تبیان، دستیار زندگی
جوامع مدرن در نیمه ی دوم قرن بیستم در میان خود ،شاهد ظهور گروه ها و فرقه های دینی جدید بوده اند. این قبیل فرقه های دینی جدید ،گاه برآمده و وابسته به ادیان بزرگ و کلاسیک یا سنتی اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکایت تلخ فرقه های دروغین


جوامع مدرن در نیمه ی دوم قرن بیستم در میان خود ،شاهد ظهور گروه ها و فرقه های دینی جدید بوده اند. این قبیل فرقه های دینی جدید ،گاه برآمده و وابسته به ادیان بزرگ و کلاسیک یا سنتی اند وگاه نیز یکسره مستقل بوده و جدید می نمایانند ؛ گاه چون ادیان کلاسیک ، سازمان یافته اند و گاه چنین نیستند .


حکایت تلخ فرقه های دروغین

حكایت فرقه های عرفانی دروغین، حكایت تلخی است. چه زندگی های پرشور و نشاطی كه تباه شدند. چه روح ها و روان هایی كه آرزوی رسیدن به آرامشی معنوی را در سر داشتند، اما با پیوستن به این فرقه ها حداقل امنیت روانی خود را نیز از دست دادند؛ كسانی كه ناگهان چشم باز كردند و خود را نه مرید، بلكه برده ای یافتند كه تنها وظیفه اش تمكین از خواسته های شهوانی سركرده فرقه است! چه روابط زناشویی و خانواده ای كه در این فرآیند از هم پاشید و كودكان و فرزندان آنان یتیم شدند.

جوامع مدرن در نیمه ی دوم قرن بیستم در میان خود ،شاهد ظهور گروه ها و فرقه های دینی جدید بوده اند. این قبیل فرقه های دینی جدید ،گاه برآمده و وابسته به ادیان بزرگ و کلاسیک یا سنتی اند وگاه نیز یکسره مستقل بوده و جدید می نمایانند ؛ گاه چون ادیان کلاسیک ، سازمان یافته اند و گاه چنین نیستند .

برخی از فرقه های دینی جدید یا ادیان جایگزین ، آشکارا خطرناکند.آنها به خشونت یا فعالیت ضد اجتماعی یا به قرارگرفتن اعضای خود در [معرض] خطر فیزیکی دامن می زنند. تعدادی اندک، اعضا را با خود کشی دستجمعی به کام مرگ فرستادند یا از خشونت ، شامل قتل علیه آدم هایی بیرون از فرقه ،حمایت کردند .جامعه شناسان تذکار می دهند که گرچه فرقه های خشونت گرا توجه رسانه هارا زیاد به جلب میکنند [ولی آنها] تنها اقلیت کوچکی از ادیان جایگزین را شامل میشوند.

این گروه ها ،نوعاً ، دارای رهبری فوق العاده اقتدارگرا هستند که درپی کنترل همه ی جوانب زندگی اعضا بوده و اجازه ی هیچگونه چون وچرایی را در باره ی تصمیمات به آنها نمی دهد.اینگونه رهبران ممکن است که خود را مافوق قانون بنشانند واز الزاماتی  که دیگر اعضای گروه به آنها ملتزم میشوند، مستثنا کنند

فرقه های خطرناک تمایل دارند که ویژگی های معینی را سهم خود نمایند. این گروه ها ،نوعاً ، دارای رهبری فوق العاده اقتدارگرا هستند که درپی کنترل همه ی جوانب زندگی اعضا بوده و اجازه ی هیچگونه چون وچرایی را در باره ی تصمیمات به آنها نمی دهد.اینگونه رهبران ممکن است که خود را مافوق قانون بنشانند واز الزاماتی  که دیگر اعضای گروه به آنها ملتزم میشوند، مستثنا کنند. آنها اغلب سناریوی روز رستاخیز را تبلیغ میکنند که این امر آزار و اذیت از سوی نیروهای بیرون از فرقه را[برایشان ] مسلم میکند وبه تبع آن نیاز به آمادگی برای یک نبرد قریب الوقوع و سرنوشت ساز ، نبردی نهایی بین خیرو شر[ را ایجاد می کند ].  آنها ممکن است که جهت آمادگی ،سلاح های آتشین زیادی جمع آوری کنند. متناوباً ، رهبران فرقه، شاید افراد را برای خودکشی آماده کنند ، کاری که بنا به عقیده ی گروه ، آنها را به جایگاه سعادت جاودانه منتقل می کند .

حکایت تلخ فرقه های دروغین

حجت الاسلام والمسلمین شریفی، گسترش سریع فرقه های نو ظهور را نشان دهنده مدیریت گسترده این جریان برشمرد و عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که مدیریت گسترده ای پشت جریان فرقه های نوظهور است که مبانی اندیشه های غربی را در میان مردم ترویج می کند.  وی ادامه داد: عرفان های نوظهور برای تمامی سطوح مخاطبان و لایه های اجتماعی برنامه ریزی می نمایند و همین، دلیلی بر گسترش و موفقیت های این فرقه ها می باشد.

معاون آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) یادآور گردید: فرقه های نو ظهور، برای تبلیغ تفکرات خود، از تمامی شگردهای تبلیغی، هنری  و روان شناختی بهره می برند و برای تمامی سطوح مخاطبان، برنامه ای ویژه دارند. این فرقه ها، با انتشار کتاب ها، بازی ها، داستان های کوتاه و رمان و حتی در عرصه های ورزشی، به تبلیغ تفکرات خود مشغولند.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی، ارائه کتاب های عرفانی، برای تمامی سطوح مخاطبان را راهکاری مناسب برای مقابله با عرفان های نوظهور دانست و ابراز کرد: برای گسترش معنویت اسلامی و عرفان درست، باید کتاب های عرفانی را برای سطوح سنی و اقشار مختلف جامعه تهیه و منتشر سازیم تا کار مهمی را در مقابل چنین جریان های گمراه انجام داد.

فراوری : کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:

ادیان نیوز

کیهان نیوز

حوزه نیوز

لینک های مرتبط

نابودی با دستان خودمان

مرگ داوطلبانه پیامد تضاد ویرانگر