تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل با شکل های دایره و کره آشنا شدید و اینکه شکل ها در کل به چه صورتی هستند. در این قسمت می خواهیم به شکل های بیشتری بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این شکل هارو می شناسید؟

در قسمت قبل با شکل های دایره و کره آشنا شدید و اینکه شکل ها در کل به چه صورتی هستند. در این قسمت می خواهیم به شکل های بیشتری بپردازیم.

استوانه

استوانه

استوانه، شکل حجم دار و لوله ای شکلی است که دو سر آن به شکل دایره است. این دایره ها به یک اندازه هستند.

یک چرخ شبیه به دایره است، اما در واقع استوانه ای است که دو سر خمیده ی آن به یکدیگر وصل هستند.  گیاه خیزران در سرزمین های گرم و مرطوب می روید. ساقه ی این گیاه شکل استوانه است.

استوانه

مربع و مستطیل

مربع و مستطیل شکل های تخت هستند که چهار ضلع راست و چهار گوشه دارند. هر چهار ضلع مربع با هم برابرند. در یک مستطیل، ضلع های روبه رو با هم برابر هستند.

شکل

یک مستطیل بسازید

روی یک ورق کاغذ شش مربع یک اندازه بکشید.مربع ها را با قیچی ببرید و در آورید و رنگشان کنید. حالا آنها را کنار هم بگذارید تا مستطیل های مختلف درست شود.

مکعب و مکعب مستطیل

مکعب و مکعب مستطیل شکل های حجم داری هستند که ضلع هایشان شبیه مربع و مستطیل است. مکعب و مکعب مستطیل، شکل های مناسبی برای ساختن چیزههای مختلف هستند، برای اینکه جا دارند. فکر می کنید وقتی آنها را روی زمین بگذاریم واژگون می شوند یا به آسانی می ایستند؟

مکعب

یک مکعب، شش سطح مربع و هم اندازه دارد. مکعب مستطیل شش سطح دارد که هردو سطح روبه روی آن با هم برابرند. بعضی از خوردنیها و نوشیدنی ها در جعبه های مکعب مستطیل بسته بندی می شوند.

مستطیل

یک جعبه بسازید

یک جعبه ی مکعب پیدا کنید. با دقت آن را از هم باز کنید تا به صورت یک صفحه  مقوای تخت درآید. حالا  خودتان دست به کار شوید و دوباره آن را به شکل جعبه در آورید.

ترجمه: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

شکل ها چه شکلی هستند ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.