تبیان، دستیار زندگی
یکی از عوامل سازنده کیفیت بیان و تکلم ، احساسات درونی است . معمولا افرادی که از درون دارای آرامش کافی نبوده و از تحریک پذیری بالا و عصبیت رنج می برند در کیفیت بیان آنها هم نمود خواهد داشت . انها تند تر صحبت می کنند. گاه با حالتی از لکنت حرف می زنند . گاها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش قدرت بیان

قدرت بیان

پرسش: لطفا راههایی برای افزایش قدرت بیان و تکلم با اعتماد به نفس کامل را به بنده ارائه دهید؟

پاسخ: یکی از عوامل سازنده کیفیت بیان و تکلم، احساسات درونی است. معمولا افرادی که از درون دارای آرامش کافی نبوده و از تحریک پذیری بالا و عصبیت رنج می برند در کیفیت بیان آنها هم نمود خواهد داشت. آنها تند تر صحبت می کنند. گاه با حالتی از لکنت حرف می زنند. گاها حرف ها یادشان می رود و ...

بنابراین اگر می خواهد کیفیت حرف زدن و بیان خود را بالا ببرید باید درون خود را آرام نگه داشته و حتی الامکان در این مواقع به صورت مستمر آرامش را به خود القاء نمایید. تلاش شما برای ادای آرام کلمات، ایجاد طمأنینه در بیان، ایجاد احساس اعتماد به نفس و باور توانمندی های درونی و ... می تواند نحوه صحبت کردن شما را ارتقا دهد. اگر در هنگام صحبت آرامش داشته بر کلمات تمرکز کنید، و به جای فکر کردن به کل موضوع و آخر جمله بر تک تک کلمه ها تمرکز و آنها را به آرامی بیان کنید به هدف خود خواهید رسید.

یکی از عوامل سازنده کیفیت بیان و تکلم، احساسات درونی است. معمولا افرادی که از درون دارای آرامش کافی نبوده و از تحریک پذیری بالا و عصبیت رنج می برند در کیفیت بیان آنها هم نمود خواهد داشت.

برای قوی شدن قدرت بیان و صحبت در مورد موضوعات مختلف چه باید كرد؟

برای موفقیت در این مورد، توجهتان را به نكات زیر جلب می كنیم :

 1 - زیاد مطالعه كنید تا با واژه ها و كلمات و جمله بندی های مختلف بیشتر آشنا شده و هنگام نیاز از آن استفاده كنید و سطح قدرت و توان خود را بالا ببرید.

 2 - با دوستان و نزدیكان سر سخن را باز كنید و درباره یكی از موضوعات روز و عمومی صحبت كنید و یا درباره نقطه نظرات دیگران فعال برخورد كنید و اظهار نظر نمایید تا با روش و روحیه مواجهه با دیگران آشنا شوید و توان روانی و روحی شما بالا برود.

3 - سعی كنید در كلاس درس درباره یكی از موضوعات رشته تحصیلی و مواد درسی خود، مطالعه بیشتری انجام داده و در قالب كنفرانس و یا سوال و جواب، مطالب گرد آوری شده را به دیگر دانشجویان منتقل كنید.

 4 - كتاب هایی كه درباره سخن و سخنوری و فن ایراد سخنرانی، نوشته شده است مطالعه كنید. مانند " آیین سخنرانی، دیل كارنگی " انتشارات پیمان و نیز سخن و سخنوری، نوشته مرحوم فلسفی.

 5 - برای سخنرانی كردن و روان صحبت كردن با دیگران، سعی كنید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید كه لازمه آن تسلط داشتن بر موضوع سخن است. كه باید این اهرم را در اختیار داشته باشید و بعد از آن در برابر هر ذهنیتی كه به شما ناتوانی را القا می كند ایستادگی كرده و بلكه خود را كاملاً مسلط و توانا بشمارید و همین اوصاف را به خود تلقین كنید و با خود بگوئید من توانا، قادر، مسلط بر خود، سخنرانی ماهر و زبر دست هستم و تحت تائثیر جو و محیط و ایرادات دیگران و حتی مزاحمتهای شنوندگان قرار نمی گیرم و... .

 6 - كارهای نخستین را از اقدامات كوچك تر آغاز كنید و سنگ بزرگ بر ندارید پر واضح است كه هر فعالیت را باید از كارهای كوچك شروع كرد تا جرائت و توانایی شما بالا برود.

 7 - به هنگام ارائه سخن به فعالیت های دیگران (چه پسندیده چه ناپسند) توجه نكنید و تمام اهتمام خود را متوجه انجام سخنرانی خود نمائید و در همین حال كه خونسردی خود را حفظ می كنید به دیگران توجه نداشته و توجه خود را به عمل خود معطوف دارید.

 8 - سخنرانی خود را از موضوعات كوچك، كاملاً در دسترس، آسان، مورد علاقه و رغبت خود و با سابقه علمی قبلی انتخاب كنید تا از ادامه آن احساس غربت و بیگانگی نكنید.

 9 - قبل از پرداختن به سخنرانی مدتی با خود تمرین كنید و همان سخنان را در ذهن مرور كنید.

10 - همیشه از راهنمایی علمی افراد آشنا با مطلب بهره بگیرید و قبلاً از آنها مشورت بگیرید.

آدم هایی که از کودکی در خانواده هایی بزرگ شده اند که ابراز احساسات در آن رایج نبوده و افراد در ارتباط با یکدیگر در حیطه احساسات کلامی هزینه ای نداشته اند. در بروز درونیات خود دچار مشکل می شوند. این موضوع به این معنا نیست که آنان احساسات کمی هم داشته باشند. نه. بلکه آنها با شیوه های ابراز احساسات آشنا نبوده و از نوعی بازداری و کنترل شدید احساسات و عواطف برخوردارند.

ابراز احساسات جنسیت نمی شناسد و می تواند سوپاپ اطمینانی برای سلامت روان اشخاص باشد. لذا برای بر طرف کردن این مشکل نیاز است تا فرد با پذیرشی که برای خود به وجود می آورد به تدریج مهارت های بازگویی درونیات و ذهنیات و رازهای شخصی را در حد عادی و معمول بیاموزد. افراد در اطراف خود دارای حریم های شخصی نامرئی هستند. ضخامت این حریم شخصی در افراد مختلف متفاوت است در برخی خیلی نازک و در برخی دیگر بسیار ضخیم است. افرادی که حریم های بسیار نازک دارند اسرار زیادی از خود را برای دیگران فاش می کنند و مسلماً گاهی نیز به دلیل این فاش سازی مورد سو استفاده قرار می گیرند و افرادی که حریم های ضخیمی دارند در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می گردند.

ابراز احساسات جنسیت نمی شناسد و می تواند سوپاپ اطمینانی برای سلامت روان اشخاص باشد.

بنابراین حفظ تعادل در این حریم شخصی می تواند انسان را در سلامت بهینه نگه دارد.

مشاور پاسخگو: فهیمه کهتری

تنظیم: مرکز مشاوره