تبیان، دستیار زندگی
14 عنوان از مجموعه داستان امروز ایران که با مشارکت نویسندگان مختلف تدوین شده است در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه "داستان امروز ایران" در نمایشگاه کتاب


14 عنوان از مجموعه "داستان امروز ایران" که با مشارکت نویسندگان مختلف تدوین شده است در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.


اعظم کیان افراز

اعظم کیان‌افراز مدیر انتشارات افراز در گفتگویی از مهم‌ترین مجموعه‌ای که در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد کرد اینگونه گفت: از مدتی پیش در تدارک مجموعه‌ای با عنوان کلی "داستان امروز ایران" بوده‌ایم که از این مجموعه 14 عنوان آن در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: روند انتخاب آثار برای این مجموعه اینگونه است که تعدادی از کارشناسان ادبی با مدیریت یوسف انصاری داستان‌ها را بررسی می‌کنند و اگر از لحاظ محتوایی و تکنیکی دارای کیفیت مناسبی باشند برای این مجموعه برگزیده می‌شوند.

مدیر نشر افراز با اشاره به اینکه کتاب‌های این مجموعه  در قالب یک یونیفرم منتشر می‌شود، بیان کرد: در 10 سال گذشته این انتشارات 110 عنوان رمان و مجموعه داستان منتشر کرده که از بین آنها 35 جلد برای این مجموعه برگزیده شده است که چاپ‌های جدید آنها به "داستان امروز ایران" می‌پیوندد.

کیان افراز اضافه کرد: در این مجموعه آثاری از نویسندگان صاحب‌نام و پیشکسوت و همچنین آثاری از نویسندگان تازه کار و کار اولی دیده می‌شود و شرط مهم برای انتخاب آثار نام افراد نبوده بلکه کیفیت داستان‌ها دلیل انتخابشان بوده است.

وی در توضیح بیشتر مجموعه "داستان امروز ایران" عنوان کرد: در این مجموعه کتاب‌های چاپ اولی و همچنین تعدادی از آثار تجدید چاپی موجود است. مجوز تعدادی از این کتاب‌ها چند سال پیش صادر شده بود ولی آنها را منتشر نکرده بودیم تا در یک فرصت مناسب منتشر شوند.

این ناشر افزود: مجموعه حاضر به این تعداد محدود نخواهد  شد و روند دریافت آثار و انتخاب آنها ادامه دارد و ما سعی داریم از داستان‌های تالیفی ایرانی حمایت کنیم چراکه متاسفانه در مقایسه با ادبیات داستانی خارجی حمایت کافی از ادبیات تالیفی چه در چاپ و چه در توزیع و فروش نمی‌شود در حالیکه لازم است ادبیات تالیفی هرچه بیشتر جدی گرفته شود تا برای نویسندگان و ناشران هم دلگرم‌تر شوند.

کیان‌افراز برخی از مشکلات موجود پیش روی عرصه ادبیات داستان تالیفی را اینگونه برشمرد: تعدادی از کتابفروش‌ها و پخش‌کنندگان کتاب از کتاب‌های داستان ایرانی استقبال نمی‌کنند و به نوعی با این کتاب‌ها برخورد سلیقه‌ای دارند. این باعث شده فروش آثار داخلی سخت‌تر از آثار ترجمه‌ای باشد.

در این مجموعه آثاری از نویسندگان صاحب‌نام و پیشکسوت و همچنین آثاری از نویسندگان تازه کار و کار اولی دیده می‌شود و شرط مهم برای انتخاب آثار نام افراد نبوده بلکه کیفیت داستان‌ها دلیل انتخابشان بوده است.

به گفته وی برخی از نویسندگانی که در این مجموعه حضور دارند، داوود غفارزادگان، مرتضی کربلایی‌لو، قباد آذرآیین، علیرضا سیف‌الدینی، فریدون حیدری، شهریار عباسی،  زهرا پورقربان، احمد درخشان و ... هستند.

مدیر نشر افراز در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره رویکرد این انتشارات از گذشته تا امروز توضیح داد: از زمان شروع فعالیتمان در دو شاخه ادبیات نمایشی و ادبیات داستانی فعالیت کردیم که تعداد قابل توجهی از کتاب‌هایی که تاکنون منتشر شده برگزیده جوایز معتبر ادبی نیز بوده‌اند. از شروع کارمان هدف این بود که در زمینه ادبیات به صورت تخصصی کار کنیم.

وی افزود: هدف ما این بود که به ادبیات داستانی تالیفی در کشورمان رونق بخشیم و به همین دلیل در دوره‌ای سعی کردیم نویسندگان تازه‌کار را مورد حمایت قرار داده و در سال 88 نزدیک به 30 نویسنده کار اولی را معرفی کردیم که این افراد پیش از این  هنرجوی کلاس‌های داستان‌نویسی بودند و برخی آثارشان هم در نشریات ادبی منتشر شده بود.

کیان افراز در پایان با تاکید بر اینکه رویکرد به نویسندگان تازه‌کار دلیلی برای پایین بودن کیفیت نبوده است، عنوان کرد: سعی کردیم در انتخاب آثار به مساله کیفیت دقت داشته باشیم و معرفی چهره های جدید بهانه‌ای برای فراموش کردن کیفیت نبود. سعی ما این بود نسل جدیدی از نویسندگان را معرفی کنیم که این اتفاق هم افتاده است و از همان آثار تجدید چاپ‌های متعدد داشته‌ایم و تعدادی از آن نویسندگان جایگاه خود را در مقام نویسنده تثبیت کرده‌اند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری مهر