تبیان، دستیار زندگی
برادران رایت، دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند که به خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل توانمند و سنگین تر از هوا در سال ۱۹۰۳ مشهور شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز برادران رایت
 برادران رایت

برادران رایت، دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند که به خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل توانمند و سنگین تر از هوا در سال 1903مشهور شدند.

ویلبر رایت در سال 1876 در «میل ویل» ایندیانا به دنیا آمد و ارویل رایت به سال 1871 در «دیتون» اوهایو زاده شد. هر دو برادر تحصیلات دبیرستانی داشتند ولی هیچ‌كدام موفق به دریافت دیپلم نشدند.

 پرواز

این دو جوان در زمینه مكانیك نابغه بودند و به موضوع پرواز انسان علاقه زیادی داشتند. در سال 1892 مغازه‌ای را دائر كردند كه در آن به فروش، تعمیر و ساخت دوچرخه مشغول شدند. این كار پول مورد نیاز را برای كار مورد علاقه آنان، تحقیقات هوانوردی، تأمین می‌كرد. آنان با علاقه ی زیاد، نوشته‌های كسانی مثل اوتولیتلینتهال، اوكتاو چانوت و ساموئل لانگلی را كه در زمینه هوانوردی كار كرده بودند، مطالعه كردند و در سال 1899 كار خود را آغاز نمودند. با بیش از چهار سال كار در دسامبر 1903 تلاش‌های آنان با موفقیت به نتیجه رسید.

برای برخی ممكن است موفقیت برادران رایت تعجب‌انگیز باشد مخصوصاً هنگامی كه بدانند افراد زیادی كه در این راه تلاش كردند با شكست مواجه شده بودند. اما این دو برادر با دو فكر و دو اندیشه که بهتر ازیک اندیشه واحد كارایی دارد کار می کردند و همچنین آنها همیشه با یكدیگر كار می‌كردند و همكاری كاملی با هم داشتند و تصمیم گرفته بودند قبل از اینكه برای ساخت هواپیمای موتوردار تلاش كنند به یادگیری چگونگی پرواز بپردازند. موفقیت برادران رایت به این عوامل بستگی داشت.

 برادران رایت

چگونه می‌توان بدون داشتن هواپیما پرواز كردن را یاد گرفت؟

در پاسخ باید گفت كه برادران رایت با استفاده از گلایدر(هواگردی با بال ثابت که برای پرواز بدون استفاده از نیروی موتور طراحی شده باشد) چگونگی پرواز را فراگرفتند. آنها كار با بادبادك‌ها و گلایدرها را در سال 1899 آغاز كردند. برادران رایت قبل از اینكه ساخت اولین هواپیمای موتوردار را آغاز كنند بهترین و با تجربه‌ترین خلبان‌های گلایدر در جهان بودند.

آنها سالها بر روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه، قبل از نخستین پروازشان کار می‌کردند. آنها همچنین بخاطر ابداع اولین روش منطقی برای هدایت هواپیما شهرت دارند.

برای قرن‌‌های بیشمار پرواز رؤیای انسان بود. مردمان كارآزموده همواره بر این باور بودند كه قالیچه پرنده داستان‌های هزارو یك شب تنها یك رؤیا است و نمی‌تواند در دنیای واقعی وجود داشته باشد. اما برادران رایت این رؤیای دیرینه ی بشر را به حقیقت تبدیل کردند. و امروزه می توان مسافت های بسیار طولانی را در عرض چند ساعت طی کرد و به مقصد رسید.

فرآوری:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:ویکی پدیا،دانشنامه رشد،ایرانیکا

مطالب مرتبط:

آسمان در تلسکوپ گالیله

آمپر، دانشمند فرانسوی

پدر هندسه

جرقه ای در سیرک

کاشف موجودات ذره بینی

چراغ های روشن

نابغه ای کند ذهن

ماری کوری کاشف اورانیوم

کاشف الکل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.