تبیان، دستیار زندگی
هیچ ارتباط بین دو نفری برای همیشه بدون مشکل نخواهد بود. این طبیعی است که انسان ها بخاطر تفاوت در عقاید و شرایط زندگی ، گاهی با هم دچار اختلاف شوند ، مهم نحوه ی حل این ختلافات است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمولی برای حل اختلاف در خانه


هیچ ارتباط بین دو نفری برای همیشه بدون مشکل نخواهد بود. این طبیعی است که انسان ها بخاطر تفاوت در عقاید و شرایط زندگی ، گاهی با هم دچار اختلاف شوند ، مهم نحوه ی حل این اختلافات است.

حل اختلافات خانوادگی

در این مطلب پیشنهادهایی برای حل اختلافات زن و شوهر داده است كه می توانید در خانواده ی خود از آن بهره ببرید

معمولاً اختلاف وقتی بروز می كند كه یكی از زن و شوهر یا هر دوی آنان از ایفای وظایف همسری خودداری كنند قرآن از این به نشوز تعبیر كرده است.

در تعریف نشوز آمده است : ترك وظایف لازم نسبت به همسر كه شامل مواردی از این قبیل می شود

*خودداری از برآوردن نیازهای عاطفی و جنسی مرد

*خروج از منزل بدون اجازه همسر

*تغیر در گفتار و رفتار مانند واكنش تند و خشونت‌آمیز و بدزبانی

به طور كلی روشن است كه در بیشتر موارد، اگر مرد با صمیمیت و صداقت رفتار كند و در فكر كنار آمدن با همسرش در زندگی باشد، چنین مشكلی از طرف زن بروز نمی‌كند. اگر با وجود چنین شرایطی، كه مرد در بیشتر جنبه های زندگی سعی در خشنود ساختن همسر داشته باشد، ولی باز زن به نشوز رو آورد، این شیوه حل اختلاف می تواند در بیشتر موارد مشكل را حل كند. در قرآن برای حل این اختلافات روش هایی را در پیش گذاشته است از جمله نصیحت كردن. در این مرحله مرد از راه ارتباط كلامی كه شامل نصیحت‌های دلسوزانه و راهنمایی مشفقانه است، ‌از زن می‌خواهد كه به وظایف خود عمل كند، نصیحت با كدام محبت‌آمیز همراه با هدیه یا هر كار تشویق كننده، بسیار مؤثر است. و همان‌طور كه مسلم است. زنان به روابط كلامی حساس ترند و بیشتر مایل اند مسائل خود را از طریق روابط كلامی ابراز كنند.

موعظه دیگر قرآنی توجه دادن زن به پیمان محكمی است كه بین او و شوهر برقرار شده و تضعیف آن از لحاظ عاطفی و شناختی نامناسب است. دومین روش قرآنی دوری كردن در بستر است اگر روش اول مؤثر نباشد قرآن می‌فرماید كه در بستر به همسرانتان پشت كنید.

این جدایی عاطفی تا حدی زن را به تفكر درباره رفتار خود وا می‌دارد و زمینه ای برای اصلاح رفتار و نوعی تنبیه برای او به شمار می‌رود. در تحلیلی ژرف‌تر، دوری در بستر به جنبه روان‌شناختی روابط زن و مرد بازمی‌گردد. از آن جا كه توجه عاطفی  مرد به زن برای او اهمیت اساسی دارد و زن به شیوه‌های متعدد به دنبال جذب همسر خویش است، اگر مرد به بستر برود و در بستر از زن دوری كند، از لحاظ روانی در موضع بالاتر و مقتدرتری قرار می‌‌گیرد و زن در این حالت وقتی احساس می كند در جلب توجه مرد ناموفق بوده است، به شكست خود پی می‌برد.

روش‌هایی كه در قرآن برای حل اختلافات خانوادگی آمده است، پله پله می‌باشد به طوری كه اگر روش قبلی انجام نشد و كارساز نباشد به روش بعدی اقدام می‌شود.

اگر این روش نیز مناسب نبود، روش تنبیه است كه لازم و ضروری است كه این تنبیه سبك و خفیف باشد و نه به قصد انتقام گیری حدی كه برای تنبیه در قرآن بیان شده بازگشت زن به روش معمول خویش و انجام وظایف همسری است و به گفته قرآن اگر این روش نیز ناموفق باشد روش آخر روش جدایی و طلاق است در این رابطه پیامبر اكرم (ص) می فرمایند : به حدی به من در مورد زن سفارش شد كه گمان كردم طلاق دادن زن جز در صورت ارتكاب زنا از سوی او، سزاوار نیست.(1)  ولی در شرایطی كه ادامه زندگی به صورت متعادل با آرامش روانی، ممكن نباشد، ترك طلاق نامناسب و حتی ادامه زندگی مشترك موجب ضرر است.(2)

در هر حال اگر اختلاف زن و شوهر به طلاق كشید، دین اسلام توصیه می كند كه طلاق همراه با احسان و نیكی به زن باشد و نباید به حدی زن تحت فشار قرار گیرد تا ناچار شود با گذشت از همه حقوق خود به طلاق تن دهد. مخلص كلام آنكه روش‌هایی كه در قرآن برای حل اختلافات خانوادگی آمده است، پله پله می‌باشد به طوری كه اگر روش قبلی انجام نشد و كارساز نباشد به روش بعدی اقدام می‌شود.

زهرا یوسفی مصری

بخش خانواده ایرانی تبیان


پی نوشت ها :

1. وسایل الشیعه، ج 15، ص 267

2. بقره، 299

مقالات مرتبط :

عادت کنید خوشبخت باشید

نمک زندگی؛به میزان لازم

انتهای سیاست زندگی داری

عشقم واقعیه اگه...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.