تبیان، دستیار زندگی
نوآوری از ضرورتهایی است که باید در حوزه دین مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و تکرار در کتابهای دینی به کرات مشاهده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابهای دینی اسیر تکرار


نوآوری از ضرورتهایی است که باید در حوزه دین مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و تکرار در کتابهای دینی به کرات مشاهده می شود.
کتابهای دینی اسیر تکرار
محمد شب‌زنده دار مدیرعامل انتشارات دینی ناس در رابطه با جایگاه کتاب دینی در بازار نشر امروز اظهار داشت طی چند سال اخیر از زمانی که یارانه های کاغذ برداشته شده، کتابهای دینی از نظر بازار فروش افت کرده، قیمتها بالا رفته و خریدارانی که قشر متوسط رو به ضعیف هستند از قدرت خرید کمتری برخوردار هستند ، در نتیجه فروش کتاب کاهش چشمگیری یافته است.ضعف عمده کمبود مؤلفین، محققین و نویسندگان این حوزه است. نوآوری از ضرورتهایی است که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و تکرار در کتابهای دینی به کرات مشاهده می شود. از این رو کار جدیدی صورت نمی گیرد و اگر هم کارهای جدیدی صورت بگیرد استقبال بسیار اندکی از آن می شود و برگشت سرمایه صورت نمی گیرد .حوزه پژوهش با کمبود اشخاص رو به رو است، کسانی که وارد حوزه های دینی می شوند از نسل جدید نیستند و بیشتر از نسل قدیم هستند و حتی بسیاری از این افراد نیز درگیر کارهای اجرایی شده اند. یکی از ضعفهای عرصه کتاب دینی مسئله پخش و توزیع است، در این عرصه پخش قوی وجود ندارد که این امر در کنار مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی که گرایش به سمت کتاب دینی را کم کرده خود از جمله ضعفهای عمده محسوب می شود.
طی چند سال اخیر از زمانی که یارانه های کاغذ برداشته شده، کتابهای دینی از نظر بازار فروش افت کرده، قیمتها بالا رفته و خریدارانی که قشر متوسط رو به ضعیف هستند از قدرت خرید کمتری برخوردار هستند.
در حوزه کتاب دینی نیز چون بسیاری از حوزه های دیگر مسئله عرضه و تقاضا مطرح است. وقتی جامعه کتاب خاصی را طلب می کند ناشر نیز بدنبال آن می رود. در یک دوره ای رمانهای تاریخی در بازار نشر به شدت رواج داشت. اگر جامعه به سمت این نوع کتابها گرایش داشته باشند، مؤلف، ناشر و مترجم برای تولید کتاب دینی دلگرم می شوند . متأسفانه در بازار نشر کنونی نه تنها در حوزه دینی بلکه در هیچ حوزه ای مؤلف و یا مترجم تنها از طریق قلم امرار معاش نمی کند، اگر شرایطی فراهم می شد که آنها اطمینان حاصل می کردند می توانند از طریق قلم خود امرار معاش کنند، شاهد تغییرات بزرگی بودیم.

انتشار سالانه 56 میلیون جلد کتاب در قم

و این در حالی ست که جهانگیر رضایی رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته قم، از انتشار 56 میلیون جلد و 14 هزار عنوان کتاب در این استان در طول سال خبر داد رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته قم، با اشاره به واحدهای صنعت چاپ فعال در این استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قم 120 واحد چاپی، 100 واحد صحافی، 30 واحد لیتوگرافی و بیش از 70 کانون تبلیغاتی دارد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

فرآوری: رویا فهیم


منبع: خبرگزاری مهر، خبرگزاری شبستان