تبیان، دستیار زندگی
آفتاب سوختگی نوعی سوختگی پوست است. پوست کودک شما بسیار لطیف و حساس است، بنابراین خیلی سریع می سوزد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفتاب سوختگی کودکان خطرناک است


آفتاب سوختگی نوعی سوختگی پوست است. پوست کودک شما بسیار لطیف و حساس است، بنابراین خیلی سریع می سوزد. بعضی از مطالعات نشان می دهند که آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی ممکن است منجر به ملانوم که کشنده ترین نوع سرطان پوست است شود.


آفتاب سوختگی کودک

اگر آفتاب سوختگی از نوع سوختگی درجه یک باشد، علائم آن قرمزی، تورم خفیف و درد است. سوختگی درجه دو که خطرناک تر است، دردناک تر از سوختگی درجه یک است و قرمزی، تورم و تاول های بیشتری دارد. سوختگی درجه یک معمولا در عرض 2 تا 5 روز بهبود می یابد، ولی بهبودی سوختگی درجه دو ممکن است 2 هفته طول بکشد.

سایر علائم یک سوختگی خطرناک عبارتند از: تب ، درد شدید ، استفراغ، لرز و هذیان.

اگر کودک مدت زیادی در معرض آفتاب قرار بگیرد، ممکن است در معرض خطر گرمازدگی نیز باشد.

اگر کودک پس از آفتاب سوختگی پوسته ریزی کند، باید چه کنیم؟

اگر کودک پس از آفتاب سوختگی، پوسته ریزی کند نگران نشوید، زیرا این بخشی از روند طبیعی بهبودی است. پوسته ریزی معمولا 3 تا 10 روز پس از آفتاب سوختگی شروع می شود.

آیا آسیب پوستی در اثر آفتاب سوختگی نگران کننده است؟

بله، نگران کننده است. 70 تا 90 درصد زمانی که هر فرد در طول عمرش در آفتاب قرار می گیرد، در 20 سال اول زندگی است. قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورای بنفش اولین عامل ایجاد انواع سرطان پوست است. بعضی از مطالعات نشان می دهند که آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی ممکن است منجر به ملانوم که کشنده ترین نوع سرطان پوست است شود. افرادی که دارای پوست و موی روشن یا کک مک هستند و کسانی که چشم آن ها آبی یا سبز است، بیش از سایرین در معرض خطر آسیب های مختلف پوستی از جمله سرطان پوست قرار دارند، ولی به هر حال اشعه آفتاب برای همه مردم خطرناک است.

کودکان کمتر از 6 ماه نباید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند، بنابراین تا رسیدن به این سن باید تا آنجا که مقدور است او را از آفتاب دور نگه دارید

چگونه می توان از آفتاب سوختگی کودک پیشگیری کرد؟

پوست ظریف کودکان برای جلوگیری از سوختگی دردناک و آسیب پوستی نیاز به محافظت در برابر نور خورشید دارد. پیشگیری از آفتاب سوختگی مشکل نیست، ولی باید در این باره دقت کرد. آکادمی متخصصان اطفال آمریکا توصیه‌های زیر را در مورد محافظت کودکان از آفتاب‌سوختگی ارائه داده است:

آفتاب‌سوختگی در کودکان ممکن است حتی در یک روز غیرآفتابی هم ممکن است رخ دهد. لازم نیست حتما خورشید به روشنی بدرخشد تا باعث سوختگی شود.

کودکان کمتر از 6 ماه نباید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند، بنابراین تا رسیدن به این سن باید تا آنجا که مقدور است او را از آفتاب دور نگه دارید. هنگام خروج از خانه لباس نخی یا کتانی آستین بلند و شلوار بلند به او بپوشانید و کلاه لبه دار سرش بگذارید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی کودک

بعد از 6 ماهگی هم باید وقتی او را در فضای باز نگه می دارید، شلوار بلند و لباس آستین بلند به او بپوشانید. برای بازی او را به محل های سایه ببرید و به خاطر داشته باشید که بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر آفتاب بیشترین ضرر را دارد. اشعه ماورای بنفش خورشید می تواند در تمام طول روز، تمام فصول و حتی روزهای ابری به پوست آسیب بزند.

بعد از 6 ماهگی، روی قسمت های باز بدن کودک از کرم های ضد آفتاب بدون PABA که SFP آنها تقریبا 15 است، بمالید و 30 دقیقه قبل از خروج از خانه این کار را انجام دهید.

بهترین راه درمان آفتاب سوختگی در کودکان چیست؟

* آفتاب سوختگی در کودکان زیر یک سال خطرناک تر از آن است که به نظر می آید. او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

* باید مقدار زیادی مایعات از جمله شیر به او بخورانید تا حالش بهتر شود و مایع از دست رفته بدنش در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب جبران شود.

* برای بهبود ناحیه سوخته، پارچه ای تمیز را در آب سرد خیس کنید و بعد فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی روی پوست سوخته کودک قرار دهید و این عمل را چند بار در طول روز تکرار کنید، ولی مراقب باشید تا کودک سردش نشود.

* ممکن است کودک شما از حمام ولرم رو به سردی خوشش بیاید ( دقت کنید آب طوری سرد نباشد که کودک بلرزد). پوست کودک را پس از استحمام خشک کنید، اما حوله را روی پوست نکشید. سپس یک کرم مرطوب کننده فاقد الکل و یا ژل آلوئه ورا روی پوست او بمالید تا خارش پوستش را کاهش دهد. با شروع پوسته ریزی در محل سوختگی، خارش تشدید می گردد.

* از پزشک کودک خود در مورد استفاده از استامینوفن یا بروفن کودکان برای کاهش درد سوال کنید. (از مصرف آسپیرین بپرهیزید، زیرا ممکن است کودک را در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دهد).

* به کودک لباس های آزاد بپوشانید تا پوست سوخته او را تحریک نکند و تا زمان بهبودی کامل او را جلوی آفتاب نبرید، زیرا خطر آفتاب سوختگی مجدد بسیار بالاست.

از قرار دادن یخ یا آب و یخ روی پوست کودک دچار آفتاب سوختگی بپرهیزید

هنگام آفتاب سوختگی کودک چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

* از مالیدن ترکیبات حاوی وازلین روی پوست کودک بپرهیزید. وازلین از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می کند. این امر در مورد مصرف کره و روغن ها نیز صادق است.

* از مصرف پماد یا اسپری هایی که حاوی بنزوکائین هستند، بپرهیزید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش های آلرژیک شوند.

* از قرار دادن یخ یا مخلوط آب و یخ بر روی پوست کودک بپرهیزید.

* تاول ها را نترکانید، زیرا تاول ها برای محافظت از لایه های زیرین پوست تشکیل می شوند و ترکاندن آنها ممکن است باعث عفونت پوستی شود. اگر تاول خودبخود باز شد، به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یک پماد آنتی بیوتیک نظیر نئوسپورین در محل آن قرار دهید (البته تحت نظر پزشک کودک).

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

نی نی سایت

همشهری آنلاین

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط :

پرسش‌ و پاسخ هایی درباره ی حفاظت از پوست در برابر خورشید

آلرژی به نور خورشید

آفتاب زمستان بیشتر می سوزاند

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.