تبیان، دستیار زندگی
«چه کسی مرا عاشق کرد؟» گزینه‌ی شعری از رسول یونان با انتخاب عباس مخبر است که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده‌ی شعرهای رسول یونان با انتخاب مخبر در نمایشگاه


«چه کسی مرا عاشق کرد؟» گزینه‌ی شعری از رسول یونان با انتخاب عباس مخبر است که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.


رسول یونان

رسول یونان درباره‌ی انتشار این کتاب گفت: این کتاب گزینه‌ی شعری از هفت مجموعه‌ی شعر من است که شامل سه مجموعه‌ی شعر ترکی و چهار مجموعه‌ی شعر فارسی من می‌شود. شعرهای ترکی را آیدین روشن ترجمه کرده و در اختیار عباس مخبر قرار داده است.

او همچنین افزود: علاوه بر این، شعرهای قدیمی‌ام یعنی شعر‌هایی را که پیش از چاپ مجموعه‌ی شعر «روز به خیر محبوب من» سروده بودم و شعرهای تازه‌ام را که هنوز منتشر نشده‌اند، در اختیار مخبر قرار داده‌ام که او از میان این شعرها نیز برخی را برگزیده است.

همچنین عباس مخبر در توضیحی درباره‌ی دلیل گزینش خود از شعرهای یونان و چاپ کتاب «چه کسی مرا عاشق کرد؟» گفت: من شعر می‌خوانم و شعر را دوست دارم و از بین شاعران، از شعر بعضی‌ها بیش‌تر خوشم می‌آید. یکی از کسانی که شعر او را دوست دارم، رسول یونان است؛ در نتیجه، گزینه‌ای از شعرهای او را که به نظر خودم زیباتر بودند، انتخاب کردم. او هم شعرهای قدیمی‌تر خود و شعرهای جدید منتشر‌نشده‌اش را در اختیارم قرار داد که از میان آن‌ها نیز برخی را انتخاب کردم. مقدمه‌ای هم بر کتاب نوشتم که چرایی گزینش این شعرها را در آن شرح داده‌ام.

این مترجم افزود: انتخاب این شعرها گاه بر اساس موضوع شعر است و گاه بر اساس طرز پروراندن موضوع در شعر و یا زبان شعر و فضای شعرها. گاهی وقت‌ها شعری را می‌خوانیم که دچار حیرت می‌شویم که چگونه شاعر شعر برخی چیز‌ها را دیده و چگونه این‌گونه دیده است؛ اما برخی شعرها نیز این‌گونه نیست. در نتیجه، من آن شعرهایی را که از نظر خودم زیباتر بوده‌اند، انتخاب کردم.

من شعر می‌خوانم و شعر را دوست دارم و از بین شاعران، از شعر بعضی‌ها بیش‌تر خوشم می‌آید. یکی از کسانی که شعر او را دوست دارم، رسول یونان است.

او در ادامه تأکید کرد: این کاری است که شاعرانی که مجموعه‌های زیادی دارند، انجام می‌دهند و این کار در همه‌ی دنیا هم مرسوم است. شاید کسی که کمی به شعر علاقه دارد، بخواهد از میان انبوه شعرهای یک شاعر چکیده‌ای را بخواند و این‌که چه کسی این شعرها را انتخاب کرده است، برای او مهم باشد.

مخبر با اشاره به شعرهای مجموعه‌ی «چه کسی مرا عاشق کرد؟» افزود: من 200 شعر از شعرهای رسول یونان را برگزیده‌ام که در نشر امرود منتشر و تا نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران