تبیان، دستیار زندگی
بگفتگوی اختصاصی با عضو شورای علمای بحرین: با از بین رفتن آل‎خلیفه، پایگاه پنجم امریکا هم نابود خواهد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با از بین رفتن آل‎خلیفه، پایگاه پنجم امریکا هم نابود خواهد شد


گفتگوی با عضو شورای علمای بحرین:

با از بین رفتن آل‎خلیفه، پایگاه پنجم امریکا هم نابود خواهد شد


شیخ عبدالله دقاق

هر چند این روزها سرکوب مردم بحرین توسط خاندان آل‎خلیفه وارد فاز وحشیانه و جدیدی شده و به رسانه‎ها کشیده شده است، ولی سرکوب مردم بحرین توسط این خاندان که در اقلیت مطلق به سر می‎برند، سابقه دیرینه‎ای دارد که با سال‎ها پیش باز می‎گردد.

این در حالی است که موج بیداری اسلامی که اینک از شمال آفریقا به خلیج فارس رسیده است، ستون‎های حکومت آل‎خلیفه را چنان به لزره درآورده است که آل سعود، آل نهیان را هم به صحنه بحرین کشانده است. اما از سوی دیگر استقرار ناوگان پنجم دریایی ارتش امریکا در سواحل بحرین نیز معادله بحرین را به معادله‎ای پیچیده مبدل کرده است.

خروش شیخ نشین‎های حاشیه خلیج فارس بر علیه مردم بحرین در حالی است که در حمله همه جانبه مزدوران صهیونیست علیه مردم بی دفاع غزه، این شیوخ نه تنها اقدامی در جهت حمایت از مردم فلسطین صورت ندادند بلکه برخی اخبار از حمایت‎های پشت پرده از رژیم اسرائیل حکایت داشت.

برای بررسی روند تحولات بحرین گفتگویی انجام دادیم با شیخ عبدالله دقاق عضو شورای علمای بحرین.

به نظر شما دلیل اینكه این موج بیداری اسلامی به یك دفعه فراگیر شد چیست؟

همانطور که می دانید ملت‎های بسیاری در جهان عرب زیر ظلم قرار گرفته بودند وچندین بار هم قیام کردند که متاسفانه به جایی  نرسیدند ولی وقتی که ملت تونس پیروز شد هراس و ترس از بین رفت  وبسیاری از ملتهای مسلمان عرب منطقه جلوی تانک و گلوله رفتند و فرهنگ هراس از بین رفت واین انقلاب ها ونهضت ها گسترش پیدا نمود.

خواسته های مردم بحرین از حکومت چه بود وچرا  این انقلابها به این کشور کشیده شد؟

خانواده آل خلیفه سال 1883 میلادی وارد بحرین شدند که از آن زمان به مردم بحرین ظلم و ستم فراوانی کردند،مردم بحرین از سال 1919میلادی چندین بار قیام کردند که با دخالت امریکا  و عربستان این قیام ها را سرکوب می شد اما در راستای قیام های مردم تونس و مصر مردم بحرین نیز قیام کردند که انشا الله به پیروزی خواهند رسید.

ارتش عربستان با چه هدفی برای سرکوب انقلاب مردمی وارد بحرین شد؟

20 در صد از ارتش بحرین بومی خود بحرین هستند که 15در صد از اهل تسنن  و5 درصد از اهل تشیع می باشند  ولی 80 درصد دیگر ارتش در صد از مزدوران واهل تسنن ناصبی از کشورهای یمن واردن وسوریه وپاکستان تشکیل شده و امکانات بسیار خوبی  از قبیل مسکن وغیره در اختیارشان قرار دادند .

لذا دولت بحرین از ترس اینکه این 20درصد از ارتش از مردم حمایت کنند و موقعیت خود را در خطر می دید، از ارتش عربستان  برای سرکوب مردم کمک خواستند.

در بحرین هم اهل تسنن وهم اهل تشیع  مورد ظلم آل خلیفه قرار گرفته اند و تمام ظالمان اینطور رفتار می کنند

به نظر شما چرا رژیم آل خلیفه می خواهد این انقلاب را در حد یك اختلاف مذهبی جلوه بدهد؟

در بحرین هم اهل تسنن وهم اهل تشیع  مورد ظلم آل خلیفه قرار گرفته اند و تمام ظالمان اینطور رفتار می کنند مثلا در لیبی قذافی القاعده  را به میان آورد و حسنی مبارک در مصر اخوان المسلمین را به میان آورد و آل خلیفه هم مانند آنها اهل تشیع را به میان می آورند تا که به مردم دنیا بگویند این اختلاف ها قبیله ای می باشد و شیعیان کشورهای همسایه در این امر دخالت میکنند ، اما تمام این کار ها برای منحرف کردن  افکار عمومی می باشد و آزادگان عالم می دانند كه این یک توطئه قدیمی می باشد و ریشه آن ازکجا است.

پیروزی انقلاب مردمی در بحرین چه تاثیری می تواند بر آینده امریکا و اسراییل داشته باشد، با توجه به این که ناوگان پنجم ارتش امریکا این کشور است؟

قطعا اثر بسیار زیادی خواهد گذاشت درحال حاضر حرکت نظامی بحرین وعربستان سعودی و امارات به خاطر چراغ سبزی است که دولت آمریکا به این کشورها نشان داده است که پادشاه بحرین قیام مردم بحرین را سركوب نماید وهمانطور که می دانید بعد از نظام مصر بهترین دولتی که از اسراییل حمایت می کند دولت عربستان است. قطعا اگر نظام بحرین از بین برود ، نظام  آل سعود به خطر می افتد ومصالح امریکا نیز به خطر خواهد افتاد اسراییل نیز از این کار ضربه خواهد خورد. همچنین با از بین رفتن نظام آل خلیفه پایگاه پنجم امریکا از بین خواهد رفت .

کارشناسان معتقدند موج بیداری اسلامی از تاثیرات انقلاب اسلامی می باشد نظر شما چیست ؟

قطعا انقلاب اسلامی تاثیر گذار بوده است زمانی که امام خمینی (ره) قیام کردند صدایش به تمام مستضعفین رسید وانقلاب تونس مصر  از انقلاب اسلامی  وبیانات وافكار امام خمینی نشات گرفته است .

بخش سیاست تبیان


منبع:رجا نیوز