تبیان، دستیار زندگی
همواره به عشق مردم فوتسال بازی کرده ام چرا نباید به تیم ملی دعوت شوم کاپیتان پیشین تیم فوتسال کشورمان و بازیکن حال حاضر تیم چکانو ایتالیا که سهم بسیارعمده ای در موفقیت فوتسال کشورمان در میدان های بین المللی دارد با حضور در خ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی خواندنی با محمد رضا حیدریان

همواره به عشق مردم فوتسال بازی کرده ام
چرا نباید به تیم ملی دعوت شوم

کاپیتان پیشین تیم فوتسال کشورمان و بازیکن حال حاضر تیم چکانو ایتالیا که سهم بسیارعمده ای در موفقیت فوتسال کشورمان در میدان های بین المللی دارد با حضور در خبرگزاری "مهر" به طور مشروح در خصوص وضعیت فوتسال ایتالیا و تیم ملی کشورمان به صحبت پرداخت.

محمدرضا حیدریان با حضور در خبرگزاری "مهر" به سوالات مطرح شده در خصوص وضعیت حال حاضر خود در تیم چکانو ایتالیا و نیز تیم ملی فوتسال پاسخ داد که مشروح این مصاحبه را از نظر می گذرانید:

گروه ورزشی: چند صباحی است که فوتسال خود را در کشور ایتالیا و تیم چکانو دنبال می کنید. آیا سطح فوتسال در کشور ایتالیا تا این اندازه با سطح فوتسال در کشور ما متفاوت است و یا انگیزه های دیگری باعث شده تا شما در آنجا به بازی بپردازید؟

- حیدریان: در اینکه سطح فوتسال ایتالیا نسبت به کشورمان در مرتبه ای بسیار بالاتر قرار دارد تردیدی نیست واصلی ترین دلیل حضورم در ایتالیا هم همین امر است.من هرگز به دنبال مسائل مالی نبوده ام و کافی است همین قدر بدانید که اگر می خواستم در ایران بازی کنم می توانستم درآمدی به مراتب بهتر از ایتالیا داشته باشم ضمن اینکه این همه رنج غربت را هم متحمل نمی شدم.به هر حال من در شرایطی وارد فوتسال ایتالیا شدم که تجربه قبلی در زمینه حضور درلیگ های خارجی را نداشتم و مطابقت پیدا کردن با شرایط آن کشور تا حدود بسیاری مشکل بود.

*وضعیت فوتسال ایتالیا را تشریح کنید و ویژگی های تیم چکانو را برشمرید:

-وضعیت فوتسال در ایتالیا و نظمی که براین مسابقات حاکم است سبب شده تا من همچنان به حضور خود در آنجا ادامه دهم. فوتسال در ایتالیا 25 سال قدمت دارد و رقابت ها هر سال از بیستم ماه اوت تا بیستم آوریل ادامه پیدا می کند و هرگز خللی در برگزاری این رقابت ها به وجود نمی آید. فقط یک بار در زمان مرگ پاپ ژان پل دوم رقابت ها تعطیل شد که آن هم شامل کل اروپا می شد.این را هم بگویم ایتالیایی با این همه قدمتی که در عرصه فوتسال دارند با این حال آماتور محسوب می شوند.در خصوص تیم چکانو هم باید بگویم این تیم در سری "بی" فوتسال ایتالیا حضور دارد و من تنها بازیکن غیراروپایی این تیم محسوب می شوم.لیگ فوتسال ایتالیا مثل برزیل است و شما وقتی در این لیگ بازی می کنید انگار که در برزیل هستید چراکه 80 تا 90 درصد از بازیکنان لیگ فوتسال ایتالیا برزیلی اما با شناسنامه های ایتالیایی هستند.این موضوع در مورد تیم ملی ایتالیا هم مصداق دارد در حالی که این تیم در حال حاضر 11 بازیکن برزیلی را در عضویت خود دارد و فقط دروازه بان تیم فوتسال ایتالیا به نام آنجلینی ایتالیایی تبار است.

*آیا این موضوع به فوتسال ایتالیا ضربه نمی زند و حضور این همه خارجی ، وضعیت این رشته را در این کشور تحت تاثیر قرار نمی دهد؟

- کاملا همین طور است. فوتسال در ایتالیا رشته محبوبی است اما با حضور این همه بازیکن برزیلی فرصتی به جوانان این کشور داده نمی شود تا توانایی های خود را در این عرصه محک بزنند.در حالی که من فکر می کنم باید وضعیت غیر از این می بود.

