‏دهند و در این كتاب مسائل احكامى و حرام و حلال نیامده و این كتاب چنان پرحجم است كه سه برابر قرآن مجید مى‏باشد.

در چه زمانى مصحف فاطمه نازل شد؟

از سخنان اهل‏بیت عصمت و طهارت استفاده مى‏شود كه مصحف فاطمه بعد از رحلت رسول خدا كه فاطمه‏ى زهرا

شهادت حضرت زهرا، شهادت حضرت فاطمه

علیهاالسلام به شدت محزون بود، (در طول هفتاد و پنج روز مدت زندگى آن حضرت بعد از پدرش)، نازل شده است.

حضرت امام صادق علیه‏السلام در این باره مى‏فرمایند: «ان فاطمه علیهاالسلام مكثت بعد رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله خمسه و سبعین یوما و كان دخلها حزن شدید على ابیها و كان یاتیها جبرئیل فیحسن عزاها على ابیها و یطیب نفسها و یخبرها عن ابیها و مكانه و یخبرها بما یكون بعدها فى ذریتها و كان على علیه‏السلام یكتب ذلك فهذا مصحف فاطمه ؛ به یقین فاطمه علیهاالسلام بعد از پدرش تنها هفتاد و پنج روز در این جهان زندگى كرد و در طول آن مدت غمها و غصه‏هاى زیادى را تحمل نمود. جبرئیل در آن ایام به طور مرتب به حضور فاطمه علیهاالسلام نازل مى‏شد و او را در عزاى پدر تسلیت مى‏گفت و از مقام و جایگاهش در آن سوى جهان با خبر مى‏ساخت و همچنین از اوضاع آینده‏ى دنیا و سرنوشت بچه‏هایش آگاه مى‏نمود و على علیه‏السلام آنها را مى‏نوشت و همه‏ى اینها مصحف فاطمه علیهاالسلام را تشكیل مى‏داد. »3

و در یك حدیث دیگرى امام صادق علیه‏السلام مى‏فرمایند: «مصحف فاطمه ما فیه شى‏ء من كتاب اللَّه و انما هو شى‏ء القى علیها بعد موت ابیها؛ در مصحف فاطمه چیزى از آیات قرآن نیست، بلكه آن مصحفى است كه بعد از فوت پدرش به او داده شده است. »4

امام كاظم علیه‏السلام داریم كه مى‏فرمایند: «مصحف فاطمه در نزد من است، ولى چیزى از احكام قرآن در آن نیست»

نتیجه گیری:

در مجموع، از مطالب استفاده مى‏كنیم كه مصحف فاطمه از جانب خدا توسط پیك وحى (جناب جبرئیل) به فاطمه علیهاالسلام القاء شده و اوضاع آینده جهان و اخبار غیبى در مورد سرنوشت فرزندان فاطمه علیهاالسلام و جنایات خلفا و پادشاهان ستمگر و سایر مسائل غیر فقهى در آن به ثبت رسیده و آن كتاب جزو ودایع امامت، هم‏اكنون در محضر امام زمان - عجل اللَّه تعالى فرجه- مى‏باشد.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش دین تبیان


پی نوشت ها :

1ـ اصول كافى، ج 1، ص 239، ج 1- بصائر، ص 152، ح 3.

2ـ بصائر، ص 154، ح 8: عندى مصحف فاطمه لیس فیه شى من القرآن.

3ـ بحارالانوار، ج 26، ص 41، ح 72- كافى، ج 1، ص 241، ح 5 و ص 458، ح 1- بصائر، ص 153 ح 6- عوالم، ج 11، ص 188.

4ـ بصائرالدرجات، ص 159، ح 27.


منابع :

سایت ایکنا

سایت حوزه

سایت آفتاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.