تبیان، دستیار زندگی
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان یک اجتماع بزرگ فرهنگی و مکانی برای تبادل فکر و اندیشه نام برد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه کتاب ویترینی برای حوزه نشر است


نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان یک اجتماع بزرگ فرهنگی و مکانی برای تبادل فکر و اندیشه نام برد و گفت: این نمایشگاه ویترینی برای نمایش نقاط قوت و ضعف حوزه نشر است.


جواد آرین منش

«جواد آرین منش »با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب تاثیر چشمگیری در توسعه فرهنگی کشور و ارتقا جایگاه کتاب و نشر دارد گفت‌: این رویداد می تواند رونق اقتصاد نشر را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه این ویترین کارنامه نشر کشور را در معرض دید مسوولان و مردم قرار می دهد اظهارداشت: چگونگی رشد، رکود یا ثبات حوزه نشر در این رویداد فرهنگی مشخص می شود.

عضو کمیسون فرهنگی مجلس اظهار داشت: نمایشگاه کتاب گامی است در جهت پرکردن بهینه اوقات فراغت جوانان و آشنایی با تازه های نشر کشور است.

دغدغه کمیسیون فرهنگی افزایش اعتبارات حوزه فرهنگ است

وی تصریح کرد که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد موظف است تحولات حوزه نشر اعم از تولید، توزیع و تامین نیازهای ناشران را مورد توجه قرار داده و به زیر ساختهای توسعه این صنعت اهمیت دهد.

آرین منش در پاسخ به این سوال که مجلس تا چه میزان پیگیر اقدامات فرهنگی بوده است گفت: مجلس و کمیسیون فرهنگی همواره در جهت توسعه فرهنگ و رفع چالش های موجود تلاشهای مجدانه ای داشته که مهمترین آن دغدغه افزایش اعتبارات است، خوشبختانه این اعتبارات در سالهای اخیر افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

وی گفت: علاوه بر تلاش برای افزایش بودجه وزارت ارشاد و سازمانهای فرهنگی، افزایش بودجه های استانی، برپایی نمایشگاههای کتاب استانی و گزارش گیری از اقدامات مسوولان در این حوزه را پی گیری کرده است.

آرین منش به دیدار هفته گذشته معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اشاره کرد و گفت: در این دیدار بهمن دری گزارشی از اقدامات انجام شده در برپایی نمایشگاه کتاب ارائه و چالشهای پیش روی حوزه نشر را مطرح کرد؛ با دریافت این گزارشات سعی داریم در این فصل که بودجه کشور بسته خواهد شد تلاشی برای افزایش اعتبارات و رفع کاستی ها و موانع حوزه فرهنگ داشته باشیم.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد موظف است تحولات حوزه نشر اعم از تولید، توزیع و تامین نیازهای ناشران را مورد توجه قرار داده و به زیر ساختهای توسعه این صنعت اهمیت دهد.

گامهای خوبی در جهت هدفمند کردن اعتبارات برداشته شده است

آرین منش با یاد آوری اینکه گامهای مهمی در جهت هدفمند کردن بودجه ها برداشته شده گفت : بودجه کشور در حال بررسی است و هفته آینده در صحن مجلس مطرح خواهد شد ، خوشبختانه اعتبارات بخش فرهنگ از رشد خوبی برخوردار است.

فضای حاکم بر نمایشگاه دغدغه مسوولان فرهنگی است

وی در پاسخ به دیگر سوال در خصوص اینکه هر سال نمایشگاه برگزار می شود تا چه حد پی گیر برطرف کردن کاستی های آن بوده اید، گفت‌: هر ساله یک کار علمی و پژوهشی در مورد نمایشگاه انجام و ضعفها و قوتهای آن بررسی می شود، مجموعه این بررسی ها مبنای کار نمایشگاه بعدی قرار می گیرد.

آرین منش با تاکید بر اینکه بخش قابل ملاحظه ای از این نقاط ضعف نسبت به گذشته برطرف می شود گفت: یکی از دغدغه های موجود، فضای حاکم بر نمایشگاه است ، انتظار کمیسیون فرهنگی در دیدار با مسوول برگزاری این نمایشگاه، ایجاد فضای سالم اسلامی در این مکان است.

نمایشگاه کتاب ویترینی برای حوزه نشر است

وی افزود: از آنجا که نمایشگاه کتاب مکان مقدسی است ضرورت رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی از طرف برگزار کنندگان و غرفه داران جزو مطالبات کمیسیون فرهنگی بوده و هست.

به گفته آرین منش ارتقا کمی و کیفی سطح نمایشگاه ، خارج شدن از حالت تمرکز گرایی و برگزاری نمایشگاه در هر سال در یک استان بزرگ از دیگر مطالبات این کمیسیون است؛ با برگزاری نمایشگاه در استانهای دارای ظرفیت توازن در توزیع اعتبارات بین پایتخت و دیگر استانها برقرار می شود.

مکان برگزاری نمایشگاه باید در شان این رویداد فرهنگی باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برگزاری نمایشگاه را در یک زمان خیلی مناسب ندانست و افزود: به اعتقاد من عرضه تمامی آثار داخلی و خارجی در یک مکان و زمان محدود امکان استفاده کامل از همه فضاها و داشته ها را به مخاطبان نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه با انبوه بازدید کننده روبه رو است گفت: در این فضا نمی توان همه محصولات را رصد کرد، اگردر طول سال نمایشگاههایی با موضوعات مختلف در قالب نمایشگاههای تخصصی مثل دین ، کودک ونوجوان ، آموزشی و پزشکی برگزار شود، می توان کمک بزرگی به مخاطبان در پیدا کردن آنچه می خواهند کرد.

اراضی عباس آباد بهترین گزینه برای نمایشگاه کتاب

وی در پاسخ به اینکه آیا اراضی عباس آباد برای برگزاری نمایشگاه مناسب است گفت: بازدیدی از این مکان شده است ، اگر یک شهر فرهنگی با طراحی مناسب در آن ایجاد شود می تواند به عنوان فضای ثابت نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

به نظر می رسد این فضا بهترین گزینه برای کنارهم قرار گرفتن مراکز فرهنگی باشد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی