تبیان، دستیار زندگی
كرمی راد در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: جوامع اسلامی ، تحرك عینی و عملی در جهت حمایت از ملت بحرین داشته باشند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحرك عینی و عملی جوامع اسلامی در جهت حمایت از ملت بحرین


كرمی راد در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

جوامع اسلامی ، تحرك عینی و عملی در جهت حمایت از ملت بحرین داشته باشند


محمد کرمی راد

در حالی كه موج بیداری اسلامی كشورهای عربی را درنوردیده منامه، پایتخت بحرین، همچنان ملتهب و ناآرام است. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان و تجمع كنندگان دست به گاز اشک آور برده و از  تانک و هلیکوپتر و همچنین اعمال مقررات منع رفت و آمد برای پایان دادن به تظاهرات استفاده می كند.

اما خواسته مخالفان تشکیل وفاق ملی، آزادی فوری زندانیان سیاسی، توقف حمله به بیمارستان ها، پایان دادن به اقدامات تروریستی، اجتناب از ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان و متوقف کردن تبلیغات رسانه ها علیه معترضین است.

این وقایع در حالی اتفاق می افتد كه حكومت آل خلیفه دست یاری به سمت برخی كشورها از جمله عربستان برای سركوب مردم این كشور دراز كرده است و نظامیان آل سعود با كمك آمریكا شریك جنایات دولت بحرین علیه مردم این كشور شده اند. كمكی كه به گفته سید حسن نصرالله به طمع و نگرانی از دست رفتن چاههای نفت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صورت گرفته و توطئه آمریكا برای تقسیم کشورهای منطقه و ایجاد جنگ داخلی نامحدود در این کشورها را به دنبال دارد.

محمد كرمی راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این تحولات، تحرك عینی و عملی جوامع اسلامی در جهت حمایت از ملت بحرین را خواستار شد و اضافه كرد كه چنین جنایت زشت و كثیفی مگر از سوی معتقدان به تفكرات انحرافی و خطرناك مثل وهابیون و سلفیون امكان پذیر نیست.

مشروح این گفت و گو را در ذیل می خوانید؟

- با توجه به مداخله عربستان در امور داخلی بحرین و كمك به دولت این كشور برای سر كوب مردم تحولات این كشور را چطور ارزیابی می كنید؟

هم آل سعود و هم آل خلیفه دست نشاندگان استعمار پیر هستند و دولت بریتانیا 300 – 200 سال پیش آل خلیفه را سر كار آورده است. اینها مشتی مهاجر در اقلیت بودند كه تا به حال بر اكثریت مردم بحرین حكمرانی كرده اند.

در پی فشارها، جو پلیسی و خفقان سنگین حاكم بر این كشور، این مردم هم بالاخره وارد این طغیان و سونامی سیاسی شدند كه در منطقه به وقوع پیوست و طبیعتا مبارزه بحرین صورت متفاوتی از سایر كشورها پیدا كرد.

البته مردم این كشور در این تحولات از بسیاری از حقوق اجتماعی خود محروم شدند، ظلم های مضاعفی به آنها به خصوص جامعه زنان این كشور شد، مساجد و حسینیه ها تخریب شد، ظلم های زیادی مخصوصا به خانم ها صورت گرفته، آنها را آزار و شكنجه كرده اند، شعرایشان را دستگیر كرده اند، علمای بزرگوار را تبعید و به زندان افكندند و برخی را نیز به شهادت رساندند.

-در حالی كه عربستان خود دخالت نظامی آشكاری در بحرین دارد، ایران را به مداخله در امور این كشور متهم كرده است، این مساله را چطور تحلیل می كنید؟

طبعا عربستان كه ادعاهای واهی و پوچ در مورد مداخله ایران را سرلوحه شعار خود قرار داده خوب است كه نگاهی هم به خودش بیندازد كه لشگركشی كرده و با آل خلیفه به عنوان جمعیت قلیلی كه سالیان سال است به یك جمعیت كثیر ظلم می كنند، همراهی می كند و در جنایات آنها سهیم شده است.

محمد کرمی راد

این در حال است كه عامه مسلمانان انتظار دارند آل سعود كه در مكه و مدینه این مكان امن الهی حاكم هستند منادی صلح بین مسلمانان باشند نه اینكه خودشان جو خفقان ایجاد كنند و خواسته های بر حق یك ملت مظلوم را كه سالیان سال است تحت ظلمی بزرگ قرار گرفته اند تخطئه و سركوب كنند.

-مسلمانان منطقه باید چه واكنشی به این اتفاقات نشان دهند؟

به هر حال جامعه اسلامی باید بیش از این تحرك عینی و عملی از خود نشان بدهد و در جهت حمایت از این ملت بزرگوار قدم بردارد.

به نظر می رسد بحرین پاشنه آشیلی برای عربستان است و این احساس خطر منشایی جز تحریك كشورهای غربی و اروپایی ندارد. سالهای سال است كه بحث هلال شیعی و مساله شیعه هراسی مطرح می شود. در بحرین اكثریت با شیعیان است، در یمن شیعیان قابل توجهی ساكن هستند و در خود عربستان هم جمعیت شیعیان بسیار است به همین خاطر عربستان احساس خطر كرده و برای بقای رژیم خود و آل خلیفه دست به چنین جنایتی زده كه قطعا چراغ سبز آن را آمریكا و اروپا نشان داده اند.

-برخی معتقدند شیعه كشی در بحرین با هدف اختلاف افكنی بین شیعه و سنی صورت می گیرد، نظر شما در این باره چیست؟

این همان چیزی است كه رهبر معظم انقلاب روز گذشته به آن اشاره داشته اند و طبعا همگان باید به این نكته توجه ویژه ای داشته باشند.

-آیا دست وهابی ها و سلفی ها را هم در این جنایتها سهیم می دانید؟

بی شك هیچ مسلمانی نمی تواند چنین جنایت زشت و كثیفی را از خود نشان دهد مگر از كسانی باشد كه اعتقادات انحرافی و خطرناكی مثل وهابی ها و سلفی ها دارد.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان