تبیان، دستیار زندگی
هرچند به لحاظ قانونی مقرر شده که سینماهای آزاد می‌توانند به صورت محدود به اکران آثار خارجی مبادرت کنند اما برای اجرای این قانون هنوز هیچ دستورالعمل اجرایی صادر نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردیدها پیرامون اکران محدود آثار خارجی


هرچند به لحاظ قانونی مقرر شده که سینماهای آزاد می‌توانند به صورت محدود به اکران آثار خارجی مبادرت کنند اما برای اجرای این قانون هنوز هیچ دستورالعمل اجرایی صادر نشده است.

کارگردان

در هیاهوی برآمده از رقابت دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجیها3» در اکران نوروزی سینماها کمتر کسی بود که به فکر این موضوع بیفتد که آیا شورای صنفی نمایش برای نمایش فیلم‌های برگزیده خارجی در سینماها برنامه خاصی دارد یا نه. هرچند مخاطبان ایرانی هیچ گاه انتظار آن را نداشته‌اند که آثار روز دنیا را به صورت همزمان با اکران خارجی در داخل کشور تماشا کنند اما آنچه به عنوان رویه اکران آثار خارجی طی سال‌های اخیر پیاده شده یعنی نمایش این گونه آثار به صورت تک سانس، امسال هنوز محقق نشده تا گمانه‌زنی‌ها درباره این مساله افزایش یابد.

البته سال گذشته هم اکران فیلم خارجی به صورت کاملا محدود و با نمایش تنها دو فیلم «چشم» و «یتیمخانه» در سینمافرهنگ محقق شد که البته در ایجاد این وضعیت این تهیه‌کنندگان سینمای تجاری ایران بودند که نقش داشتند؛ تهیه‌کنندگانی که گمان می‌کردند اکران فیلم‌های درجه یک خارجی در سینماها کشور جلوی ترک‌تازی کمدی‌های بزن دررویی آنها را می‌گیرد تا می‌توانستند با لابی‌های پنهان خود جلوی بحث و بررسی برای برنامه ریزی پیرامون اکران آثار خارجی را گرفتند و حتی در برهه‌ای از زمان هم با صدور یک بیانیه، مخالفت سرسخت خود را با این مساله اعلام کردند.

هرچند مخاطبان ایرانی هیچ گاه انتظار آن را نداشته‌اند که آثار روز دنیا را به صورت همزمان با اکران خارجی در داخل کشور تماشا کنند اما آنچه به عنوان رویه اکران آثار خارجی طی سال‌های اخیر پیاده شده یعنی نمایش این گونه آثار به صورت تک سانس، امسال هنوز محقق نشده تا گمانه‌زنی‌ها درباره این مساله افزایش یابد.

در بررسی راهکارهای قانونی نمایش فیلم خارجی در سینماها بیش از هر چیز ماده 51 آیین‌نامه اکران سال 90 است که به چشم می‌خورد. براساس آنچه در ماده 51 آیین نامه اکران سال 90 آمده به جز فصل تابستان، سینماهای آزاد می‌توانند در هر فصل یک فیلم خارجی اکران اول را به صورت تمام وقت و حداکثر به مدت دو هفته به نمایش بگذارند. هرچند هنوز هیچ اقدامی در  راستای اجرای این قانون صورت نگرفته ولی همین آیین‌نامه می‌تواند کورسوی امیدی باشد برای اکران آثار خارجی در سال جدید البته اگر سینماداران به اجرای این ماده قانونی علاقمند باشند.

سینما و تلویزیون تبیان


شبکه ایران