تبیان، دستیار زندگی
بعد از منشور کوروش که 19 شهریور ماه سال گذشته از موزه بریتانیا به ایران منتقل شد و 7 ماه در موزه ملی ایران به نمایش در آمد، این بار نوبت آثار تاریخی دیگر ایران است که باز برای مدتی امانت گرفته شوند و مهمان موزه ملی باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکه های اشکانی به ایران می آیند

موزه بریتانیا


بعد از منشور کوروش که 19 شهریور ماه سال گذشته از موزه بریتانیا به ایران منتقل شد و 7 ماه در موزه ملی ایران به نمایش در آمد، این بار نوبت آثار تاریخی دیگر ایران است که باز برای مدتی امانت گرفته شوند و مهمان موزه ملی باشند.

در همین راستا، انگلیسی ها پیشنهاد کرده اند که همکاری های خود را با ایران ادامه دهند و سكه‌های اشكانی موزه بریتانیا را به ایران امانت دهند.


نیل مك گریگور رئیس موزه بریتانیا گفته است: اگر مسئولان میراث فرهنگی ایران بخواهند سكه‌های اشكانی موزه بریتانیا را در ایران به نمایش بگذارند، خوشحال می‌شویم آن را امانت دهیم. البته باید ببینیم ایران نیز در مقابل این حركت ما قرار است چه نمایشگاهی از آثار تاریخی خود در بریتانیا برپا كند. ضمن این که خود ایران نیز مجموعه خوبی از سكه‌های اشكانی را دارد.

او ادامه داد: علاوه بر این، ما آماده‌ایم اشیایی را از موزه بریتانیا كه معرف فرهنگ‌های دیگر جهان هستند به موزه ملی ایران امانت دهیم.

سکه های اشکانی

مك گریگور با اشاره به این که استوانه كوروش یك سند كلیدی تاریخی برای جهان است، گفت: این منشور سند فوق‌العاده‌ای است كه نشان‌دهنده مدارا و احترام به دین‌ها و مردمان مختلف است و اهمیت آن امروزه بیش از پیش نمایان است.

او ادامه داد: با وجود مشكلات سیاسی، موزه‌هایی مانند موزه بریتانیا و موزه ملی در تهران نشان می‌دهند كه این اشیاء بخشی از میراث مشتركی هستند كه به همگان تعلق دارند، این تبادلات فرهنگی به خصوص در دنیای پیچیده و اغلب خصمانه‌ای كه در آن زندگی می‌كنیم بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل است كه امانت سخاواتمندانه موزه ملی به نمایشگاه «امپراتوری فراموش شده جهان ایران باستان» در سال 2005 و نمایشگاه «شاه عباس، بازآفرینی ایران جدید» در سال 2009 در لندن برای نمایش جنبه‌های مهم تاریخ ایران اهمیت بسیار داشت.

موزه

بد نیست بدانید که بر اساس آماری که رئیس موزه ملی ایران ارائه کرده، در مدت 7 ماه نمایش منشور كوروش در موزه ملی بیش از 2 میلیون نفر از این اثر تاریخی بازدید کرده اند.

استوانه گلی منشور كوروش به‎عنوان كهن‎ترین سند حقوق بشر در سال 1879 میلادی توسط هیئت باستان شناسی بریتانیایی در بابل كشف و نخستین بار طی مدت زمان جشن‌های 2500 ساله پهلوی به مدت 10 روز به كشور بازگشت. اما 40 سال طول کشید تا مسئولان میراث فرهنگی کشور باز هم بتوانند منشور کوروش را در ایران به نمایش در بیاورند.

ابتدا قرار بود این منشور فقط 4 ماه در ایران به معرض نمایش عمومی قرار گیرد اما پس از انجام رایزنی‌ها با موزه بریتانیا این زمان تا پایان فروردین‌ 1390 تمدید شد.

بر اساس اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور، قرار است منشور كوروش پس از بازگشت به لندن در مقر یونسكو در پاریس به نمایش گذاشته شود.

فرآوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از فارس، جام جم