تبیان، دستیار زندگی
: گروه چند رسانه ای ام بی سی که از سال ۱۹۹۱ میلادی در عربستان سعودی فعالیت خود را آغاز کرد، ام ‌بی‌ سی پرشیا کانال تلویزیونی ماهواره‌ای رایگانی می‌باشد که فیلم و سریال‌های متنوع کمدی و اکشن و درام و رمانتیک جهانی را با زبان اصلی و زیرنویس فارسی پخش می‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ام بی سی پدر خوانده ی فارسی 1


گروه چند رسانه ای "ام بی سی" که از سال ۱۹۹۱ میلادی در عربستان سعودی فعالیت خود را آغاز کرد، "ام ‌بی‌ سی پرشیا" کانال تلویزیونی ماهواره‌ای رایگانی می‌باشد که فیلم و سریال‌های متنوع کمدی و اکشن و درام و رمانتیک جهانی را با زبان اصلی و زیرنویس فارسی پخش می‌کند و شبکه ی فارسی 1 از بزرگترین خریداران تولیدات این کمپانی است.


ام بی سی

در حال حاضر بیش از سی شبکه ی فارسی زبان از امریکا و اروپا برای ایرانیان برنامه پخش می کنند که از طریق میلیون ها گیرنده ی ماهواره ای در ایران دریافت می شوند ، عمده برنامه ی این شبکه ها را سریال های خانوادگی تشکیل می دهند ؛ یکی از این شبکه ها "ام بی سی" یا "مرکز خبررسانی خاورمیانه" است که در ژانویه 2002 با آغاز به کار تلوزیون (MBC2) به عنوان اولین تلوزیون 24 ساعته ی مجانی پخش کننده ی فیلم های سینمایی در خاورمیانه ، به شهرت رسید ؛ پس از موفقیت ام بی سی 2 این مجموعه به فاصله ی تقریبا کمی اقدام به تاسیس سه شبکه ی دیگر به نام های (MBC3 MBC 4  و MBC Action) کرد که به پخش سریال و برنامه های کودکان می پردازند MBC)  مخفف مرکز پخش برنامه خاورمیانه یا همان Middle East Broadcasting Center است.)

گروه چند رسانه ای "ام بی سی" که از سال ۱۹۹۱ میلادی در عربستان سعودی فعالیت خود را آغاز کرد ، در سال 2002 دبی را به عنوان مرکز جدید خود برگزید ؛ مرکز این شبکه در اوایل دهه نود میلادی در لندن قرار داشت ، این مرکز جدید با مدیریت "ولید بن ابراهیم"  فعالیت خود را در دبی آغاز کرد و مدعی است که ۷۵ میلیون بیننده دائم دارد ، تا پیش از این ، این مجموعه مطابق آمارگیری ها حدود 80 میلیون بیننده ثابت در سراسر جهان داشت که مسلما با آمدن "ام بی سی پرشیا" این تعداد بالاتر هم خواهد رفت ، ام ‌بی‌ سی پرشیا زیر مجموعه‌ای از مرکز رسانه ‌ای خاورمیانه است که با هدف تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های ایرانی پخش برنامه‌ های خود را آغاز نمود. مرکزی که العربیه را راه اندازی کرد شبکه ای که هم اکنون در صدر جبهه ماهواره ای عرب زبان ضد تشیع و ایران قرار داد.

در حالی که از همان روزهای آغازین شروع به کار شبکه ی ماهواره ای MBC فارسی ، گمانه ‌زنی ‌هایی مبنی بر اهداف پشت پرده ی خاندان سعودی به عنوان مالکان این شبکه در زمینه ی مقابله با فرهنگ شیعی و تمدن ایرانی بر سر زبان‌ها افتاده بود ، با گذشت هر چه بیشتر از آغاز به کار آن ، این نیات جامه ی عمل به خود پوشانده و بر همگان آشکار گشته است.

باید توجه داشت که نیمی از سریال های قابل پخش از شبکه ی فارسی 1 نیز تولیدات کمپانی ام بی سی می باشد.

بررسی هایی که از محتوای فیلم‌های پخش شده در این شبکه انجام شده ، نشان می دهد که مضمون اغلب فیلم‌های این شبکه ضد ایرانی و در مرتبه ی بالاتر ضد اسلام و مبلغ مفاهیم طالبانی و وهابی بوده است . فیلم ‌های ‌هالیوودی پخش شده از این شبکه که مدت زمان زیادی از ساختشان نمی گذرد ، بیش از آن که محتوای سرگرم ‌کننده آنها مد نظر باشد ، مضمونی ضد دینی و ضد ایرانی ‌رخ نمایی کرده است باید توجه داشت که نیمی از سریال های قابل پخش از شبکه ی فارسی 1 نیز تولیدات کمپانی ام بی سی می باشد.

اما در این میان دو نکته ی قابل تامل وجود دارد : اول اینکه اگر کمی دقیق شویم به راحتی به یکی بودن اهدف این شبکه (ام بی سی پرشیا) و فارسی 1 که جنگ نرم می باشد ، پی می بریم ؛ عمده برنامه های این دو شبکه ی فارسی زبان ، فیلم هایی هستند که سراسر آن ها ترویج بی بند و باری ، آزادی جنسی ، مقابله با شیعه گری ، خشونت و ... است.

ام بی سی

دوم : چند سوال پیش می آید که ذهن هر مخاطب نکته سنجی را به خود مشغول می کند 1) به راستی پشت پرده ی شبکه ی ام بی سی پرشیا چه کسانی هستند ؟ 2) آیا همچون فارسی 1 دست صهیونیست ها در کار است ؟ 3) دلیل انتقال دفاتر این شبکه از عربستان به لندن و اینک به دبی چیست ؟ به درستی که واضح و مبرهن است که این انتقالات بی دلیل و بی ربط به دست های پنهان آن و نیز اهداف مشخص این شبکه نخواهد بود از این رو قربت شبکه ی ام بی سی پرشیا و فارسی 1 بیش از پیش شک برانگیز می شود.

در روشن نمودن این جریان بای اشاره ای کنیم به سخنرانی که در شهر پراگ توسط یکی از خاخام های یهودی برگزار و هدف از آن بررسی اهمیت رسانه ها در میان یهودیان بود ، وی در این سخنرانی گفت: " اگر طلا نخستین قدرت ما برای سیطرهء بر جهان است، مطبوعات دومین قدرت ماست." چند سال پس از این سخنرانی نخستین کنگره صهیونیسم در سال 1897 در بال سوئیس به رهبری "تئودور هرتزل" (Teodor Hertzel) مهمترین نقطه ی تحول در شیوه بی حس سازی افکار مردم جهان بود ، طی این کنگره قطعنامه ای معروف به "پروتکل رهبران صهیون" صادر شد که در بند دوازده آن چنین آمده : (تمام کانالهایی که بازگو کننده اندیشه هاست باید به طور کلی در دست ما باشد) ، (ادبیات و مطبوعات ، مهمترین و قدرتمندترین کانال های تبلیغاتی و آموزشی هستند و باید تحت سیطره ما باشند) و ... و این جریان گواه آن است که بیشترین فعالیت های صهیونیسم در مقابله با جهان و به خصوص اسلام و ایران از طریق رسانه و سلب تحرک فکری است ؛ در همین راستا شبکه ی فارسی 1 به مدیریت "رابرت مرداک" –یهودی استرالیایی الاصل- در سال 2009 میلادی تاسیس شد.

مضمون اغلب فیلم‌های این شبکه ضد ایرانی و در مرتبه ی بالاتر ضد اسلام و مبلغ مفاهیم طالبانی و وهابی بوده است

این جریان در حالی است که چندی پیش شبکه ی "ام ‌بی ‌سی پرشیا" از مجموعه‌ های مرکز رسانه ‌ای خاورمیانه با هدف تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های ایرانی در روز چهارشنبه ۹ ژوئیه سال ۲۰۰۸ پخش برنامه‌های خود را آغاز نمود و این روند اوج تقابل این دو شبکه را به نمایش گذاشته و مخاطبین را هر چه بیشتر به جهت دریافت پاسخی برای سوالات مذکور سوق می دهد .

بنا براین مشاهده می کنیم که موج عظیمی از شبکه های خانگی با هدف تخریب و تحریف افکار عمومی کشورهای مسلمان و بالاخص ایران ، در حال پیشروی هستند که تنها با اطلاع رسانی ، تبیین اهداف این شبکه ها و اقدام مناسب مسئولین مربوطه می توان این نقشه ها را خنثی نمود و در غیر این صورت در سال های آینده شاهد سیطره ی جهانی صهیونیست ها از طریق از هم پاشیدگی جوامع و بنیان خانواده ها خواهیم بود.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سایت شبکه ام بی سی/ دانشنامه ویکی پدیا/  وبلاگ فیلم و سینما