تبیان، دستیار زندگی
افشاگری محقق بحرینی در خصوص آل خلیفه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری محقق بحرینی در خصوص آل خلیفه


یکی از معضلات سیستم های خبری و اطلاع رسانی در داخل کشور ، فقر استفاده از محققین بومی کشورهای خارجی در تحلیل و بررسی اوضاع آن کشورها است.


به طور مثال هم اکنون حجم عمده ی تحلیل هایی که در خصوص اوضاع منطقه و کشورهای مسلمان همسایه به انجام می پذیرد، تحلیل هایی درونی و بعضا غیردقیق است که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با واقعیات و مطالبات مردم آن کشورها ندارد و یا ناقص و ضعیف بیان می گردد.

عدم ارتباط مستقیم با خواص و محققان کشورهایی همچون بحرین و عدم دریافت نظرات ایشان، موجب شده است تا بررسی ها و ارایه ی نظرها در خصوص اوضاع و جریانات آن کشور، ضعیف و یا ناقص و نادرست باشد.

بحرین-تظاهرات

سرویس خبری پایگاه 598 به منظور رفع این نقیصه و آشنایی بیشتر مردم با آن چه که در کشور شیعه نشین بحرین در جریان است، در مصاحبه با یکی از محققان شناخته شده ی بحرین که به انجام رسانیده، زمینه ای فراهم نمود تا حوادث جاری بحرین در ارتباط با ریشه ها و خاستگاه قیام های مردمی واکاوی گردیده و شرایط ملت بحرین و نوع ارتباط ایشان با رژیم حاکم با نگاهی نزدیک و بومی تر از آن چه در رسانه های داخلی کشور مطرح است بررسی گردد.

میهمان این مصاحبه، آقای « ع.م » دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی از یکی از کشورهای خارجی می باشند که از محققان برتر بحرین بوده و در برخی از حوزه های علمی، در جهان عرب شناخته شده هستند.

ایشان در مصاحبه با خبرنگار ما، برخی جوانب مطرح نشده ی شرایط مردم بحرین را واکاوی نموده و با لایه برداری از برخی جزئیات جاری در مشی هیئت حاکمه، اطلاعات مفیدی را به محضر مردم ایران ارایه نمود که در دنباله ی متن، تقدیم حضور است .

پایگاه خبری 598 به دلیل حفظ امنیت خانواده ی ایشان در مقابل واکنش های احتمالی حکومت بحرین، از ذکر مشخصات این محقق بزرگوار معذور است .

- جناب آقای دكتر ..... با توجه به اقامتی که اخیراً در ایران داشتید، نقاط ضعف و قوت اخبار مربوط به بحرین را در رسانه های ایرانی چگونه ارزیابی می کنید و به منظور تقویت و بهبود جنبه های اطلاع رسانی اخبار بحرین در ایران چه موضوعات و یا راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

رسانه های ایرانی، خصوصاً عربی مانند كانال العالم نقش غیر قابل انكاری در پوشش اخبار بحرین داشته، هرچند كه زمان تخصیص یافته برای بحرین نسبتاً كم است، زیرا بهار انقلاب وبیداری كشورهای عربی هر یك به اندازه ای وقت برنامه های اخباری را از آن خود می سازد، اما با توجه به نزدیكی بحرین با ایران و به جهت روابط عمیق تر، كهن تر، وپایدارتر بین ملت شریف ایران و بحرین لازم است به مسائل بحرین بیشتر و بهتر پرداخته شود.

بطور خلاصه، نقاط قوت رسانه های ایرانی عبارتند از:

آزادی بیشتر: رسانه های عربی حوزه خلیج فارس (مانند الجزیره) كه در پوشش انقلاب های تونس ومصر، واكنون لیبی و یمن نقش عمده ای داشته اند، درباره بحرین هم با سوگیری، و بیشتر با نادیده گرفتن، و سكوت موضع گرفته اند. این مساله بدیهی است، زیرا بررسی ریشه های انقلاب مردم بحرین، تمام كشورهای منطقه را رسوا می سازد، زیرا شرایط حاكم به نحوی در این كشورها شبیه است، حداقل در نوكری آمریكا.

دسترسی به منابع: همانگونه كه پیشتر گفتیم، روابط عمیق ملت ایران و بحرین باعث شده كه همواره توریست های بحرینی در ایران باشند (حدود 37% از كل توریست های جهان!!!)، این روابط نه فقط دوستانه، بلكه در موارد زیادی خانوادگی هست، گاهی به علت ازدواج، وگاهی به علت هجرت ... سابقه تاریخی این روابط به چندین صد سال و بلكه هزاران سال قبل تر می رسد. استفاده از این سرمایه برای سایر كشورها كه از چنین روابط دوستانه محروم هستند، امكان پذیر نیست ... از اینها برای دست یافتن به ریشه های انقلاب بحرین، تحقیقات میدانی در مورد حیات اجتماعی، اقتصادی و ... مردم بحرین می توان بهره برد، مصاحبات تلویزیونی نیز یكی از این موارد هست.

