تبیان، دستیار زندگی
انواع گوناگون دایناسورها، ازعلف خواران غول پیکر و حشره خواران کوچک گرفته تا گوشت خواران ترسناک، با شکل و اندازه های مختلف در زمین زندگی می کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخلوقاتی شگفت انگیز

دایناسور

انواع گوناگون دایناسورها، ازعلف خواران غول پیکر و حشره خواران کوچک گرفته تا گوشت خواران ترسناک، با شکل و اندازه های مختلف در زمین زندگی می کردند.

انواع مختلف دایناسورها

کلمه دایناسور به معنی «سوسمار ترسناک» است. این نام، کاملاً مناسب بعضی از دایناسورها، مانند تیرانوسور است. اما، بعضی از آنها گیاه خواران بی آزاری بودند. بعضی از دایناسورها غول پیکر، اما بعضی دیگر چندان بزرگتر از یک مرغ نبودند. برخی از آنها مجهز به شاخ بودند. اما بعضی دیگر تاج، پلاک، انگشت، چنگال یا زره داشتند.

طول دیپلودوکوس ها به 27 متر می رسید و یکی از بزرگترین دایناسورها بودند.

دایناسور

کومپسوگناتوس ها گوشت خواران کوچکی به اندازه یک مرغ بودند.

دایناسور

تیرانوسورها یکی از وحشتناک ترین گوشت خواران بودند.

دایناسور

دایناسورها در همه جا یک شکل بودند؟

معمولاً دایناسورهای یک قاره با دایناسورهای قاره دیگر تفاوت داشتند، اما این موضوع همیشه درست نبوده است. برای مثال، استگوسورها و تریسراتوپس ها فقط در آمریکای شمالی زندگی می کردند، اما ایگوآنودون ها هم در اروپا و هم در آمریکای شمالی می زیستند.

تیرانوسورها در کجا زندگی می کردند؟

تیرانوسورها در آمریکای شمالی زندگی می کردند. استخوان های آن ها را در ایالات متحد و کانادا یافته اند. اما عموزاده های نزدیک تیرانوسورها در آسیا می زیستند.

دایناسورها در همه جا بودند

استخوان دایناسورها را در تمام نقاط جهان یافته اند. اولین استخوان  دایناسورها در اروپا و سپس در آمریکای شمالی کشف شد. پس از آن، در تمام قاره ها به این استخوان ها دست یافتند، حتی دایناسورها در سرزمین های منجمد قطب جنوب نیز وجود داشته اند! اما، آب و هوای قطب جنوب در دوره ای که دایناسورها در آنجا می زیسته اند به مراتب گرم تر بوده است.

پیش از هزار نوع!

با گذشت حدود 200 سال از کشف اولین دایناسور، دیرین شناسان هنوز در جستجوی یافتن انواع جدیدی از این جانورند. امروزه دایناسورهای شناخته شده بیش از هزار نوعند که به 650 تیره مختلف تقسیم شده اند، اما هنوز جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد، چنانکه هر سال 12 دایناسور کشف می شود. در سال 2001 میلادی، 22 دایناسور جدید به خانواده دایناسورها اضافه شد.

ایگوآنودون اولین  دایناسوری بود که کشف شد.

دایناسور

تریسواتوپس برای دفاع از خود، سه شاخ روی سرش داشت.

دایناسور

ترجمه:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

حیواناتی که در کشتی نوح جای نداشتند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.