تبیان، دستیار زندگی
اعلام شد شبکه اول سیما در تعطیلات نوروز بیش از 15 فیلم سینمایی جدید، سه سریال ایرانی، 2700 دقیقه برنامه کودک، چند ویژه برنامه با موضوع نوروز، آئین‌های نوروزی ایرانیان و زیبایی‌های ایران پخش می‌کند. شبکه اول سیما با هدف بزرگد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های نوروزی شبکه اول سیما اعلام شد

شبکه اول سیما در تعطیلات نوروز بیش از 15 فیلم سینمایی جدید، سه سریال ایرانی، 2700 دقیقه برنامه کودک، چند ویژه برنامه با موضوع نوروز، آئین‌های نوروزی ایرانیان و زیبایی‌های ایران پخش می‌کند.

شبکه اول سیما با هدف بزرگداشت عید سعید نوروز و آغاز بهار با ویژه برنامه های متعددی در ایام تعطیلات نوروز سعی دارد ضمن سرگرم ساختن مخاطبان خود اوقات خوشی را برای آنان فراهم کند.

برنامه های نوروزی شبکه اول سیما از 29 اسفند آغاز شده و تا 13 فروردین ماه 85 ادامه خواهد یافت. از ویژه برنامه های شبکه اول سیما که پیش از نوروز پخش خواهد شد، ویژه برنامه شما و سیما است. این ویژه برنامه که از 26 اسفند به مدت چهار شب بین دو بخش خبری 19 و 21 پخش خواهد شد، قصد دارد ویژه برنامه های نوروز 85 در شبکه های مختلف سیما و صدا را معرفی کند. پخش گزارش از پشت صحنه برنامه ها، مصاحبه با عوامل و برنامه سازان نوروز 85 و اعلام ساعات پخش برنامه های نوروزی در شبکه های مختلف از بخش های این ویژه برنامه چهار قسمتی است که به همت فریبا جعفری در معاونت سیما تولید شده است.

یکی دیگر از برنامه هایی که پخش آن از 28 اسفند ماه شروع خواهد شد، سریال نمایشی "پایان نمایش" است. این سریال را بهمن زرین پور بر اساس نوشته ای از خودش کارگردانی کرده است. "پایان نمایش" که به همت رضا انصاریان در گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما تهیه شده داستان زوجی جوان در دهه 40 را دنبال می کند که مرد خانواده به دلیل مبارزات سیاسی به زندانی نامعلوم می افتد و همسر وی برای یافتن او جستجویی را آغاز می کند و این مسئله بهانه ای می شود تا برخی وقایع تاریخ معاصر ایران از جمله قیام تاریخی 15 خرداد 1342 به تصویر کشیده شود. در این سریال 15 قسمتی بازیگرانی چون امین زندگانی، سولماز غنی، اسماعیل شنگله، فریبا متخصص، محمود عزیزی، نیکو خردمند و مینا جعفرزاده به ایفای نقش پرداخته اند. این سریال هر شب راس ساعت 22 از شبکه اول سیما پخش می شود.

فیلم سینمایی یکی از پخش های جذاب و پرطرفدار شبکه های سیما در ایام نوروز است که همواره مخاطبان خود را داشته است. از این رو شبکه اول سیما به عنوان رسانه ملی قصد دارد در ایام نوروز هر روز بعد از ظهر یک فیلم سینمایی پخش کند. این فیلم ها که غالبا برای اولین بار از سیما پخش می شوند، گزیده ای از فیلم های تولید شده در سینمای ایران و جهان خواهند بود که جذاب بودن و غیرتکراری بودن آنها از ملاک های اصلی انتخاب شان بوده است.

اما کودکان و نوجوانان در ایام نوروز می توانند ویژه برنامه های خود را هر روز به مدت نزدیک به سه ساعت در دو بخش صبح و بعد از ظهر از شبکه اول سیما تماشا کنند. ویژه برنامه عمو پورنگ که به همت مسلم آقاجان زاده تهیه می شود، سعی دارد با بخش های متنوعی همچون مسابقه، نمایش و گفتگو با میهمان در کنار پخش کارتون، فیلم سینمایی و سرگرم ساختن مخاطبان خود فضای آموزشی/ تربیتی را برای آنان پدید آورد.

ویژه برنامه "تق تق" نیز عنوان برنامه ای دیگر از گروه کودک و نوجوان شکبه اول سیماست که برای مخاطبان خردسال هر روز صبح از این شبکه پخش می شود. این برنامه توسط گیتی فرشفاهی و فاطمه طیبی تهیه می شود و با فراهم کردن فضایی شاد برای خردسالان، آنها را سرگرم خواهد ساخت.

قصه گویی، قطعات نمایشی، بازی، مسابقه و نمایش نقاشی کودکان و ... از بخش های مختلف این برنامه است که با حضور خردسالان در برنامه اجرا خواهد شد.

"نوروزنامه" نام برنامه دیگری از گروه ورزش و تفریحات شبکه اول سیماست که سعی دارد آیین ها و مراسم اقوام و فرهنگ های مختلف ایران زمین در خصوص نوروز را معرفی کند. این برنامه که از بخش های مختلفی همچون قطعات نمایش آئینی، موسیقی مقامی و محلی، شعرخوانی، نقالی و پرده خوانی و ... تشکیل شده است، تهیه کننده این برنامه دکتر حمید اردلان است که تاکنون برنامه هایی چون "اول بهار" را با موضوع معرفی آئین های نوروزی ایرانیان تهیه کرده است.

مجموعه پرمخاطب "مستند ایران" که چندی پیش برخی قسمت های آن از شبکه اول سیما پخش شد، در ایام عید امسال هر شب از شبکه اول سیما پخش می شود. این برنامه به منتخبی از قسمت های پخش شده این مجموعه مستند و چهار قسمت جدید پخش نشده اختصاص خواهد داشت.

مستند ایران مجموعه ای مستند ساخته حمید مجتهدی است که جاذبه های تاریخی و باستانی ایران زمین را در قالب تصاویر زیبا و دیدنی به نمایش خواهد گذاشت. کاشان، اصفهان، شیراز، تخت جمشید، زنجان، تهران قدیم و جدید موضوع قسمت های مختلف این برنامه خواهد بود. این برنامه در گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه اول سیما تولید شده است.

با موضوع ایرانشناسی و معرفی جاذبه های توریستی و گردشگری ایران شبکه اول سیما دو ویژه برنامه دیگر نیز دارد. "ایران بهشتی دیگر" عنوان ویژه برنامه ای است که هر روز در ایام عید از شبکه اول سیما پخش می شود. این برنامه در حال حاضر پنجشنبه هر هفته در قالب برنامه خانواده پخش می شود سعی دارد در ویژه برنامه هایی حال و هوای سفر و سیاحت به نقاط مختلف و دیدنی ایران را به تلویزیون بیاورد.

در این برنامه که به همت رضا داستانی تهیه می شود، ایرج میلانی به عنوان کارشناس برنامه به نقاط مختلف ایران سفر می کند و مخاطبان را با جاذبه های دیدنی ایران آشنا می کند. این برنامه در ایام نوروز هر شب به مدت 15 دقیقه از شبکه اول سیما پخش می شود.

"دیدنی های ایران" عنوان برنامه دیگری است که شبکه اول سیما در ایام نوروز هر روز آن را پخش می کند. این ویژه برنامه در قسمت های حدودا 20 دقیقه ای آماده پخش شده است از تولیدات سیمای مراکز استان های مختلف ایران است که جاذبه های گردشگری آئین ها و مراسم استان های خود در ایام نوروز را معرفی خواهند کرد.

"مستند اول" عنوان برنامه ای است که درایام نوروز هر روز از شبکه اول سیما پخش خواهد شد. این برنامه در تامین برنامه شبکه اول سیما تهیه می شود و سعی دارد منتخبی از بهترین آثار مستند را برای مخاطبین پخش کند. نجوم، علم، حیات وحش، تاریخ و تکنولوژی موضوعات این فیلم های مستند است که در قالب برنامه مستند اول هر روز در برنامه های 25 دقیقه ای در ایام نوروز پخش می شد.

"طنزآوران سیما" عنوان ویژه برنامه دیگری از تامین سینمای جهان را به مخاطبان خود معرفی کند. بیان زندگینامه و تشریح سبک های بازیگری و معرفی آثار به همراه نمایش قطعاتی از آثار این کمدین ها بخش های مختلف این برنامه را تشکیل خواهد داد.

اما تامین برنامه شبکه اول سیما در نظر دارد دو سریال را در بخش سیمای شبانه این شبکه در ایام نوروز برای مخاطبان خود پخش کند. سریال "خانه شماره 13 " عنوان یکی از این سریال هاست که هر بامداد در ایام نوروز بعد از پایان برنامه های روزانه این شبکه پخش خواهد شد. "خانه شماره 13 " از تولیدات برنامه خانواده شبکه اول سیماست که در آن ماجراهای شیرین و جذاب رخداده بین اعضای یک خانواده را به نمایش می گذارد. این سریال را حمید میهن دوست کارگردانی کرده و بازیگرانی چون رضا داورفر، محبوبه بیات و کیوان محمودنژاد و لاله اسکندری و ... در آن به ایفای نقش پرداختند.

دیگر سریال شبکه اول سیما که پس از سریال "خانه شماره 13 " بلافاصله در بخش سیمای شبانه پخش خواهد شد، "مزرعه آفتابگردان" نام دارد این سریال از تولیدات سال گذشته گروه فیلم و سریال شبکه اول سیماست که داستان معلمی را دنبال می کند که در پی بیماری پدرش به روستا می رود و در آنجا درگیر ماجراهایی می شود که تصمیم می گیرد با کمک بچه های روستا مزرعه آفتابگردان را دایر کند تا اینکه ... این سریال توسط فریدون حسن پور کارگردانی شده است و در آن بازیگرانی چون کیهان ملکی، جواد زیتونی و محمدعلی کشاورز و مونا فرجاد به ایفای نقش پرداخته اند.

"تا جام جهانی" عنوان برنامه ای از گروه ورزش و تفریحات شبکه اول سیماست که سعی دارد تاریخچه جام جهانی، تصاویری از بازی های مهم انجام شده در این جام و نحوه حضور تیم ملی ایران در سه دوره جام جهانی را به تصویر بکشد. این برنامه توسط رحمان سیفی آزاد تهیه خواهد شد.

لینک ها :

مهمترین برنامه های شبكه دوم سیما در هفته جاری

7 سریال و یك سینمایی در گروه فیلم و سریال شبكه‌ی تهران

سریال هایی که نوروز امسال در تلویزیون می بینید ؟