تبیان، دستیار زندگی
مسئولان کشور قطر در حالی برنامه‌ریزی‌های اولیه را برای میزبانی جام جهانی 2022 آغاز کرده‌اند که با صرف دلارهای نفتی می‌خواهند چهره‌ای جدید را برای کشورشان ترسیم و میزبان شایسته‌ای برای جام بیست و دوم باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی دلارها معجزه می کنند


مسئولان کشور قطر در حالی برنامه‌ریزی‌های اولیه را برای میزبانی جام جهانی 2022 آغاز کرده‌اند که با صرف دلارهای نفتی می‌خواهند چهره‌ای جدید را برای کشورشان ترسیم و میزبان شایسته‌ای برای جام بیست و دوم باشند.


ایده های قطر برای جام جهانی 2022

در نگاه نخست شهر دوحه پایتخت میزبان جام جهانی 2022، شهری ساحلی با ساختمان‌های مدرن است که برخلاف دبی شهر توریستی امارات، وجود ساختمان‌های قدیمی، مغازه‌های ناهمگون، زمین‌های بیابانی و بایر و ... بخش‌های مدرن آن را تحت الشعاع قرار داده است.

گرچه اکثریت مردم این کشور سوار بر ماشین‌های مدل بالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مارک دار خرید می‌کنند اما اگر از نظر فردی عادی که اطلاعی از اعطای بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان به این کشور ندارد، به این شهر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم، فیفا برای اعطای میزبانی جام جهانی به قطر اشتباهی بزرگ را انجام داده است.

همانگونه که کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال در شامگاه روز یازدهم دیماه سال 1389 کشور قطر را به عنوان میزبان جام جهانی 2022 معرفی کرد، جهان در بهت و حیرت فرو رفت زیرا کمتر کسی متصور بود این کشور گرم و کوچک حاشیه خلیج فارس کشورهای استرالیا، آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی را برای میزبانی این تورنمنت بزرگ پشت سربگذارد.

اما از نگاهی دیگر قطری‌ها که آینده خود را در بها دادن به ورزش متصور و آن را ابزار مناسبی برای جلب گردشگر دانستند، در سالیان اخیر میزبانی درخشانی در تورنمنت‌های همچون بازی‌‌های آسیایی 2006 و جام ملت‌های 2011 از خود ارائه کردند و پس از انتخاب به عنوان میزبان بیست و دومین دوره جام جهانی هم، برنامه‌ریزی جامع و شگفت آوری برای میزبانی هر باشکوهتر این جام را انجام داده و خواهند داد.

قطری‌ها امسال 17 میلیارد دلار برای ایجاد زیر ساخت‌ها و آغاز پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته‌اند. ضمن اینکه قصد دارند با ساخت شهری مدرن که برج‌های سر به فلک کشیده و ورزشگاه‌های بزرگ در آن چشم نوازی می‌کند، شرایط مورد نظر فیفا را تامین تا در زمان برگزاری جام جهانی مشکلی نداشته باشند

تقویت و گسترش زیر ساخت‌ها، احداث شهری مدرن با برج‌های سر به فلک کشیده و ورزشگاه‌های پیش ساخته 60 تا 80 هزار نفری، خنک کردن شهر دوحه در زمان برگزاری جام، استفاده از استعدادهای فوتبالی کشورهای مختلف و ... از اقداماتی است که قطری‌ها جهت میزبانی جام جهانی یا به اعتبارتی نمایش توانایی‌های خود به مردم جهان، در نظر گرفته‌اند.

ایده های قطر برای جام جهانی 2022

بیابان‌ها ورزشگاه رویایی می‌شوند

در این راستا عبدالله سهرابی سفیر ایران در قطر از در نظر گرفتن بودجه‌ای 100 میلیارد دلاری برای اجرایی شدن و تکمیل این پروژه‌ها خبر داد و گفت: " قطری‌ها امسال 17 میلیارد دلار برای ایجاد زیر ساخت‌ها و آغاز پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته‌اند. ضمن اینکه قصد دارند با ساخت شهری مدرن که برج‌های سر به فلک کشیده و ورزشگاه‌های بزرگ در آن چشم نوازی می‌کند، شرایط مورد نظر فیفا را تامین تا در زمان برگزاری جام جهانی مشکلی نداشته باشند."

این همان اتفاقی است که با شنیدن حرف‌های امیر قلعه‌نویی در زمان ورود به ورزشگاه الغرافه قابل تعمق است:" 25 سال پیش اینجا بیابان بود، تیم الاتحاد در اینجا تمرین می‌کرد اما حتی زمین تمرین مناسبی نداشت اما امروز ببینید بیابان به ورزشگاهی بزرگ و مجهز تبدیل شده است."

یکی از این ورزشگاه‌ها، ورزشگاه "لوسیل آیکانیک" نام دارد که قرار است در دوحه پایتخت قطر ساخته شود. این استادیوم گنجایش میزبانی 86 هزار و 250 تماشاچی را دارد و توسط پارکینگ‌ها و غرفه‌های خدماتی محصور است که سقف تمامی آنها را صفحات خورشیدی تشکیل می‌دهند.

دانشکده مهندسی دانشگاه قطر برای کاهش دمای ورزشگاه‌های این کشور در جریان مسابقات جام جهانی، ایجاد ابرهای خنک کننده مصنوعی بر فراز ورزشگاه های این کشور را پیشنهاد کرده که ضمن جلوگیری از تابش اشعه خورشید بر بازیکنان و تماشاگران، شرایط ایده‌آلی را برای برگزاری و تماشای یک مسابقه فوتبال فراهم می‌کند.

سایر ورزشگاه‌ها هم از فناوری‌های نوین سود می‌برند، خنک نگه داشتن هوا در گرمای غیر قابل تحمل دوحه، احداث پل‌هایی زیبا روی استخرهای آبی که ورزشگاه را احاطه کرده و شمایلی شناور مانند به آن داده‌اند، جاده‌های زیبا و خطوط جدید مترو برای حضور تیم‌ها و تماشاگران در ورزشگاه‌ها از موارد دیگری است که تعبیری برای رویایی بودن این ورزشگاه‌هاست.

البته نباید فراموش کرد طبق وعده قطریها تعدادی از این ورزشگاه‌های مدرن پیش ساخته که 60 تا 80 هزار نفری هستند  در پایان به کشورهای فقیر آفریقایی اهدا خواهد شد.

چشم جام جهانی که با الهام از صدف‌های دریایی طراحی و به یک چشم بزرگ شباهت داد که سقفی قابل انعطاف دارد.

تیم ملی قطر

تغییر ملیت در قالب استعدادیابی

در جام ملت‌های گذشته قطر برای کسب عنوان قهرمانی در خانه، از سباستین سوریا از اروگوئه، حسین یاسر از مصر، قاسم برهان از آفریقا، محمد کاسولا از سودان، وسام ریکز از فلسطین، محمد السید از سودان، فابیو سزار از برزیل و ... که ملیت خود را تغییر داده‌بودند در ترکیب تیم فوتبالش سود برد تا لقب تیم چند ملیتی را به خود اختصاص دهد.

مسئولان قطری اما برای جام جهانی 2022 تدبیر جدیدی دارند. استخدام بورا میلوتینوویچ و چند مربی دیگر برای استعدادیابی در کشورهای دیگر. این مربیان از بین بازیکنان 10-11 ساله، نفرات مستعد را شناسایی و به قطر می‌آورند تا برایشان ملیت قطری بگیرد. این کار چه حسنی دارد؟ حسنش این است که بازیکن از نونهالی با فرهنگ قطری‌ها بزرگ می‌شود و با 24 سال سن در جام جهانی 2022 شرکت می‌کنند و با تعصب بیشتر با پیراهن قطر در مسابقات شرکت خواهند کرد.

کتری آب جوش خنک می‌‍شود

یکی از مهمترین مشکلات میزبانی جام 2022، گرمای هوا در ماه‌های ژوئن و ژوییه زمان ثابت برگزاری جام‌های جهان است که گرمای قطر در این ماه‌ها به 55 درجه با رطوبت 100 درصد می‌رسد، یعنی "یک کتری آب جوش".

البته رایزنی‌های قطری‌ها با مسئولان فیفا و مردان تاثیرگذار دنیای فوتبال آغاز شده تا برای استثنا این جام در فصل زمستان و ماه‌های سرد سال 2022 برگزار شود اما در غیر اینصورت استفاده از سیستم‌های خنک کننده در سطح خیابان‌ها، عبور و مرور تماشاگران را تسهیل کنند، موضوعی که درک آن سخت اما برای قطری‌ها غیرممکن نیست.

همچنین دانشکده مهندسی دانشگاه قطر برای کاهش دمای ورزشگاه‌های این کشور در جریان مسابقات جام جهانی، ایجاد ابرهای خنک کننده مصنوعی بر فراز ورزشگاه های این کشور را پیشنهاد کرده که ضمن جلوگیری از تابش اشعه خورشید بر بازیکنان و تماشاگران، شرایط ایده‌آلی را برای برگزاری و تماشای یک مسابقه فوتبال فراهم می‌کند.

این اقدامات قطعا وعده مسئولان قطری را برای کاهش دما در زمان برگزاری مسابقات از 45 درجه به 20 تا 25 درجه عملی خواهد کرد و می‌توان انتظار میزبانی مطلوب این کشور قطری از مسابقات جام جهانی 2022 داشت.

البته وضعیت امروز محیطی شهر دوحه قطر، برای میزبانی این جام معتبر مطلوب نیست ولی دلارهای نفتی، برنامه‌ریزی منسجم و استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین، این کشور 437/11 کیلومتر مربعی را به یکی از میزبانان رویایی جام جهانی مبدل خواهد کرد که عملی شدن آن برای سایر کشورها در حد یک معجزه است.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر