تبیان، دستیار زندگی
: یك عضو جداشده گروهك منافقین گفت: عده زیادی از اعضاء برای ماندن تحت فشار هستند، آنها راجع به آینده خود نگران هستند و نمی‌دانند چه اتفاقی قرار است رخ دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل سپاه از ماجرای وزیراطلاعات


اهمیت این جابه جایی به قدری بود كه روزنامه ایران تحت مدیریت عوامل مشائی در صفحه سوم با اعلام خبر این بركناری، حسین عبداللهی را یكی از نیروهای باتجربه و دیرپای وزارت اطلاعات نامید كه یكی از طرفداران تفكر انقلابی و ارزشی رئیس جمهور شناخته می شود.


وزیراطلاعات

نشریه صبح صادق وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شماره اخیر خود درباره ماجرای عزل وزیر اطلاعات این گونه نوشت:

جریان انحرافی تصور می كرد می تواند با عزل وزیر اطلاعات، اقتدارگرایی خویش را توسعه دهد و به سایر وزرا نیز پیام قدرت بدهد كه چاره ای جز همراهی و تبعیت با مطالبات و سیاست های این باند را ندارند.

در حالی كه بی ثباتی منطقه را فرا گرفته و گروهك های ضدانقلاب با تحركات ضدامنیتی از قبیل توجه به مسائل قومیتی و مذهبی، ترور در مناطق مرزی و اقدامات خرابكارانه وهابیون برای بی ثبات سازی و شبیه سازی خیزش های مردمی در ایران تلاش می كنند و پیوند فتنه گران با بیگانگان و ضد انقلاب همچنان ادامه دارد، تقویت اركان اطلاعاتی و امنیتی كشور ضرورتی انكارناپذیر است. از این روست كه شنیدن خبر پذیرش استعفای وزیر اطلاعات از سوی رئیس جمهور موجب تعجب ناظران و تحلیل گران مسائل سیاسی و امنیتی و نگرانی دلسوزان و علاقه مندان به سرنوشت كشور شد. گرچه خوشبختانه با مخالفت مقام معظم رهبری این جابه جایی متوقف شد و آقای مصلحی در وزارت ماند؛ اما چنین اقدامی با توجه به اهمیت موضوع و برخورداری از سوابق مشابه و تغییرات ناگهانی و بی مقدمه، جای تأمل و بررسی دارد كه در این نوشتار به اختصار به چرایی و چگونگی آن پرداخته شده است:

الف) چرایی بركناری وزیر

گرچه معمولاً چنین دلایلی آن هم برای تغییر وزیر اطلاعات، رسانه ای نمی شود؛ اما برخی شنیده ها از نارضایتی باند حاشیه ساز اطراف رئیس جمهور از تصمیم وزیر اطلاعات برای تغییر یكی از معاونان وزارت خانه و متقاعد كردن آقای احمدی نژاد به تهدید وی به استعفا یا عزل حكایت می كند. پیش از این نیز كه یكی از مسئولان وزارت تحلیلی مبنی بر نفوذ جریان نفاق پیوند خورده با تفكر انجمن حجتیه برای مصادره نظام جمهوری اسلامی به جای مقابله با آن كه در سطح محدودی در وزارت ارائه شده بود، به مذاق این باند خوش نیامد و نوعی بی مهری را متوجه وزیر كرد. بی مهری ای كه به كنار گذاشتن آن مسئول تحلیل گر در وزارت كفایت نكرد و اگر پیامدهای عزل متكی در آن مقطع، ملاحظات خاص و احتیاط را متوجه دفتر رئیس جمهور نكرده بود، می توانست به عزل وزیر در همان زمان منتهی شود؛ اما با گذشت مدتی از آن وقایع روز یكشنبه هفته گذشته مصلحی از وزارت بركنار و خبر انتصابش به مشاورت اطلاعاتی رئیس جمهور اعلام می گردد.

اهمیت این جابه جایی به قدری بود كه روزنامه ایران تحت مدیریت عوامل مشائی در صفحه سوم با اعلام خبر این بركناری، حسین عبداللهی را یكی از نیروهای باتجربه و دیرپای وزارت اطلاعات نامید كه یكی از طرفداران تفكر انقلابی و ارزشی رئیس جمهور شناخته می شود.

اما از آنجا كه عزل و بركناری وزرای كشور خارجه، دفاع و اطلاعات با مشورت و هماهنگی رهبری صورت می گیرد كه از زمان تشكیل اولین دولت پس از انقلاب تاكنون معمول و به عنوان عرف معروف و نانوشته ای درآمده، این اقدام شتابزده و بدون مشورت، با پاسخ منفی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب مواجه شده و خوشبختانه احمدی نژاد با تمكین به این مخالفت با ادامه فعالیت مصلحی در وزارت اطلاعات كنار می آید.

در تأیید گمانه ای كه به نقش باند حاشیه ساز و فرصت طلب اطراف رئیس جمهور در این مسئله تأكید دارد، می توان از نوع برخورد خبرگزاری ایرنا، با مدیریت جوانفكر، یاد كرد كه چند روز قبل از این در توجیه تعلل رئیس جمهور در اجرای دستور مقام معظم رهبری در مورد مشائی با ارشادی خواندن آن، رئیس جمهور را مجاز به عدم اجرای آن دانسته بود. این خبرگزاری خبر مخالفت مقام معظم رهبری با بركناری مصلحی را تا ساعاتی دروغ، جعلی و خلاف قلمداد كرده، اقدام رسانه ای برای انتشار آن را نیز وقیحانه خوانده بود. به ادعای رسانه تحت مدیریت جوانفكر كه با توجه به سپردن مسئولیت روزنامه ایران به وی و كنار گذاشتن اشتهاردی از مسئولیت این روزنامه می توان او را از نیروهای مورد توجه و اعتماد دفتر رئیس جمهور دانست، این سناریو یعنی اعلام مخالفت رهبری با بركناری مصلحی، تحت انقیاد محافل خاص در رسانه های اقتدارگرا تهیه شده و حتی اعلام كرد چنانچه این مخالفت صحت داشته باشد، باید این موضوع در پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایشان منعكس شود. البته چنین توجیهی از سوی وی به اندازه دفاع از عملكرد احمدی نژاد در تعلل نسبت به رهنمود مقام معظم رهبری درباره مشائی ناشیانه بود.

ب) اقدامی كه نگرانی و انتقاد آفرید

مصلحی

گرچه برخی ناظران و تحلیل گران تلاش كردند با تذكر اینكه تغییر و بركناری وزرا حق رئیس جمهوری است و هیچ وزیری ازجمله مصلحی وزیر دائمی نخواهد بود، این اقدام را عادی جلوه دهند و از سوی دیگر تبعیت احمدی نژاد از نظر رهبر معظم انقلاب را نشانه اطاعت پذیری وی از ایشان و امكان ادامه فعالیت مصلحی در دولت دهم بدانند كه آقایان علوی، عضو خبرگان رهبری و ابراهیمی، نایب رئیس كمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی، از این جمله اند، اما برخی دیگر مثل «سروری»، مسئول كمیته امنیت داخلی مجلس، به این اقدام مجلس انتقاد داشتند. سروری معتقد بود: «در شرایطی كه با بحران های منطقه ای مواجه هستیم و از طرفی دشمنان تلاش می كنند با انتقال این بحران به داخل كشور و اعزام گروه های تروریستی اهداف شوم خود را محقق كنند، چنین تصمیمی به صلاح نبود.» وی همچنین به توفیقات مصلحی در دوران كوتاه وزارت و فعالیت سربازان گمنام امام زمان (عج) اشاره كرد و چنین اقدامی را موجب تزلزل در وضعیت امنیتی كشور دانست. دبیر كل حزب موتلفه نیز با یادآوری بركناری متكی، مخالفت خود را با این روش تغییر و بركناری اعلام كرد.

در مجموع می توان انتقادات ذیل را بر این نوع تصمیم گیری و شیوه اقدام برای بركناری وزیر اطلاعات وارد دانست:

1- عدم مشورت و هماهنگی با رهبر معظم انقلاب كه در واقع نقض یك رویه منطقی و معطوف به منافع و مصالح نظام به حساب می آید؛ رویه ای كه حتی امثال خاتمی مقید به آن بوده اند.

2- بی توجهی به حساسیت وضعیت امنیتی كشور و نیاز به تأمین ثبات و آرامش دستگاه اطلاعات و امنیت برای مقابله با تهدیدات امنیتی داخلی و خارجی كه امروز بی ثبات سازی در كشور جزء اهداف بیگانگان است و گروهك های وابسته به آنان تا حد انفجار خط لوله سراسری گاز در نزدیكی شهر مقدس قم هم پیش آمده اند.

3- ترجیح ملاحظات عاطفی و خواسته های باندی مسئول دفتر خویش بر مصالح مملكتی و یا تأثیرپذیری از القائات این باند كه سطح اراده و تصمیم رئیس جمهور را به علقه های جناحی تنزل می دهد.

4- لحاظ نكردن بازتاب های بیرونی این تصمیم و فراموشی پیامدهای عزل شتاب زده متكی كه نه تنها انتقاداتی را به چنین شیوه غیرمقبول رئیس جمهور در داخل كشور وارد كرد، بلكه دیپلماسی ما با كشوری چون سنگال را نیز دچار چالش نمود.

5- ناسپاسی و نادیده گرفتن زحمات همكاران كه با توجه به عملكرد نزدیك به موفقیت مصلحی در وزارت اطلاعات و تقدیر رهبر معظم انقلاب از این عملكرد در دیدار با سربازان گمنام امام زمان(عج)، چنین عزلی نه تنها نشان ناسپاسی، بلكه ترجیح رابطه و علقه باندی بر هر گونه واقعیت به حساب می آید.

ج) پیامدهای این عزل شتابزده

جریان انحرافی تصور می كرد می تواند با این عزل، اقتدارگرایی خویش را توسعه دهد و به سایر وزرا نیز پیام قدرت بدهد كه چاره ای جز همراهی و تبعیت با مطالبات و سیاست های این باند را ندارند.

جریان انحرافی تصور می كرد می تواند با این عزل، اقتدارگرایی خویش را توسعه دهد و به سایر وزرا نیز پیام قدرت بدهد كه چاره ای جز همراهی و تبعیت با مطالبات و سیاست های این باند را ندارند

همچنین با سلطه بر وزارت اطلاعات در آستانه دو انتخابات حساس پیش رو، به اطلاعات لازم برای تخریب رقبا دست یابد و سوابق احتمالی این باند و اشخاص مرتبط را محو كند و همچنین انفعال جریان اطلاعاتی كشور نسبت به ارتباط گیری با عناصر مشكوك و مسئله دار از قبیل آنچه در شورای ایرانیان خارج از كشور دنبال می شود را نیز رقم زند؛ اما برخلاف این تصور این بار جریان انحرافی كه برخی از جمله حضرت آیت الله مصباح یزدی گمانه اتصال آن به فراماسونری را مطرح می كنند، در برخورد با دستور قاطع رهبری به انفعال افتاد. این عزل شتابزده پیامدهای زیر را به دنبال داشت:

1- برملا شدن مغایرت سیاست ها و روش های این باند با تدابیر و سیاست های نظام و رهبری.

2- برانگیختن احساس خطر جدی نسبت به آفات و تهدیدات حضور این باند در دولت و تأثیرپذیری رئیس جمهور از آن.

3- ارتقای موقعیت وزیر اطلاعات و از میان برداشته شدن هرگونه ملاحظه ای برای پاسداشت دستگاه امنیتی از نفوذ و حضور عناصر باند انحرافی لانه گرفته در دولت؛ كه بركناری معاون هماهنگ كننده یا رئیس ستاد وزارت خانه پس از این ماجرا توسط مصلحی، اولین گام در راستای ابتر نمودن نفوذ خطرناك این باند است.

اهمیت این جابه جایی به قدری بود كه روزنامه ایران تحت مدیریت عوامل مشائی در صفحه سوم با اعلام خبر این بركناری، حسین عبداللهی را یكی از نیروهای باتجربه و دیرپای وزارت اطلاعات نامید كه یكی از طرفداران تفكر انقلابی و ارزشی رئیس جمهور شناخته می شود.

در همین حال جوان آنلاین این معاون عزل شده را كسی نامید كه از زمان بركناری محسنی اژه ای، رابط اصلی دولت با وزارت خانه و از چهره های نزدیك به مسئول دفتر رئیس جمهور است.

بخش سیاست تبیان


منابع: صبح صادق