كتابخانه های ایران، گنجینه ای بكر از اسناد، نسخ خطی، و ... در مورد بحرین است، كه تا كنون از آنها آنچنان كه شایسته است بهره ای بُرده نشده است.

آشنائی با فرهنگ: فرهنگ ملت بحرین وایران یكی است، هر دو شیعه 12 امامی هستند، تجربیات تاریخی مشابه داشته اند، این مساله بسیار مهم است، به عنوان مثال شعار (هیهات منا الذله) هنگامی كه در بحرین بانگ شود، همان معنای هزار ساله ای كه در باور شیعه ی ایرانی است، در برخواهد داشت، یادآور قیام خونین امام حسین (ع)، مظلومیت حضرت زینب، تا غربت امام رضا و تمامی معانی والای اعتراض به ظلم و ستم در خود گنجانیده است، دیگران معنای این شعار را آن گونه كه ملتهای شیعه درك می كنند، دریافت نخواهند كرد.

فرهنگ ملت بحرین وایران یكی است، هر دو شیعه 12 امامی هستند، تجربیات تاریخی مشابه داشته اند، این مساله بسیار مهم است، به عنوان مثال شعار (هیهات منا الذله) هنگامی كه در بحرین بانگ شود، همان معنای هزار ساله ای كه در باور شیعه ی ایرانی است، در برخواهد داشت،

برای بهبود كاركرد رسانه های ایران، این گستاخی را از من بپذیرید كه مهمترین نكات ضعف را بیان كنم.

* عدم بهره برداری از سرمایه های موجود:

نیروهای انسانی بالقوه ای همچون صدها بحرینی مقیم ایران چه در حوزه، چه در دانشگاه، چه در جامعه؛ صدها هزار اسناد متعلق به تاریخ بحرین در كتابخانه های مجلس، ملی، آستان قدس؛ چندین ملیون ایرانی كه ده ها سال پیش از بحرین به ایران پناه برده اند، وجزئی از ایران شده اند (مثلاً خاندان الهی قمشه ای، عصفور، ماحوزی، ... وهمة بَحرینی وبَحرانی ها) می تواند ماده خام مستند بسیاری از ناگفته های جهاد 230 ساله ملت بحرین باشد؛ متاسفانه هیچ تلاش هدفمندی در این زمینه به انجام نرسیده، به عنوان مثال می توان به كتابی كه وزارت امور خارجه به چاپ رسانیده اشاره كرد، كتابی كه گزیده ی اسناد خلیج فارس در 3 جلد است، با اینكه جلد اول آن بیشتر معطوف به روابط سیاسی بحرین و ایران است، بسیاری از نكات ظریف و مهم درباره روابط خاندان حاكم (آل خلیفه) با استعمار (انگلیس) اشاره می كند؛ به ستم های آن خاندان در حق مردم بحرین و پناهندگی بعضی از آنان به ایران اشاره می كند. این كتاب، و سایر اسناد موجود باید برای ارائه ریشه های انقلاب مردم بحرین، به برادران خود در ایران، و دوستان در جهان ارائه شود ... بررسی ریشه های انقلاب همیشه مهم تر از خود انقلاب است، حداقل به نظر بنده.

* تاخیر در اخبار: اخبار بحرین همواره حدود دو روز بعد در رسانه های ایرانی پخش می شود، پوشش خبری هم آنچنان كه ما بحرینی ها پی گیری می كنیم نیست، شاید بخشی از آن به علت دل خراش بودن صحنه های انقلاب بحرین باشد، كه دیدن آن برای عموم جامعه (مثلا زنان وبچه ها) مناسب نیست، بخش دیگر به علت حكومت نظامی است، كه حضور خبرنگاران و به تبع آن خبرنگاران ایرانی در صحنه ها را دشوار می سازد ... به نظر بنده رسانه های ایرانی می توانند به افراد زیادی كه مورد اعتماد هستند دسترسی داشته باشد، كه این مهم آنگونه كه بنده اطلاع دارم به انجام نرسیده.

- به گمان شما آیا دلایل اصلی خیزش های مردمی بحرین و سرفصل های اصلی مطالبات ایشان در ایران به طور کامل و دقیق اطلاع رسانی و شناسانده شده است؟

خیر، پیشتر گفتیم كه جهاد مردم بحرین سابقة تاریخی 230 دارد، بحرین همواره در تنش بوده، اما بهار انقلاب در كشورهای عربی، و مهم تر از آن دسترسی توده مردم به رسانه ها باعث شد كه این بار بیشتر مورد توجه قرار گیرد...

