تبیان، دستیار زندگی
اتفاقت این روزهای بحرین و کشتار مردم ( شیعیان) بی گناه قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد اما علت این برخوردهای خونین ضد انسانی چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خون بحرین و استعمار اقتصادی نوین


اتفاقت این روزهای بحرین و کشتار مردم ( شیعیان) بی گناه قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد اما علت این برخوردهای خونین ضد انسانی چیست؟


اقتصاد-بحرین-بحران

اگر نگاهی به تحولات منطقه بیندازیم، متوجه می شویم که چه در مورد لشکرکشی به عراق و افغانستان و چه در مورد رخدادهای دردناک کشور بحرین پایه اصلی حوادث را یک چیز تشکیل می دهد. منابع طبیعی و ثروت این کشورها و تلاش مذبوحانه آمریکا برای در اختیار گرفتن این منابع به دست خود. علی رغم تمام ادعاهای مبنی بر مردم سالاری و مانند آن تمام تلاش آمریکا بر این است که از دست یابی مردم به این کشورها به اداره کشور خود جلوگیری کند و از این رهگذر علاوه بر چینش کشورهای منطقه بر مبنای منافع داخلی خود، نهایت استفاده را از موقعیت و منابع این کشورها در جهت افزایش ثروت و موقعیت خود ببرد. اما چرا کشوری مثل بحرین برای آمریکا مهم است؟

با توجه به اهمیت استراتژیک نظامی سیاسی بحرین برای آمریکا که بیش از یک سوم خاک این کشور در اختیار ناوگان پنجم آمریکاست . واژه اقتصاد بحرین و آمریکا از سال 1932 رقم خورده و رشد یافته است. هنگامی که آمریکایی ها در راستای صنعت نفت بحرین کمک هایی را آغاز نمودند. در حال حاضر تعداد زیادی از بانک ها و موسسات آمریکایی در بحرین فعال و مورد بهره برداری در منطقه نیز قرار گرفته اند. در سال 1986 آمریکا جابجایی هایی را از ژاپن داشت و دقیقا به جای خوبی و یا منطقه خوب بحرین که یک منطقه صادراتی نیز می باشد، آمد.

از سال 1948 میلادی بحرین به عنوان ستاد فرماندهی نیروی دریایی در خلیج (فارس) فعال شده است. در حال حاضر نیروی دریایی پشتیبانی (N.S.A) و 79 بخش کوچک از مرکز منامه را در اختیار دارد که آنها ستاد فرماندهی ناوگان پنجم دریایی می باشند. منامه همچنین پایگاه اصلی برای 4 فروند کشتی مین روب نیروی دریایی نیز به شمار می رود. در طول جنگ خلیج (فارس) هواپیماهای آمریکا و بحرین هزاران سورتی پرواز بر علیه عراق داشته اند، به تازگی بحرین برای عملیات جمعی هواپیماهای آمریکا در راستای پشتیبانی عملیات اقدام به توسعه پایگاه نموده است.

آژانس پولی (مالی) بحرین به سرعت جهت عدم قابلیت انتقال پول و سرمایه توسط سیستم پولی بحرین از طریق تروریستها، محدودیتهایی را در سطح این کشور اعمال نموده است.

آژانس پولی (مالی) بحرین به سرعت جهت عدم قابلیت انتقال پول و سرمایه توسط سیستم پولی بحرین از طریق تروریستها، محدودیتهایی را در سطح این کشور اعمال نموده است. بحرین در اکتبر سال 2001 میلادی نیز همکاریهای موثری را در راستای تحقیق مسایل جنائی در کمک علیه تروریست داشته است، بوش نیز از بحرین به عنوان متحد اصلی غیر ناتو در منطقه یاد میکند (در همان سالها). بحرین به عنوان مرکز لجستیک ناوسنت یا (NAVCENT) برای بار، کالا و محموله و توزیع پست و مسافرین در (CONUS) یا نطامیهای مستقر در قاره آمریکا نیز محسوب میگردد (بخصوص برای نظامیان آمریکایی)

بحرین بوسیله AMC نیز برای کالا و محموله و ماموریتهای CAT-B که از سواحل شرقی ای که از طریق دریای مدیترانه به این منطقه وارد میشوند، بکار گرفته شده است. خدمات سریع السیری در منطقه برای ورود پرسنل نظامی به بحرین نیز در دسترس است. گرچه بحرین کوچک است لیکن جزیرهای مهم در خلیج (فارس) بشمار میرود. این کشور در بیش از 20 سال گذشته خودش را از حالت مشغله کاذب بیرون برده و بسوی مرکز تجارت و بانکداری جهانی سوق داده است.

پلها و گذرگاهها بحرین را به جزایر و خشکی عربستان سعودی از غرب متصل میکند. قدیمی ترین این گذرگاهها در سال 1929 ساخته شد که بحرین را به جزیره محرّق بحرین وصل مینماید.

با اینکه 85 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می دهند متاسفانه به دلیل ساست های حاکم بر این کشور نقشی در تصمیم سازی ها و سیاست گذاری های داخلی بحرین ندارد. با جریان بیداری اخیر کشور های اسلامی و انقلابهای مردمی منطقه مردم شیعه بحرین هم اعتراضاتی علیه نظام حاکم آغاز کردند. اما این تازه آغاز راه بود و آل خلیفه هم به خوبی از این موضوع آگاه بود.

واژه اقتصاد بحرین و آمریکا از سال 1932 رقم خورده و رشد یافته است. هنگامی که آمریکایی ها در راستای صنعت نفت بحرین کمک هایی را آغاز نمودند.

اگر جریان اعتراضات مردمی به جایی می رسید و این جمعیت غالب و اکثریت به اهداف خود نائل می شدند، راه بر آل خلیفه برای همکاری همه جانبه با آمریکا بسته می شد و این به معنای از بین رفتن ثروت های کلانی بود که از این طریق کسب می کردند. و البته این تغییرات اساسی تنها به کشور بحرین خلاصه نمی شد و اگر این قیام مردمی در بحرین به نتیجه می رسید، قطعا آل سعود نیز در عربستان باید چنین قیامی را به انتظار می نشست. قطعا به همین علت بود که آل خلیفه از اربابان خود کمک خواست و آل سعود با چراغ سبز آمریکا به وحشیانه ترین شکل ممکن وارد عمل شد. کافی است جستجوی ساده ای بکنید تا ببینید که این روزها بر مردم مظلوم بحرین چه می گذرد. یک نسل کشی آرام شیعیان در بحرین در حال انجام است و این دنیای غافل به سادگی مشغول تماشای آن است. و باز هم معتقدم که علت اصلی این جنایات و سکوت مجامع بین المللی تنها یک چیز است: ثروت طلبی. در ذهنم مرور می کنم اولین قاعده ی اولین متب اسم رو سم دار اقتصادی را. در مکتب مرکانتیلیستها( سوداگران) عامل اصلی توسعه و رشد اقتصادی منابع طلاست( همان ثروت). در این دیدگاه به صراحت ذکر می شود که از آنجایی که منابع طلای کشور ها محدود است برای حفظ منابع و کسب طلای بشتر باید به کشورهای دیگر روی آورد وو تنها راه نیل به این هدف استعمار کشورهاست. شاید آن چه اکنون در کشوری مثل بحرین رخ می دهد نوعی استعمار اقتصادی نوین باشد.

فرآوری:ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منبع:موسسه چشم انداز توسعه و امنیتلینک کنار