تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه همواره اخباری مبنی بر ارسال یا فروش مجموعه‌های داستانی تلویزیونی ایرانی به خارج از كشور به گوش می‌رسد، اداره كل همكاری‌های بین‌الملل صداوسیما در سال جاری بیشترین برنامه را در قالب مستند تك قسمتی به خارج از كشور ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه های رادیو و تلویزیون ایران در 30 کشور جهان


در حالی كه همواره اخباری مبنی بر ارسال یا فروش مجموعه‌های داستانی تلویزیونی ایرانی به خارج از كشور به گوش می‌رسد، اداره كل همكاری‌های بین‌الملل صداوسیما در سال جاری بیشترین برنامه را در قالب مستند تك قسمتی به خارج از كشور ارسال كرده است.

در سال جاری تعداد 97 عنوان تك برنامه مستند و 20 عنوان مجموعه مستند به 30 كشور از پنج قاره‌ی جهان عرضه شده است، این در حالی است كه بیشترین سهم برنامه‌های نمایشی ارسال شده به ترتیب سریال‌ها (17 برنامه) و فیلم‌ها (9 برنامه) بوده است.

در میان سریال‌هایی كه تا كنون به خارج از كشور ارسال شده است ، فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی از جایگاه ویژه‌یی برخوردارند. سریال‌های «مردان‌ آنجلس»، «تنهاترین سردار» و«امام علی (ع)» كه هر كدام چندین بار از تلویزیون عراق پخش شده‌اند، همچنان مخاطب خود را در این كشورها حفظ كرده و بر اساس گزارش‌های رایزن‌های فرهنگی بسیاری از خانواده‌های مسلمان ، دیدن فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی را به تماشای فیلم‌های خشونت گرای غربی ترجیح می‌دهند. این در حالی است كه سریال‌های ایرانی در داخل كشور ایران نیز طرفداران بسیاری دارد . چرا كه بر اساس آخرین اظهارات معاون سیما « تمامی آمارها در ایران نشان از آن دارد كه مردم كشورمان با فاصله‌ای زیادی دیدن اثار ایرانی را به تولیدات خارجی ترجیح می دهند.»

علاوه بر سریال‌های مذهبی، مجموعه‌های خانوادگی نیز در بین كشورهای مسلمان از مخاطبان خوبی برخوردارند. به نحوی كه مجموعه‌هایی چون « دردسر والدین » و « پدرسالار» طی ماه‌های اخیر برای پخش از تلویزیون بصره ارائه شده‌اند .با این حال به نظر می رسد سریال‌های غیر مذهبی كه قابلیت پخش از تلویزیون كشورهای غیر مسلمان را نیز دارند ، تا كنون با اقبال چندانی در این ممالك روبه رو نبوده و به ندرت شاهد ارسال خبری مبنی بر خرید این سریال‌ها توسط چنین كشورهایی بوده‌ایم.

براساس آمار اعلام شده به ایسنا، ارائه انیمشین‌ها به خارج از كشور نیز با استقبال خوبی روبه رو بوده‌اند. به نحوی كه اداره كل همكاری‌های بین الملل سازمان صداوسیما ، در سال جاری 43 برنامه با ساختار انیمیشن را به خارج از كشور عرضه كرد.

این اداره همچنین 15 برنامه مذهبی و 20 عنوان ویدئو كلیپ موسیقی را نیز در سال 84 به فروش رساند.همچنین برنامه‌های رادیویی شامل 38 عدد لوح فشرده موسیقی ایرانی و 4 حلقه نوار ریل حاوی برنامه‌های مختلف رادیویی و 56 عدد لوح فشرده موسیقی ایرانی برای 30 كشور در 5 قاره جهان ارسال شده است.

فعالیت این مدیریت در زمینه ارسال برنامه‌های رادیو - تلویزیون تولید سازمان صدا و سیما به كشورهای خارجی در حالی در سال 1384 به پایان می رسد كه هنوز برخی از سازندگان سریال‌های تاریخی در حال ساخت، خواستار رایزنی‌های بهتر صداوسیما با كشورهای خارجی برای فروش یا پیش فروش این آثار تلویزیونی هستند.

لینک ها :

 7 سریال و یك سینمایی در گروه فیلم و سریال شبكه‌ی تهران 

 سریال هایی که نوروز امسال در تلویزیون می بینید ؟