تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بزرگترین سایت فرهنگی دینی کشور ، در مقاله ای به واکاوی مسئله هویت و جنسیت و «بازنمایی زنان شاغل در تلویزیون» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئله «هویت و جنسیت» در تبیان

هویت و جنسیت

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بزرگترین سایت فرهنگی دینی کشور ، در مقاله ای به واکاوی مسئله هویت و جنسیت و «بازنمایی زنان شاغل در تلویزیون» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش ارتباطات موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به واکاوی مسئله هویت و جنسیت و بازنمایی زنان شاغل در تلویزیون پرداخته و در سایت اطلاع رسانی تبیان منتشر کرد.

فاطمه ناظم زاده در این مقاله نوشته است : «از میان نظریه های مطرح در جامعه شناسی،دو نوع اندیشه قابل بحث می باشند.دسته ای از جامعه شناسان معتقدند که هویت انسانها تا حد زیادی مبتنی بر تفاوت های ذاتی است،پس اغلب تفاوتهای موجود میان زنان و مردان را ذاتی تلقی می کنند. جامعه شناسانی همچون پارسونز و دورکیم جزو این دسته اند و معتقدند که تقسیم کار و شکل گیری نقش هایی که در جامعه وجود دارد، تا حد زیادی منشاء و مبنایی طبیعی دارد.پارسونز معتقد است نقش بیولوژیکی که زنان در تولید مثل دارند،این ویژگی ذاتی را برای آنان پدید می آورد که در جامعه نقش های مراقبت کننده داشته باشند(رفعت جاه،1384: 5-4) پارسونز در تحلیل علت افزایش طلاق و ارتباط آن با نقش زنان در ساختار خانواده اینطور بیان می کند که:دلیل افزایش طلاق در عصر حاضر،تداخل نقش ها میان زن و مرد است.این تداخل نقش ها موجب تزاحم،تعارض و گاهی تضاد در روابط میان زن و مرد در خانواده شده است. »

در نگارش این مقاله از کتاب «ساختاربندی هویت زنان» نوشته دکتر حسن خجسته و «هویت و امر زنانه» نوشته مریم رفعت جاه استفاده شده است.

متن کامل مقاله «بازنمایی زنان شاغل در تلویزیون» در  اینجا قابل مشاهده است

تنظیم: هومن بهلولی