*فصل آینده در کدام تیم بازی خواهید کرد و آیا تصمیم ندارید به کشورمان بازگردید؟

- من در ایتالیا قبل از اینکه بخواهم فوتسال بازی کنم در حال یادگیری هستم چراکه قصد دارم در آینده دانسته های خود را به نوجوانان و جوانان کشورم انتقال دهم.ضمن اینکه در حال حاضر چندین تیم سری "آ" خواهان به خدمت گرفتن من هستند و البته چند تیم از کشورمان هم علاقمندند تا مرا به خدمت بگیرند با این حال ترجیح می دهم در ایتالیا بمانم. من فصل آینده به یک تیم از سری "آ" خواهم پیوست.

*فوتسالیست های ایرانی بهتر هستند و یا بازیکنان فوتسال در کشور ایتالیا؟

- بازیکنان ما به لحاظ فنی از قابلیت های بالاتری برخوردارند اما تاکتیک پذیر نیستند.بعضا مشاهده شده که بازیکنان ما از 20 سالگی فوتسال را آغاز می کنند حال آنکه در کشورهایی از جمه برزیل بازیکنان از هشت، نه سالگی فوتبال را آغاز می کنند و تا سن 12 سالگی ، بر اساس قابلیت هایشان برای بازی در چمن یا سالن از هم جدا می شوند. من فیلمی از هشت سالگی رونالدینهو دارم که بسیار عالی بازی می کرد و آنقدر تحت مراقبت قرار گرفت تا به جایگاه امروزی رسید.

*برای بالا بردن سطح فوتسال در کشورمان چه باید کرد؟

به هر حال برای پیشرفت همواره باید کار کرد و زمینه های رشد را فراهم آورد. آنها مدام کلاس های آموزشی برپا می کنند و از مربیان طراز بالا دعوت به عمل می آورند ضمن اینکه رسانه ها نیز پوشش خوبی از رقابت ها به عمل می آورند و البته حامیان مالی نقش بسزایی در پیشرفت فوتسال بازی می کنند. ما باید این امکانات را در کشورمان فراهم آوریم.

*اکنون به فوتسال خودمان بپردازیم . چرا تیم ملی در آخرین دوره رقابت های جام جهانی موفق نبود؟

تیم فوتسال ما در گروه بسیار سختی قرار داشت و تمام مردم هم انتظار داشتند از این گروه صعود کنیم.البته تیم ما اشتباهاتی هم داشت از جمله اینکه با سیستم 1-3 بازی می کرد و قصد داشت تمام توپ ها به نفر جلوی دروازه ختم شود که متاسفانه تیم های خارجی به این موضوع پی برده بودند.ضمنا باید قبول کنیم فوتسال ما نسبت به اروپا و آمریکای جنوبی به مراتب ضعیف تر است.اما اصلی ترین دلیل ضعف فوتسال ما این است که لیگ نداریم و تا زمانی که شما لیگ قوی نداشته باشید نمی توانید در سطح بین المللی موفق ظاهر شوید.هرمانس سرمربی هلندی سابق تیم ملی می گفت آنها در زمین خوب فکرمی کنند و با رعایت کردن تمام اصول بازی، کمتر دچار اشتباه می شوند . در فوتسال اگر ضریب اشتباه پایین باشد شانس پیروزی بیشتر است. یکی دیگر از دلایل ضعف فوتسال ما این بود که آقای انصاریفرد تنها بود و کسی را نداشت که کمکش کند.در حالی که وقتی تیم های ایتالیا و اسپانیا بازی می کنند دو نفر از بالا نکات لازم را به اطلاع سرمربی تیم می رسانند.بهترین تیم های دنیا بر روی یک تاکتیک کار نمی کنند اما ما فقط با یک تاکتیک در مسابقات شرکت می کردیم.

