تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود، با تبیین شاخص ها و ویژگی های جهاد اکبر، رسیدن به این درجه را کاری سخت و دشوار دانست و تاکید کرد: ادا کردن حق جهاد، علی و اولاد علی می خواهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله جوادی آملی:

بسیاری از شهدای ما و شهدای لبنان مانند متقین بهشت را می دیدند

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود، با تبیین شاخص ها و ویژگی های جهاد اکبر، رسیدن به این درجه را کاری سخت و دشوار دانست و تاکید کرد: ادا کردن حق جهاد، علی و اولاد علی می خواهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه حج به تفسیر و تبیین آیات پایانی این سوره شریفه پرداخت.

وی در ادامه ابراز داشت: انبیای الهی در تلقی، دریافت و ابلاغ وحی معصوم هستند و ذات اقدس اله نیز از وحی مراقبت می کند تا معصومانه به دست مردم برسد و بعد ازآن مردم مختارند که چه طریقی را انتخاب کنند.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هیچ چیز از احاطه علم خدا بیرون نیست، گفت: تمام عالم هستی را وجه الله اداره می کند و همه چیز تحت قدرت و سیطره خداوند تبارک و تعالی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: ذات اقدس اله اجل از آن است که در خلق باشد و خلق در او باشد، خداوند تبارک و تعالی منزه از مِثل و مبرای از مَثل است.

وی تاکید کرد: ذات اقدس اله نه معقول، نه مشهود و نه مقصود هیچ پیامبری است، خدا تجزیه پذیر نیست، خداوند اقیانوس نامتناهی است که اولش مثل آخرش است و همه چیز فانی و هلاک می شود مگر وجه الله.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه « وجاهدوا فی الله حق جهاده» بیان داشت: جهاد شامل سه مرحله جهاد اصغر، جهاد اوسط و جهاد اکبر است که هر یک از این سه نیز معانی و تعاریفی دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: جهاد اصغر این است که یاد و نام و دین خدا در جهان حاکم باشد، معنای جهاد اوسط نیز این است که انسان آدم خوب بشود و گناه و معصیت و نافرمانی خدا را نکند.

وی ادامه داد: بالاتر از این دو جهاد، جهاد اکبر است که بین عقل و قلب، فلسفه و عرفان و نظر و بصر است، معنای این جهاد این نیست که انسان آدم خوبی بشود و بهشتی گردد بلکه می خواهد بهشت را ببیند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه جهاد اکبر جهاد آسانی نیست، اظهار داشت: در هر سه وجه جهاد باید حق جهاد را ادا کرد.

وی تاکید کرد: مشکل ما این است که قرآنی حرف می زنیم اما مادی فکر می کنیم، تمام کوشش و تلاش در جهاد اکبر این است که انسان خود را نبیند و این حق جهاد است؛ اگر انسان خود را ببیند و خود را رها نکند نمی تواند حق جهاد را ادا کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: ادا کردن حق جهاد، علی و اولاد علی می خواهد و هر کسی نمی تواند به این مقام و درجه برسد.

وی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه همام در تبیین اوصاف متقین می فرماید: متقین به گونه ای هستند که گویا بهشت را می بینند، خیلی از شهدای ما و شهدای لبنان نیز این گونه بودند و در شب های عملیات چنین روحیه و حالی داشتند و از همه چیز و همه کس دل کنده و به ذات اقدس اله دل بسته بودند، این گونه افراد در بین ما نیز هستند اما کم اند.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر کسی جزو مقربین شد می بیند که دیگران چه می کنند و شاهد اعمال آنها است، رسیدن به این مرحله و درجه نیازمند جهاد است و برای این مساله باید کارهای زیادی را انجام داد و تنها به خداوند تبارک و تعالی متوسل شد