تبیان، دستیار زندگی
درحال حاضر امکان محاکمه پادشاه وجود ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درحال حاضر امکان محاکمه پادشاه وجود ندارد


پس از این که "حمد بن عیسی آل خلیفه " در پی مرگ پدرش در سال 1999 در بحرین به قدرت رسید، بحرین شاهد دوره ای گذرا وموقت از آرامش بود، چون حمد قول انجام برخی اصلاحات از جمله آزادی زندانیان سیاسی را داده بود.


بحرین

وقتی مردم بحرین دریافتند، این وعده ها وعده های دروغینی بیش نیستند، اوضاع کشور دوباره ملتهب گردید و بر این اساس معارضان بحرینی انتخابات سال 2002 را تحریم کردند.تحریم انتخابات توسط برخی از گروه های معارض در دوره های بعدی یعنی 2006 و 2010 نیز ادامه یافت. درپی تغییر و تحولات جاری در جهان عرب که با سقوط رژیم "مبارک " و "بن علی" در مصر و تونس همراه بود بحرین نیز از 14 فوریه سال جاری شاهد بروز دور جدیدی از اعتراضات بود که طی آن ملت معترض بحرین خواستار سرنگونی رژیم آل خلیفه " و انحلال پارلمان و دولت در این کشور هستند.  خبرها حاکی از آن است که دادگاه لاهه پرونده جنایات ال خلیفه را بررسی می کند اما آیا این موضوع چقدر به واقعیت نزدیک است؟

به نظر شما خواسته مردم بحرین ممکن است عملی شود و ما شاهد محاکمه پادشاه باشیم؟

ال خلیفه در بحرین از نجد وحجاز در یک برهه ای از زمان جزیره بحرین را با کمک انگلیس ها اشغال کردند جزیره ایرانی بحرین که انگلیس و خانواده آل خلیفه در سال 1970 در سرنگونی رژیم شاه از ایران بزرگ تجزیه شد و آل خلیفه که مشتی راهزن در نجد و حجاز بودند وارد این جزیره شدند و ساکنان اصلی این جزیره را قتل عام کردند و یک نظام غیر دموکراتیک و یک نظام قبیله ای برخاسته از اعراب جاهلیت را در بحرین پایه گذاری کردند.  انگلیسی ها مدت 40 سال است که به خانواده آل خلیفه برای سرکوب شیعیان بحرین کمک می کنند. موضوع دستگیری و محاکمه پادشاه بحرین شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه یکی از مطالبات مردم منطقه به ویژه اهالی بحرین است که به علت ارتکاب جنایات ضد بشری علیه مردم بحرین می بایست در دادگاه جنایات جنگی محاکمه شود اما اینکه این امر به واقعیت بدل شود با موانع زیادی روبروست که از جمله آنها باید از حمایت کشورهای غربی از آل خلفیه یاد کرد.

 ممکن است انگلیس مانع از محاکمه آل خلیفه شود؟

بله طبیعتاً انگلیس و آمریکا و عربستان با استفاده از نفوذ خودشان اجازه نمی دهند که خواسته های مردم بحرین تحقق پیدا کند و خانواده آل خلیفه به ویژه شیخ حمد بن عیسی و شیخ خلیفه بن سلمان نخست وزیر بحرین برای کشتار مردم بحرین محاکمه شوند. از سوی دیگر شرایط بین المللی و منطقه ای اجازه نمی دهد که پادشاه بحرین و نخست وزیر بحرین دریک دادگاهی (دادگاه جنایات جنگی) مانند دادگاه رسیدگی به جرایم ژنرالهای صربستان محاکمه بشوند و لذا باشرایط کنونی منطقه امکان اینکه پادشاه بحرین محاکمه شود وجود ندارد.

آل خلیفه که مشتی راهزن در نجد و حجاز بودند وارد این جزیره شدند و ساکنان اصلی این جزیره را قتل عام کردند و یک نظام غیر دموکراتیک و یک نظام قبیله ای برخاسته از اعراب جاهلیت را در بحرین پایه گذاری کردند

چرا سایر کشورهای عربی منطقه به تجاوز عربستان به بحرین اعتراض نمی کنند؟

 آل خلیفه و آل سعود نسبت های قبیله ای و عشیره ای با هم دارند و در تمام مسائل سیاسی ،منطقه ای و بین المللی حتی در خارج از چارچوب شواری همکاری خلیج فارس با هم رایزنی وهمکاری دارندو با توجه به اینکه اساساً برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ورود نیروهای عربستان به بحرین نا راضی هستند به نظر می آید  که الآن نوعی همگرایی وهمکاری تنگاتنگ بین دو قبیله آل خلیفه و آل سعود وجود دارد که سایر کشورهای کوچک خلیج فارس نیز از آن تبعیت می کنند.

ایا این احتمال وجود دارد که آل خلیفه به سرنوشت بن علی مبتلا شوند؟

در شرایط فعلی خیر. موج سرکوب ها بسیار زیاد است و امکان این سرنگونی اکنون فراهم نیست، ولی در دراز مدت شرایط بسیار دشواری برای آل خلیفه در بحرین به وجود خواهد آمد و از آنجایی که مبارزات مردم بحرین در آینده علیه حکومت و خاندان فاسد آل خلیفه شدت خواهد گرفت طبیعتاً نظام شکننده از درون دچار فرو پاشی خواهد شد.

سرکوب و کشتار مردم که مصداق بارز نقض حقوق بشر است تا کی ممکن است در منطقه ادامه داشته باشد؟

بحرین

مواضع سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر نسبت به سرکوب شیعیان بحرین بسیار ضعیف و غیر شفاف بوده است. تناقضات اشکاری که در این میان وجود دارد نشان می دهد که منافع آمریکا اقتضا می کند این سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر سکوت اختیار کنند و درجایی که نظام ها با سیاست های آمریکا هم سویی ندارند سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر از این ملت ها حمایت نمی کنند. بنابراین نمی شود روی سازمان های مدعی حقوق بشر که زیر چتر آمریکا و لابی صهیونیسم فعالیت می کنند انتظارچندانی داشت ولی به هرحال سازمان کنفرانس اسلامی هم دراین زمینه هیچ گونه فعالیت و تحرکی نسبت به کشتار مردم بحرین به دلیل تأثیر پذیری از آل سعود از خود نشان نداده است که جای تاسف دارد. در واقع این خود مردم بحرین هستند که در آینده از رهگذر ایجاد انسجام و همگرایی بین خودشان در برابر خاندان فاسد آل خلیفه قیام را به نتیجه خواهند رساند.

به نظر برخی اعراب و غرب متحد اصلی مردم بحرین در منطقه ایران است چندی پیش اظهارات ضد ایرانی سعد حریری جنجال سیاسی و خصوصا رسانه ای به پا کرد موضع و هدف حریری را چه طور ارزیابی می کنید؟

حریری در واقع به دلیل موضع  گیری علیه حزب الله این صحبت ها را مطرح کرده است در واقع الان سعد حریری به عنوان عامل آمریکا و عربستان در لبنان فعالیت می کند و کلیه اعمال تخریبی و شورش های اخیر را در سوریه سازماندهی کرده است علت این امر این است که سعد حریری ماموریت دارد که نقش مقاومت اسلامی در لبنان را کمرنگ کند و حزب الله را از صحنه مبارزات حذف کند الان آنچه که سعد حریری مطرح می کند خواست و ارده آمریکا و رژیم آل سعود است که بر زبان سعد حریری جوان و کم تجربه جاری می شود و این نشان می دهد که الان تلاش امریکا و عربستان و غرب این است که محور تهران، دمشق، بیروت قطع بشود و این اتهامات را در واقع متوجه ایران می کنند.

شرایط منقطه را چه طور پیش بینی می کنید؟

شرایط منطقه الان به دلیل مداخلات آمریکا و شفاف نبودن  وضعیت انقلاب های ملت های عربی در یمن، لیبی وهمچنین در تونس و مصر در  یک مرحله غبار آلود به سر می برد.  اما آنچه که محرز است اینکه رژیم های دیکتاتوری عرب همگی در مواجهه با خواست ملت هایشان محکوم به سرنگون شدن هستند.

بخش سیاست تبیان


منبع:خبرآنلاین