تبیان، دستیار زندگی
در كمتر از صد روز به شروع جام جهانی، برد بین المللی فوتبال یكصد و بیستمین نشست رسمی خود را بر پا كرد و در پایان این نشست با یك سری از اصلاحات در قوانین بازی فوتبال موافقت كرد. به نقل از پایگاه خبری فدراسیون فوتبال، این اصلا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین جدید داوری فوتبال به تصویب رسید

در كمتر از صد روز به شروع جام جهانی، برد بین المللی فوتبال یكصد و بیستمین نشست رسمی خود را بر پا كرد و در پایان این نشست با یك سری از اصلاحات در قوانین بازی فوتبال موافقت كرد.

به نقل از پایگاه خبری فدراسیون فوتبال، این اصلاحات بیشتر در ارتباط با اتلاف وقت و بی احتیاطی در بازی و فریب دادن داور می شود و از اول ماه جولای به صورت رسمی لازم الاجرا خواهد بود. البته این قوانین در جام جهانی نیز كه از بیست و یك روز زودتر از این تاریخ (نهم ژوئن) برگزار می شود، اعمال خواهد شد.

برد بین المللی برای ارزیابی این مسائل، جلسه خود را در شهر لوكرن سوئیس بر پا كرد و در این نشست قانونگذاران موافقت كردند باز هم آزمایش های مربوط به استفاده از تكنولوژی برای تشخیص رد شدن توپ از خط دروازه ها ادامه پیدا كند. آن چنان كه در ماه‌های اخیر با همكاری شركت آدیداس و استفاده از توپ‌های برخوردار از میكروچیپ، این امكان برای داوران فراهم آمده بود كه به سرعت اعلام گل كنند یا آن را رد كنند.

این مجمع در عین حال با آزمایش های انجام گرفته اتحادیه فوتبال ایتالیا مبنی بر استفاده از دوربین های دیجیتالی و نیز آزمایش های صورت گرفته یوفا كه امكان برقراری آسان داوران و كمك داوران را می داد، موافقت كرد. در عین حال با سیستم پیشنهادی فدراسیون فوتبال فرانسه در ارتباط با بهره وری از سیستم ویدئویی در حین قضاوت مخالفت ورزید چرا كه در جریان بازی تاخیر می اندازد.

مجمع در عین حال با درخواست فیفا برای ارائه یك سری از دستورالعمل های مخصوص به داوران حاضر در جام جهانی موافقت كرد. از این رو، از داوران خواسته شد تا به هنگام بروز خطاهایی مثل ضربه ارنج، تكل های خطرناك و نیز خطاهای خشن از كارت قرمز استفاده كنند و به هنگام كشیدن پیراهن و متوقف كردن بازیكن حریف به بازیكن خطا كار كارت زرد نشان دهند. داوران همچنین باید به بازیكنی كه بی اعتنا به سوت داور مانع از ادامه جریان بازی می شود و حریف را خشمگین می كند، تذكر جدی بدهد. البته مقرر شد در روزهای پنجم تا هفتم مارس (چهاردهم تا شانزدهم اسفند) در كارگاه آموزش دوسلدورف این نكات برای تیم‌های حاضر در جام جهانی تشریح شود.

سپ بلاتر در حاشیه این نشست سخنرانی كرد و از این كه اصلاحات جدید قوانین داوری در جام جهانی 2006 لحاظ واقع خواهد شد، اظهار خوشنودی كرد. وی عنوان كرد: این دیدارها مكان مناسبی است تا پیام جدید قانونگذاران به اطلاع همه جهان برسد. به هر حال دنیای فوتبال به 64 مسابقه ای كه در جام جهانی انجام خواهد گرفت، توجه نشان می دهد و ستاره های حاضر در جام الگویی برای میلیون‌ها نفر خواهند بود. به همین علت اعمال این قوانین در جام جهانی بازتاب مناسبی خواهد داشت.