بنا براین خیزش مردم بحرین ریشه های با عمر 230 سال دارد، پس این اجازه را به بنده بدهید كه نتوانم همه آنها را خلاصه كنم ... مهمترین آنها عبارتند از:

یورش بیگانگان: آغاز یكی از كتاب های كه در مورد تاریخ كشورها شاهنشاهی خلیج فارس درباره بحرین این چنین است: (تنها كشوری كه حاكمانش از خودش نیست) ... البته این مساله بر كسی مخفی نیست، وحتى خود خاندان آل خلیفه به آن اعتراف می كنند، آنها در اواخر قرن 17 با كمك انگلستان به بحرین هجوم كرده اند، و بر آن مسلط شده اند .. داستان از این قرار است كه انگلیس برای حفظ منافع خود، و حفظ كشتی های خود بهترین چاره اعتماد به راهزنان دید ... آنها می دانستند كه بیابان نشینان بی فرهنگ بهترین نوكر خواهند بود، پس آنها را مسلح ساختند، و بر ملت بحرین حاكم كردند، آنها می دانستند كه این نوكران مشروعیت لازم برای حكومت را ندارند، و بدون كمك انگلیس سرنگون خواهند شد، پس برای حفظ خود تا نفس آخر نوكر انگلیس خواهند بود.

استقلال بحرین: جالب است بدانید، هنگامی كه انگلیس در سال 1971 م، به علت مخارج زیاد تصمیم گرفت ارتش خود را از بحرین به انگلیس بازگرداند، همین خاندان (ودیگر خاندان های خلیج) اعتراض كردند، وآمادگی خود را برای پرداخت هزینه های ارتش انگلیس اعلام كردند ...

در همان سال بود كه دینیس هیلی در تلویزیون انگلیس اعلام كرد كه دوست ندارد برده ای سفید برای شیخ های عرب باشد، و نباید اجازه بدهند كه انگلیسی ها مزدورانی باشند نزد كسانی كه دوست دارند ارتش انگلیس در خدمت آنها باشد ..

اصلی ترین مساله ی بحرین، همین خانواده ی حاکم بر جان و مال و ناموس ایشان است ... این مساله ای است كه امروز دیگر فقیر و پولدار نمی شناسد، و همگی دوست دارند این نظام نباشد ...

انگلیس تصمیم گرفت بحرین را رها كند، اما نه از دست مخلصترین برده و مزدور خود یعنی آل خلیفه، پس فردی به نام هندرسون را در بحرین گماشت، وظیفه این سیاستمدار (مشاور خاندان حاكم) این بود كه نظام حاكم را حفظ كند، همه بحرینی ها نامِ او را می شناسند، زیرا او مسؤول شكنجة هزاران بحرینی آزاده بود ... او بود كه با ترفند های انگیسی همواره بین مردم بحرین فتنه بر می انگیخت، تا نظامِ دست پرورده انگلیس پابرجا باشد.

جدا شدن بحرین در همین سال بود، كه جریان مفصلی دارد و بخشی از آن در كتاب های تاریخی گفته شده است، این كه گفتم بخشی گفته شده، به این خاطر است كه ناگفته ها زیاد هستند، به عنوان مثال در شهر جدحفص كه قبلاً پایتخت بحرین بود منطقه ای است كه مردم آن را بَخَّانه می نامند، اصل این واژه باغ خانه است، و قصری بود كه كارگذار شاه ایران در آن اقامت داشت ... این قصر در همان سال های 1970 با بلدوزر با خاك زمین یكسان شد، وتا چند سال پیش دشت مانندی وسط آن شهر بود ... برخورد این نظام با تاریخ بحرین از مثال گذشته روشن است، مانند داستانِ كتاب "1984" جورج اورول، تمامی اسناد ناپدید می شوند، در حكومت پلیسی هیچ كس جرات سخن ندارد، چه برسد به تدوین تاریخ شفاهی ... در شعارهای مردمی (یا اهل الزباره، لقد انتهت الزیاره[ای اهل زباره (بیابانی در عربستان، كه آل خلیفه از آنجا به بحرین وارد شده اند)، زیارت تمام شد]، به آنچه گفته شد اشاره می كند.

در 230 سال گذشته، كاری نیست كه این خاندان خبیث نكرده باشند، پیشتر گفتیم كه صدها هزار خاندان از بحرین به ایران پناه برده اند، مانند آنها به عراق، هند، و ... رفته اند، علت فرار این خانواده ها این است كه این خاندان به دختران و زنان برخی از اینها تجاوز كرده، یا تهدید به تجاوز می كرد، به همین دلیل این خانواده های آبرومند شبانه از بحرین می گریختند ... و خاندان حاکم، مایملك آنها را به یغما می برد ...

اصلی ترین مساله ی بحرین، همین خانواده ی حاکم بر جان و مال و ناموس ایشان است ... این مساله ای است كه امروز دیگر فقیر و پولدار نمی شناسد، و همگی دوست دارند این نظام نباشد ...

بحرین-تظاهرات

- اعتماد موجود بین مردم بحرین و حکومت فعلی آن کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

[لبخند] كدام اعتماد؟ با آنچه گفته شد، چگونه اعتمادی در كار باشد؟

رژیم حاكم هیچ گاه به مردم اعتماد نكرده، پس تمامی مشاغل نظامی در دست مردم نبوده، به همین دلیل همواره ارتش بحرین از كشورهای دیگر است، مردم بحرین حتى آموزش نظامی نمی بینند، سربازی هم ندارند، این امر عمق ترس و وحشت رژیم حاكم از مردم بحرین را نشان می دهد.

- توزیع ثروت و فقر و همچنین اختلاف طبقاتی موجود در بحرین به چه صورت است؟

همواره، در هر سفری كه به ایران آمده ام، یا این روزها كه مساله بحرین گفتار روزمره مردم شده، این سؤال از من پرسیده می شود كه "چرا"  با اینكه بحرین یكی از كشورهایی است كه بالقوه و بالفعل سرمایه های زیادی دارد، و با اینكه شاخص هایی كه موجب پیدایش فقر می شوند( مثل درصد بی سوادی)، در بحرین بهتر از بسیاری از كشورها منطقه است، مثلاً درصد بی سوادی كشور بحرین 0% است، با این وجود فقر در بحرین زیاد است ...

واگر چه این مساله پوشیده نیست اما رسانه های ایران در این زمینه كوتاهی و یا لا اقل غفلت كرده اند.

چند سال پیش كانال الجزیره گزارشی كامل دربارة فقر در بحرین ارائه كرد، كانال CNN نیز چنین گزارشی داشت، كه می توان آن را در اینترنت یافت ... طبق گزارش سازمان های بین المللی، حدود 12% مردم بحرین زیر خط فقر زندگی می كنند و بقیه ی أنها زندگی بخور و نمیر متوسطی دارند.

آنچه سؤال بر انگیز است، چرا باید این فقر وجود داشته باشد؟

با این وجود، در رسانه های ایران اشاره ای به این موضوع نشده، وفقر مردم بحرین كه از رسانه ی فوق گزارش شده، در رسانه های ایران به آن پرداخته نشده است، این ها زمینه های برای انجام كار رسانه ای در مورد بحرین است، كه مغفول مانده است.

بررسی اینگونه مسائل اجتماعی نیازمند تلاش زیاد، توام با دانش لازم است، گروه های سیاسی بحرین برخی از اینها را تدوین كرده اند، اما اصلاح این امور در حوزة قدرت دولت ها است كه در بحرین رژیم حاكم به ملت هیچ گونه اعتماد ندارد، وهمواره تلاش می كند مردم را سركوب كند ... شنیدن این مثال بیش از  ارائه ی  آمار و ارقام می تواند سودمند باشد كه بدانید چند سال پیش، تعدادی از جوانان بحرین به كویت رفته، و در یک پایگاه بنزین آن كشور مشغول كار شده اند، زیرا دولت با ترفند های مختلف مانع كار آنها در میهن خود می شد؛ چند ماه بعد، هنگامی كه دولت متوجه این مساله شد، با اعمال نفوذ از طریق روابط خود با كشور كویت، خواستار بازگشت این چند نفر جویای كاری شد، كه صرفا برای امرار معاش به كشور همسایه كوچ كرده بودند، و این از آن جهت بود كه  نه فقط  الگویی برای دیگر جوانان جویای كار نباشند، بلكه محروم ساختن یكایك ملت از تمامی حقوق خود، سیاستی دیرینه است كه همواره این نظام به كار برده است.

- شنیده می شود حکومت بحرین برای انجام برخی از اعمال علیه ملت بحرین مزدوران خارجی دیگر کشورها را استخدام می کند. این امر از چه زمانی سابقه دارد . آیا مربوط به بروز قیام های اخیر است و یا پیش از این نیز صورت می گرفته است؟

این قضیه قدمت 230 ساله دارد، پیش تر تعدادی از قبایل بیابان نشین عربستان به كمك آنها می شتافتند، هنگامی كه خطر آنها را تهدید می كرد، قبایلی كه به آنها دَواسِر گفته می شد و طبق توافقی كه فیمابین داشتند از سرزمین عربستان می آمدند، كه البته سهم خود را از اموال مردم به یغما می بردند ...

در سال های به اصطلاح بعد از استقلال، ارتش عمدتاً از بیابان نشینان بی سواد كشورهای پاكستان، اردن، سوریه، یمن بوده، و بعد از سقوط صدام، بعثی های آن رژیم به آنها اضافه شدند.

طی ده سال اخیر، نظام  به كارگیری یكی از خطرناك ترین سیاست های شیطانی خود را آغاز كرد، نظامی كه هیچ گاه در ملت بحرین ریشه نداشته، ومشروعیت حكومت را از آن خود نكرده ... آغاز به ساختن یك ملت پوشالی مهاجر و بلكه مهاجم كرد، به این گونه كه به مزدوران بیگانه ی خارجی  خود تابعیت بحرینی همراه با امكاناتی رفاهی -كه بحرینی ها آن را در خواب هم نمی بینند- پیشكش كرد، تجربه ای تاریخی كه سابقة آن جز در اسرائیل نبوده است.

این مسأله ( كه در بحرین تجنیس به آن گفته می شود) به معنای اعطای تابعیت است، به شدت باعث آزار و اذیت مردم بحرین شده، و پایداری جامعه را از هم گسیخته است، اما دولت بر آن پافشاری می كند، و همچنان در برابر هر گونه اعتراض به تجنیس با شدت برخورد می كند، واعطای تابعیت برای همان قبایلی كه پدرانشان با این خاندان همكاری دیرینه داشته اند، اجرا می شود، تا در انتخابات مجلسِ ناتوان، این افراد تازه وارد برای تغییر نسبت و درصد آرا در بحرین اثر گذار باشند.

- آیا خاندان حاکم، تنها به لحاظ مذهبی با ملت بحرین متفاوت هستند و یا به لحاظ انساب و قوم و خاندان نیز از خارج به بحرین کوچ کرده اند؟

آنها از گونه ای دیگر هستند ... از آن هنگامی كه در ایران تپه‌های سیلك، مسكون بود، در بحرین نیز مردم با نظام متمدنی زندگی را آغاز كرده اند ... بنیاد پژوهش های اسلامی (مشهد) كتابی ترجمه كرده به نام شبه جزیره عربستان، بخش بحرین –كه یك خاور شناس آن را نوشته- با این جمله آغاز شده بود (مردم این كشور مردمی خونگرم‌اند كه انسان از آداب دانی و نكته سنجی آنها لذت می برد، آنها از نسل‌ها پیش از هر آنچه تماس با ذهنیت‌ها و دانش‌های مختلف به ارمغان می آورد سود برده‌اند)، بزرگترین قبرستان تاریخی جهان در بحرین است، زیرا تمدن‌های قدیم سومر معتقد بودند این سرزمین جاوید است، گیاه جاوید مشهور در اسطوره عظیم گیلگامیش در بحرین بوده است ... به همین خاطر ، ملت‌های مختلف هزاران سال با هم در این سرزمین زندگی كردند ... حدود 10% الى 20% آنها ریشة ایرانی دارند ...

این‌‌ها را گفتم، تا فرق ملت بحرین با حاكمان خود را بدانید، اما در طرف دیگر خاندان آل خلیفه هستند كه بیابان نشینانی بی سواد بودند ... و تا كنون هم خوی خونخواری و بیابان نشینی را از دست ندادند ... این‌‌ها از كودكی با ملخ‌خواری به بار آمده و از كویر‌های بیابان زباره به بحرین آمده‌اند.

اگر یادتان باشد، حدود دو سال پیش کنگره بین المللی شیخ میثم بحرانی در تهران برگزار شد (و البته دولت بحرین هیچ سهمی در برگزاری آن نداشت)، شیخ میثم كه از علمای قرن هفتم بوده، یكی از بزرگترین ادبای جهان اسلام است، و یكی از زیبا ترین شرح‌های نهج البلاغه را از خود به یادگار گذاشته ... پیش تر، از زمان جاهلیت طرفه بن العبد از بحرین بود، وتا الآن جلسات مشاعره نه فقط بین ادبای قدرتمند بحرین برگزار می شود، بلكه بسیاری از جوانان بحرین به این گونه مسائل تسلط وعلاقه دارند ..

فرق ما، واین خاندان نادان در همین ها است، شما سخنانی را كه این خاندان از روی كاغذ می خوانند، با هر یك از خطابه‌های شفاهی حسن نصر الله مقایسه كنید، و از هر عرب‌زبان داوری بخواهید، تا نتیجه همه چیز را ثابت كند.

درصد دانشگاهیان ملت بحرین، بیش از خیلی از كشورهای منطقه است، از جمله ایران ... اما ناامیدی، دانش ستیزی دولت، و غربت علم ودانش، امید به هرگونه پیشرفت را می كشد ...

خلاصه، همه چیز ما مردم  با این خاندان فرق دارد، وهیچ نقطه ی  مشتركی بین ما نیست ... حتى انسانیت، آنها انسانیت هم ندارند، قتل‌هایی كه می كنند بهترین گواه است.

آنچه از پدران خود شنیده‌ایم، این است كه بیش از 90% مردم بحرین شیعه بوده‌اند، اسناد تاریخی موجود هم مؤید این مساله هستند، اما با سیاست‌هایی كه دولت به كار برده، گمان می كنیم كه اینك جمعیت شیعیان بحرین با وجود هجوم افرادی كه تابعیت كاذب (تجنیس) دریافت كرده اند، حدود 70% از جمعیت كشور باشیم

- تغییر تركیب دموگرافیك مردم بحرین یکی از موضوعات شگفت آوری است که شما در سخنان خود به آن اشاراتی داشتید. لطفا برای اطلاع بیشتر مخاطبان، این زمینه از اقدامات رژیم حاکم بر بحرین را تشریح نمایید.

بله، غالب مردم بحرین شیعه هستند ... تشیع در بحرین پیش از ایران ولبنان وعراق بوده، مردم بحرین به دلخواه خود با دریافت نامه پیامبر مسلمان شده‌اند، و اولین زكات در اسلام از مردم بحرین به مدینه رفت ... پس از شهادت پیامبر، آنها شیعه ماندند، وحاضر به پرداخت زكات به ابوبكر نبودند ...

تشیع در بحرین بر كسی پوشیده نیست، بسیاری از علمای شیعه از بحرین هستند، شیخ یوسف بحرانی صاحب الحدائق الناظره یكی از آنها هست ... ملا فیض كاشانی در آغاز تفسیر خود می گوید هنگامی كه آوازه رسیدن او به شیراز به گوشش رسید، برای تلمذ به آنجا شتافت ...

آمار رسمی در دسترس نداریم، اما آنچه از پدران خود شنیده‌ایم، این است كه بیش از 90% مردم بحرین شیعه بوده‌اند، اسناد تاریخی موجود هم مؤید این مساله هستند، اما با سیاست‌هایی كه دولت به كار برده، گمان می كنیم كه اینك جمعیت شیعیان بحرین با وجود هجوم افرادی كه تابعیت كاذب (تجنیس) دریافت كرده اند، حدود 70% از جمعیت كشور باشیم

هیئت حاكمه برای تغییر درصد شیعیان، اقدام به استخدام مزدوران سنی، متعصب، وبی سواد كرده و طی ده سال اخیر به آنها تابعیت بحرینی داده است ... این مساله با طرح و برنامه‌ای هدفمند اجرا شده ... سال‌ها پیش می شنیدیم كه به افرادی كه مذهب اهل سنتی بگروند پول خوبی داده می شود ... اما سندی برای اثبات این مدعا نداشتیم

چند سال پیش، دكتر صلاح البندر كه اصالتاً سودانی است، و چند دهه به عنوان مشاور در دفتر شاهنشاهی بحرین كار می كرد به انگلستان گریخت، و اسناد این نقشه شوم را بر ملا ساخت، این اسناد كه در دو بخش منتشر شده، جمعاً نزدیك به هزار صفحه است، كه مدعای فوق را اثبات می كند، و بنده بررسی آنها را قویا توصیه می كنم.

- آیا حکومت بحرین میان شیعیان و اهل سنت و یا مشاغل و مناصب خاص با مردم عادی بحرین قایل به تبعیض است یا تساوی حقوق؟

در ابتدا باید بگوئیم، كه برای این بردگان انگلیس، بردگی كردن مهم است، نه مذهب داشتن...

بیشتر مردم بحرین شیعه هستند، تشیع همواره آزادی بخش است، ما هر سال در ماه محرم ستم‌ستیزی را به یاد می آوریم، هر سال بانگ هیهات منا الذله ما گوش آسمان را می خراشد، پس طبیعی است كه اگر چه اهل تسنن نیز بزرگوارانی دارند اما آزادی خواهان و آزادی خواهی ما شیعیان بیشتر باشد،... در بحرین هر كس كه مخالف دولت باشد، فراموش شدنی است .. مردنی است، و باید در زندان آب خنك میل كند ...

همین الآن، ابراهیم الشریف ( كه از برادران اهل سنت می باشد) در زندان است، در حالی كه برخی از بردگان به ظاهر شیعه در تلویزیون بحرین علیه مردم خود تبلیغ می كنند ... برای دولت‌های دیكتاتور مذهب مهم نیست، برده بودن مهم است ...

هیچ اهل سنتی روابط دوستانه خاندان آل خلیفه با اسرائیل را نمی پسندد و رخنه كردن پایگاه پنجم آمریكا در بحرین، وكشتار مردم مظلوم عراق از میهن خود را روا نمی داند ... بازی با مذهب، فریبی است كه دولت به كار برده ... به هر حال، إعتماد به شیعه‌ها در بدنه حكومت در حد صفر است، و شیعیان عمدتاً در مشاغل خدماتی مانند آموزش وپرورش، سیستم بهداشت كار می كنند، و تمامی سیستم‌های تصمیم گیری در دست خاندان حاكم است (وزارت كشور، خارجه، ...) .. تبعیض در تمام رده‌ها هست، شهر و روستاهای شیعه نشین محروم، آلوده، با تمامِ نمای فقر و بیچارگی ... و شهرهای سنی نشین، تمیز، با خیابان‌‌های فراخ، و درختان سرافراز ... بورس‌های تحصیلی، فرصت‌های شغلی، ... همگی اینگونه هستند.

نیز خود از این برادران اهل سنت در بحرین، مساله آگاه هستند، و روابط خوبی با شیعیان دارند، و به همین خاطر دولت از مزدوران خارجی استفاده می كند، یكی از شعارهای مردم بحرین لا شیعیه، لا سنیه، وحده وطنیه است، كه همسان آن: نه شیعی، نه سنی، هم‌میهنی می باشد.

- رسانه‌ها و مردم بحرین تا چه اندازه از آزادی بیان برخوردارند. خط قرمزها و محدوده‌ی دایره‌ی آزادی بیان در بحرین تا چه حد و مرزی است و در صورت  عبور افراد از این خطوط قرمز، واکنش هیئت حاکمه چه خواهد بود؟

آزادی در بحرین كاملاً حق افراد است، اما نه آزادی بیان ... اگر آزادی فقط می‌بارگی وروسپی‌گری باشد، حتماً به شما كمك خواهد شد ...

آزادی در سخنان تفرقه انگیز، بی هدف ضمانت شده است، اما هرگونه سخن خِرد در مورد فساد در دولت، نقش آن در كشتار ملل مسلمان، روابط با آمریكا چیز دیگری است ...

نفوذ اینترنت در بحرین حدود 10 سال پیش از ایران بود (زیرا بحرین مركز بانك‌های بین المللی است)، اما در شمار سایت‌های ممنوع رتبه جهانی دارد ... به همین دلیل اولین روش‌های فیلتر شكنی كار مردم بحرین بود

به هر حال، رتبه بحرین از این نظر ته لیست است ... وبسیاری از افراد به همین خاطر مهمان زندان شده‌اند، یكی از آشنایان 7 سال به علت داشتن كتاب‌های ممنوع محكوم شد!.

- آیا احترام به مالکیت اموال و املاك عمومی وخصوصی مردم بحرین از سوی حاکم بحرین رعایت می شود؟

[لبخند]، مگر در نظر این خاندان اموال عمومی معنی دارد؟

از هنگامی كه بحرین را در تسلط گرفته‌اند، تمامی آن را در مالكیت خود دانستند ... در یكی از تظاهرات مردم بحرین، همگی یك دینار [واحد پول بحرین] با دست بلند كردند، و با آرامی خیابان را می پیمودند، در دست دیگر نیز نوشته‌ای داشتند كه در آن اینچنین بود (نیاز به حرف نیست، یك دینار كافی است) ... داستان از این قرار است كه طبق اسناد موجود، نخست وزیر كه حدود چهل سال در کرسی خود نشسته است، ساختمانی با قیمت دو ملیارد دینار از املاك دولت را از آن خود كرده ... از این گونه فسادها در بحرین بی شمار است.

در تمام روستاهای بحرین باغ‌هایی هست، كه مردم آن منطقه می دانند این باغ‌ها از اهالی غصب شده، و در تملك یكی از افراد خاندان حاكم درآمده ... در شهرها نیز اینچنین است، مردم بحرین می دانند كه زمین برخی بیمارستان‌ها، مدارس، خیابان‌ها... از آن مردم بوده، و دولت آن را غصب كرده.

در بعضی از پلاكاردهای مردم بحرین، فقط واژه‌ى 50% نوشته شده بود ... داستان این واژه از این قرار است كه نخست وزیر 50% سود هر پروژه تجاری موفق را از آن خود می كند ...

( پاسخ: همراه با بیان مصداق ها)

- آیا ورود به مشاغل مختلف و کسب جایگاه‌های و موقعیت‌های کاری در بحرین برای همگان به تساوی ممکن و برقرار است؟

یعنی منظورتان این است كه هر كسی می تواند فرضا برای احراز جایگاه نخست وزیری كه از 40 سال قبل تا کنون بر صندلی خود نشسته است، تلاش کند؟

البته که چنین نیست، در بحرین هر كسی می داند كجا، و تا كجا می تواند جایگاه كسب كند، بعضی از خانواده‌ها بدون هیچ گونه تحصیلات، مشاغل اداری خواهند داشت، زیرا همخون خانواده‌های خاندان حاكم یا از آن هستند، و دیگران می دانند كه باید حداكثر معلم، مهندس، یا پزشكی باشد كه امکان واجازه ی کسب جایگاه مدیریت یک سازمان، بیمارستان و یا سیستم بهداشتی را ندارد ... به عنوان مثال، تا چندین سال وزیر آموزش و پرورش یك نظامی وابسته بود.

- سابقه‌ی خاندان حاکم بر بحرین از حیث برخوردهای سلبی با مردم به چه شکل است؟ آیا این حکومت پیش از این هم سابقه ی خشونت و خونریزی نسبت به مردم و شیعیان کشور داشته است؟

ما در دهه 90، انقلاب داشتیم، و دهها شهید زیر شكنجه‌ها جان خود را باختند ... برخی اعدام شده‌، و صدها نفر آسیب جدی دیدند، كور شدند، اندام‌هایشان قطع شد . یا حداقل آثار شكنجه را بر تن خود تا قبر به یادگار خواهند برد.

پیش از آن هم چنین بود، در دهه 70 ... اما برای قبل از استقلال (به اصطلاح)، به یادداشت‌های بلگریف رجوع كنید، او نماینده انگلیس در بحرین بود، واین مسائل را برای تاریخ جاوید ساخت.

- آیا مطالبات و اعتراضات فعلی بحرین صرفاً مطالباتی شیعی است و یا این که غیرشیعیان نیز مطالباتی دارند و به این قیام‌ها پیوسته اند؟

ابراهیم الشریف دبیر انجمن سیاسی « وعد »، سنی است، اما زندانی است، محمد البوفلاسه نیز که اهل سنت است در میدان شهدا (لؤلؤ= مروارید)، سخنرانی كرد، و روز بعد روانه زندان شد ...

تمامی آزادگان به این مطالب ایمان دارند، و حتى برخی سنی‌های طرفدار حكومت نیز منكر این واقعیتها نیستند، و در دوگانگی عجیبی زندگی می كنند.

- آیا تا کنون شیوه‌ی کلی و مشی حکومتی شاهنشاهی بحرین با ملت به گونه‌ای بوده است که مناعت و کرامت انسانی ملت بحرین را تامین نماید و موجب تحقیر ایشان نباشد؟

خیر، بر عكس ...

برای نمونه مدتی پیش، فرزند این شاه ستمگر در جشنی، شعری (بی مزه) سرود كه در آن كشتار مردم بحرین توسط نیاکان خونخوار خود را مایة افتخار دانست ... فیلم ویدئوی این شعر در اینترنت هست که رسانه های ایرانی می توانند آن را زیرنویس کرده و نمایش دهند.

اذلال و خوار کردن مردم، به روش‌های مختلف همواره تكرار می شود، و تمامی اعمال و خدمات !! دولت « مكرمه» شمرده شده و بزرگ داشته می شود نام دارند!!!.

- رای و نظر مردم تا چه اندازه در تعیین تصمیمات کشور بحرین تاثیرگذار است و میزان مشارکت ایشان در امور مملکت تا چه اندازه است؟

هیچ، در حالی كه در بحرین با شكوه‌ترین روز قدس برگزار می شود، این خاندان با اسرائیل رابطه دوستانه و شخصی دارند ... قتل برادران خود در عراق، توسط آمریكائی‌ها به انجام می رسد، یعنی از پایگاه پنجم آن در بحرین ... تمام وزارت‌های تصمیم گیرنده توسط خاندان حاكم اداره می شود. شاهنشاهی مطلق، بردگی تمام نظام حكومت بحرین است.

- میزان حضور استعمار خارجی در کشور بحرین تا چه اندازه است و آیا وجود استعمار خارجی برای مردم این کشور مشهود و ملموس است؟

استعمار کاملا آشكار است، پایگاه پنجم آمریكا در بحرین است... و دولت هیچ توضیحی درباره علت وجود آن به مردم ارائه نمی دهد.

بارها سربازان آمریكایی به حقوق مردم تجاوز كرده‌اند، اما بحرینی‌ها هیچ گاه حق اعتراض نداشته‌اند.

در كل، سیاست بحرین تماماً برای جلب رضایت عربستان وآمریكا است، وهمواره استقلال آن كمتر از سایر كشورهای حتى همسایه بوده.

- با تشکر از شما آقای دکتر، از وقتی که به ما دادید سپاسگزاریم و امیدواریم به زودی شاهد آزادی مردم و بحرین و تسلط ایشان بر مقدارت کشور خودشان باشیم.

خواهش می کنم . من هم از شما ممنونم که به مسایل برادران و خواهران بحرینی خود توجه دارید و به آن می پردازید. انشاالله مردم بحرین و ایران بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده و همبستگی و اخوت ایشان روز به روز بیشتر گردد

بخش سیاست تبیان

منبع: سایت موعود