*شما چند صباحی است که از تیم ملی فوتسال بیرون مانده اید آیا این موضوع با جوانگرایی مربیان تیم ارتباط دارد؟

-من برای اینکه پاسخ درستی به سوال شما داده باشم تیم ملی برزیل را مثال می زنم.در تیم ملی برزیل بازیکنانی نظیر فینینهو و توبیاس حضور دارند که در چهار دوره جام جهانی از سال 1992 تا 2004 بازی کرده اند. این بازیکنان در حال حاضر در مرز 37 سالگی هستند . تیم های بزرگ دنیا هرگز به اسم جوانگرایی تیم های خود را از این گونه بازیکنان تخلیه نمی کنند. البته جوراندیرو مربی بسیار خوبی است و من برای او آرزوی موفقیت می کنم. برایم هم به هیچ وجه اهمیت ندارد در تیم ملی باشم یا نبشم اما آنچه مهم است این است که حضورم در تیم ملی مثمرثمر باشد و بتوانم به سربلندی کشورم کمک کنم که در حال حاضر کاملا در شرایط آرمانی قرار دارم .

*از اینکه به تیم ملی دعوت نمی شوید ناراحت نیستید؟

-من قبل از اینکه بخواهم جواب این سوال شما را بدهم باید بگویم خوشحالم از اینکه توانسته ام طی 10 سال حضور در تیم ملی ذره ای از مهر و محبت مردم را با بازی هایم جواب بدهم. در مورد سوال شما هم باید بگویم اگر محمدرضا حیدریان نارحت است که به تیم ملی دعوت نشده فقط به خاطر این است که دلش برای فوتسال مملکتش می سوزد. در حال حاضر بحث شخص مطرح نیست بلکه بحث ملی در میان است. من از آقای دادکان می پرسم که چرا کسی که 10 سال در اردوی تیم ملی بوده ودر حال حاضر هم عضو تیم چکانو ایتالیاست باید از تیم ملی بیرون بماند؟ امیدوارم تیم ملی در مسیر درستی قرار داشته باشد و روزی برسد که به غیر از آسیا در سطح جهان هم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم. من دست اعضای تیمی که در سال 1992 تیم فوتسال کشورمان را به عنوان چهارمی جهان رساندند می بوسم. در آن زمان آقای مایلی کهن با همراهی آقایان ابطحی، رجبی، ورمرزیار، غلامپور و دیگر بازیکنان به کار بزرگی دست زدند که دیگر ما هیچ گاه نتوانستیم به این افتخار دست پیدا کنیم و جای بسی تقدیردارد.

*چطور شد که پس از رقابت های قهرمانی آسیا در ویتنام به یک باره از تیم ملی کنار گذاشته شدید؟

- این سوالی است که من باید بپرسم و هنوز جواب قانع کننده ای برای آن نیافته ام. بعد از آن رقابت ها که با قهرمانی تیم ما هم به پایان رسید هیچ کس سراغی از من نگرفت و اصلا نمی پرسند کجا هستم و چکار می کنم.البته این مردم هستند که باید در خصوص من قضاوت کنند و خوشبختانه آنها مرا دوست دارند و همه جا مورد لطف و محبت آنها قرار می گیرم.با این حال هنوز کسی نمی داند من طی این 10 سال چقدر زجر کشیدم و در فرصت مناسب همه چیز را خواهم گفت.طی این مدت همواره همه چیز را درون خودم ریختم و برای اینکه آرامش تیم ملی را برهم نزنم چیزی نگفتم .در حال حاضر هم جز سربلندی تیم فوتسال کشورمان خواسته ای ندارم اما دوست دارم عدالت در فوتسال کشورمان به اجرادرآید.

*آقای حیدریان اگر حرف ناگفته ای باقی مانده بفرمایید .

-اتفاقاتی که برای من در تیم ملی افتاده اهمیتی ندارد به شرط آنکه فوتسال در مسیر درستی حرکت کند. واقعا از صمیم قلب می گویم از اینکه در این سال ها برای مردم بازی کرده ام و دل آنها را شاد کرده ام خوشحالم. وقتی می دیدم بچه های کوچک می آیند و خوشحال می شوند من هم متعاقبا خوشحال می شدم و همین موضوع مرا راضی می کرد. در این سال ها هرگز به کسی فخر نفروختم و به دنبال خودنمایی نبودم و خوشحالی مردم تمام خستگی مرا از تنم بیرون می کرد. من تمام زندگی ام را بر روی فوتسال گذاشتم و در حال حاضر هم با امید اینکه روزی به کشورم بازگردم و اطلاعات خودم را به جوانان انتقال دهم در ایتالیا حضور دارم. ضمن اینکه دوست دارم سال های آخر بازیگری ام را در تیم استقلال توپ بزنم.