تبیان، دستیار زندگی
کتاب «همه دوستان من» مجموعه خاطره‌ای است که توسط غلامرضا قلی‌زاده تدوین شده است دربردارنده یازده تا نوزده سالگی فرج محمد قلی‌زاده است؛ رزمنده‌ای که در کنار بسیجیان لشکر 31 عاشورای آذربایجان شرقی، در زمان دفاع مقدس حضور داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه دوستان من


کتاب «همه دوستان من» مجموعه خاطره‌ای است که توسط غلامرضا قلی‌زاده تدوین شده است دربردارنده یازده تا نوزده سالگی فرج محمد قلی‌زاده است؛ رزمنده‌ای که در کنار بسیجیان لشکر 31 عاشورای آذربایجان شرقی، در زمان دفاع مقدس حضور داشته است.


وضو پوتین دفاع مقدس جنگ

کتاب «همه دوستان من» مجموعه خاطره‌ای است که توسط غلامرضا قلی‌زاده تدوین شده است.

این کتاب محصول چندین ساعت گفت‌وگو با «فرج محمد قلی‌زاده» است و غلامرضا قلی‌زاده این گفت‌وگوی آذری را ترجمه، تألیف و تدوین کرده و انتشارات سریر با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی آن را به چاپ رسانده است.

کتاب دربردارنده یازده تا نوزده سالگی فرج محمد قلی‌زاده است؛ رزمنده‌ای که در کنار بسیجیان لشکر 31 عاشورای آذربایجان شرقی، در زمان دفاع مقدس حضور داشته است.

عنوان کتاب، نو و جذاب است و با محتوای اثر تناسب دارد. همچنین موضوع از تازگی و غنای لازم برخوردار است و سیر رشد یک نوجوان در دل جنگ و رسیدن به بلوغ عقلی، شرعی، اجتماعی، رزمی و سیاسی و تبدیل یک دانش‌آموز به یک فرمانده کارکشته نظامی، موضوعی ناب، غنی و منحصر به فرد است.

نگاه خوب راوی کتاب به شخصیت‌های دفاع مقدس از برجسته ‌ترین ویژگی‌های «همه دوستان من» است که هر از گاه مخاطب خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روح و روان او را با خود همراه می‌کند.

کتاب «همه دوستان من» یک تفاوت عمده با بیشتر کتاب‌های مشابه دارد و آن استفاده از دو زبان فارسی و آذری در گفت‌وگوهاست. حسن استفاده از زبان آذری، نزدیکی بیشتر مخاطبان آذری زبان به اصل خاطره، تقویت حس صمیمیت و در نتیجه باورپذیری بیشتر آن است

«همه دوستان من» به دلیل برخورداری از جزئی نگری در روایت، در شمار آثار حرفه‌ای به شمار می‌آید و هر سه دست‌اندرکار کتاب (راوی: فرج محمد قلی‌زاده؛ مصاحبه گر: موسی غیور؛ تدوینگر غلامرضا قلی‌زاده) تلاش کرده‌اند تا به جزئیات روایت‌ها توجه کرده و آنها را با دقت به خوانندگان عرضه کنند.

کتاب «همه دوستان من» یک تفاوت عمده با بیشتر کتاب‌های مشابه دارد و آن استفاده از دو زبان فارسی و آذری در گفت‌وگوهاست. حسن استفاده از زبان آذری، نزدیکی بیشتر مخاطبان آذری زبان به اصل خاطره، تقویت حس صمیمیت و در نتیجه باورپذیری بیشتر آن است.

مجموعه «همه دوستان من» با 535 صفحه خاطره و 48 صفحه عکس، اثری قابل اعتنا در حوزه خاطره‌نویسی دفاع مقدس است و اگر سیاست بازنگری به اثر در چاپ‌های بعدی جدی گرفته شود، قابلیت تبدیل یه یکی از آثار فاخر این حوزه را داراست.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : تابناک