تبیان، دستیار زندگی
کشورهای انگلستان و هلند، به خاطر امتناع ایسلند از پرداخت بدهی هایش به مبلغ 9/3 میلیارد یورو به این دوکشور، قصد دارند به دادگاه بین المللی شکایت کنند که این موضع موجب بحران در روابط دوجانبه ایسلند با این کشرها شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایسلند و بحران بدهی اش به انگلستان و هلند


کشورهای انگلستان و هلند، به خاطر امتناع ایسلند از پرداخت بدهی هایش به مبلغ 9/3 میلیارد یورو به این دوکشور، قصد دارند به دادگاه بین المللی شکایت کنند که این موضع موجب بحران در روابط دوجانبه ایسلند با این کشرها شده است.


ایسلند

60 درصد دارندگان حق رای در ایسلند با شرکت در یک همه پرسی در نهم آوریل سال جاری از بازپرداخت بدهی این کشور به انگلستان و هلند مخالفت کردند. مبلغ این بدهی 9/3 میلیارد یورو است که براساس توافق قبلی، بازپرداخت آن باید در یک دوره سی ساله و از سال 2016 آغاز شود. بهره این وام از طرف انگلستان 3/3 درصد و از طرف هلند 3 درصد تعیین شده است. این بدهی مربوط به ورشکست بانک اینترنتی "آیس سیو" ایسنلد در سال 2008 است که دولت مجحبور شد برای رفع این مشکل از هلند و انگلستان وام دریافت کند.

اولاور گریمسن، رییس جمهور ایسلند، روز قبل از رای گیری تاکید کرده بود که نه بازپرداخت اصل بدهی، بلکه میزان بهره آن مورد پرسش است. به گفته وی مساله به این شکل که غالبا از سوی انگلستان و هلند مطرح می شود نیست که آنها پول خود را پس نخواهند گرفت. بلکه مساله اینست که آنها می خواهند مبلغ عظیمی بین 7 تا 10 میلیار دلار آمریکا از ما بگیرند.

بحث اصلی مورد مخالفت مردم ایسلند با بازپرداخت بدهی مربوط به بحث بهره این وام می باشد که حتی بیش از نرخ مورد توافق در اتحادیه اروپاست. همزمان با آغاز بحران مالی و بانکی در ایسلند، در سال 2008، دولت این کشور اعلام کرد که سپرده های بانک ها را تضمین خواهد کرد. اما این شامل سپرده های داخلی بود و نه عملکرد خارجی بانک ها. اکنون دولت ایسلند می گوید، این برعهده دولت های انگلستان و هلند است که از هزاران سرمایه گذار خود در بانک آیس سیو که به آنها قول سود سپرده معادل 5 تا 6 درصد داده شده بود، حمایت کنند.

ایسلند هم اکنون در وضعیت اقتصادی خوبی به سر نمی برد و مردم این کشور نگرانی های عمده ای از آینده اقتصادی کشور دارند

این دومین بار است که مردم ایسلند به پرداخت بدهی این کشور با شرایط موجود یعنی همراه مبلغ عظیمی بهره، رای مخالف می دهند. دولت ایسلند می گوید که نمی تواند بدهی بانک آیس سیو را که بازپرداخت سرانه آن مبلغ 10400 یورو می شود به شهروندان خود تحمیل کند. زیرا بسیاری از خانواده ها به خاطر بحران مالی خانه خودشان را از دست داده اند و قادر به بازپرداخت وام خود نیز نیستند.

نگرانی گسترده ای نیز میان مردم این کشور در مورد بازپرداخت وام وجود دارد و بسیاری از آنها از این مساله به وحشت افتاده اند. شرایط نامطلوب اقتصادی اروپا که موجب بحران در کشورهایی نظیر یونان و ورشکستگی دولت شده است و یا در پرتغال که منجر به دریافت وام 80 میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا شده است، به این نگرانی دامن زده است و اعتماد و امید مردم این کشور را سلب کرده است.

این در حالی است که رای منفی مردم ایسلند به بازپرداخت بدهی بانک آیس سیو، ممکن است موجب تحریم این کشور به مدتی طولانی توسط بازارهای مالی شود.

یک مقام دولتی در انگلستان نیز خبر داد که این کشور از دولت ایسلند به دادگاه بین المللی شکایت می برد. دنی الکساندر عضو ارشد کابینه انگلستان در امور خزانه داری در واکنش به رای منفی مردم ایسلند به بازپرداخت بدهی دولت خود اعلام کرد که به نظر می رسد این روند در دادگاه به نتیجه برسد.

وزیر اقتصاد ایسلند نیز در واکنش به تصمیم انگلستان گفته است که این حق طرف مقابل است که وقتی نمی تواند با توافق مساله ای را حل کند آن را به دادگاه ارجاع دهد.

در تداوم این شرایط مردم ایسلند در روز دهم آوریل نیز با شرکت در یک همه پرسی، برای دومین بار با بازپرداخت بدهی این کشور به دولت های انگلستان و هلند مخالفت کردند. این بدهی ناشی از پنج میلیارد دلار سپرده گذاری شهروندان انگلیسی و هلندی در بانک اینترنتی به نام "آیس سیو" ایسلند است. پس از ورشکستگی بانک آیس سیو، دولت های انگلستان و هلند برای جبران خساراتی که به شهروندانشان وارد آمده بود، به سپرده گذاران وام بدون بهره اعطا کردند. و حال از ایسلند بهره ای حدود 3 درصد را مطالبه می کنند.

رای منفی مردم ایسلند به بازپرداخت بدهی بانک آیس سیو، ممکن است موجب تحریم این کشور به مدتی طولانی توسط بازارهای مالی شود.

بسیاری از مردم ایسلند بر این باورند که نباید تاوان اشتباه نظام بانکی خود را پس دهند. همه پرسی با این عنوان صورت گرفت که آیا دولت مجاز است برای تسویه حساب این بانک مقروض از محل خزان? عمومی کشور نزدیک به ?/ ? میلیارد یورو به انگلستان و هلند پرداخت نماید که مورد مخالفت مردم واقع شد. این در حالی است که پارلمان ایسلند چهار میلیارد یورو به دولت های انگلستان و هلند را تصویب کرده بود.44 نمایند? پارلمان این کشور به تصویب این لایحه رای مثبت داده بودند که بر اساس آن ایسلند موظف بود مبلغ چهار میلیارد یورو را تا سال 2046 به بیش از 340 هزار سپرده گذار انگلیسی و هلندی بازگرداند.

ایسلند هم اکنون در وضعیت اقتصادی خوبی به سر نمی برد و مردم این کشور نگرانی های عمده ای از آینده اقتصادی کشور دارند. در این شرایط انگلستان و هلند که وضع اقتصادی مطلوب تری دارند بر این مساله انگشت گذاشته و خواهان نسویه حساب بدهای های خود هستند. این مساله را نمی توان جز ناشی از خوی استکباری آنها دانست. در هر حال باید منتظر اعلام نظر دادگاه بین المللی بود و پس از آن شرایط را مجددا و در شرایط روشن تری تحلیل کرد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان