تبیان، دستیار زندگی
جریان الکتریکی که در سیم‌ های مسی وجود دارد، ناشی از حرکت الکترون‌ها می‌ باشد. اما این الکترون‌ ها توسط باتری‌ها تولید نمی‌ گردند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید برق

باور غلط : باتری و ژنراتور مولد الکتریسیته هستند.

تولید برق

جریان الکتریکی که در سیم ‌های مسی وجود دارد، ناشی از حرکت الکترون ‌ها می ‌باشد. اما این الکترون‌ ها توسط باتری ‌ها تولید نمی‌ گردند. همچنین ژنراتور نیز تولید کننده الکترون نیست. این الکترون ‌ها که با جریان و حرکت ‌شان باعث به وجود آمدن جریان الکتریکی می ‌گردند در خود سیم مسی وجود دارد. اتم مس دارای الکترون آزاد است. الکترون ‌هایی که جریان الکتریکی را به وجود می ‌آورند از ابتدا در سیم ‌های مسی وجود دارد، حتی قبل از اینکه این سیم را به یک باتری متصل نمائید. این الکترون‌ های آزاد حتی قبل از اینکه مس را از معادن استخراج کنند و از آن سیم تولید کنند در مس وجود داشته است.

باتری و ژنراتور تولید کننده این الکترون‌ ها درون سیم نیستند، آن ها فقط این الکترون ‌ها را پمپاژ می‌ کنند و باعث حرکت آن ها می‌ شوند.

تولید برق

در واقع ژنراتور و باتری باعث به وجود آمدن جریان الکتریکی هستند و تولید کننده بار الکتریکی نمی ‌باشند. این موضوع تا حدودی شبیه یک پمپ آب است که ایجاد جریان آب می ‌کند، اما خود آب را تولید نمی ‌کند. همچنین باید در نظر داشته باشید که میزان بار الکتریکی همواره در یک رسانا ثابت است. پس این موضوع را همیشه به خاطر داشته باشید که :

باور درست : باتری و ژنراتور باعث به وجود آمدن جریان الکتریکی می ‌شوند.

تولید برق

پس دیدیم که باتری و ژنراتور مانند قلب که خون را پمپاژ می ‌کند عمل می ‌کنند. در حالی که می ‌دانیم که قلب به وجود آورنده خون نیست. هنگامی که یک ژنراتور متوقف می ‌شود و یا اینکه وقتی یک مدار الکتریکی باز می ‌شود، تمامی الکترون‌ ها در همان جایی که هستند متوقف می ‌مانند.

مرکزیادگیری سایت تبیان - تهیه: علیرضا سرمدی

تنظیم: سمیرا بادامستانی