تبیان، دستیار زندگی
اید در نگاه اول مخاطبی که قرار است به تماشای فیلم «زنها شگفت انگیزند» بنشیند این تصور برایش به وجود بیاید که آنقدر در این فیلم زنها اعمال شگفت انگیزی انجام می دهند که نام فیلم بر این اساس شکل گرفته است. اما با توجه به داستان فیلم وسادگی هایی که از زنان در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این موجودات عجیب!

«زنها شگفت انگیزند»


شاید در نگاه اول مخاطبی که قرار است به تماشای فیلم «زنها شگفت انگیزند» بنشیند این تصور برایش به وجود بیاید که آنقدر در این فیلم زنها اعمال شگفت انگیزی انجام می دهند که نام فیلم بر این اساس شکل گرفته است.

زنها شگفت انگیزند

اما با توجه به داستان فیلم وسادگی هایی که از زنان در این اثر می بینیم شاید بد نبود سازندگان این فیلم نام مردها شگفت انگیزند را برای این کار انتخاب می کردند. جالب است بعد از اینکه زنها فرشته بودند حالا شگفت انگیز شدند اما شگفت انگیزی زنها در این فیلم نه از باب اعمال شگفت انگیز آنها بلکه شاید به دلیل عکس العمل های خنثی زنان در این فیلم در برخورد با اتفاق هایی است که در طول قصه می افتد.

البته این فیلم که چهارمین تجربه کارگردانی مهرداد فرید بعد از سینمایی های «آرامش در میان مردگان»،«هم خانه» و «از ما بهترون» ابتدا «ما سه نفر» نام داشت، اما بعد در زمان اکران به این اسم تغییر پیدا کرد.

داستان زنها شگفت انگیزند درباره مرد جوانی(حمید گودرزی) به نام افشین است که با دروغ و حیله با سه زن ازدواج کرده. سه زن با ویژگی های کاملا متفاوت. همسر اول او خاتون زنی پولدار(با بازی افسانه بایگان) است که تفاوت سنی زیادی با افشین دارد. همسر دوم او (بهاره رهنما) یک پزشک است و از آنجاییکه افشین به او گفته از همسر اولش جدا شده با او ازدواج کرده و همسر سوم هم شراره(الهه حصارکی) دختر جوانی است که افشین برای اینکه او به خلاف نیفتد با او ازدواج کرده و جالب است که شراره باردار هم هست.

ماجرای قصه هم از جایی شروع می شود که یکی از طلبکارهای افشین به مطب ناهید همسر دوم او می آید تا بدهی های افشین را از او بگیرد، اما ماجرای اصلی قصه از تصادف افشین شروع می شود، ناهید با تلفنی که به او می شود باخبر می شود که همسرش تصادف کرده و از او می خواهند که به بیمارستان برود. ناهید بعد از رفتن به بیمارستان دختر دیگری را بر سر بستر همسرش می بیند و همانجا هم می فهمد که دختر جوان هووییش است! چند دقیقه ای از این ماجرا نمی گذرد که همسر اول افشین که هم به این جمع سه نفره اضافه می شود افشین با دیدن سه همسرش حالش بد می شود و سکته می کند و همسران او هم فقط در ابتدای ماجرا از هوو آوردن افشین متعجب می شوند و بعد هم همه چیز از یادشان می رود تا اینکه افشین از بیمارستان دزدیده می شود و «خاتون»، «ناهید» و «شراره» در جستجوهای خود برای پیدا کردن افشین همسر با وفایشان به اتفاق سرگرد «علی احمدی» (جمشید هاشم‌پور) به هووی چهارم می‌رسند اما نمی دانند همسر پنجمی هم وجود دارد که «افشین» در کنار او است.

داستان زنها شگفت انگیزند درباره مرد جوانی(حمید گودرزی) به نام افشین است که با دروغ و حیله با سه زن ازدواج کرده. سه زن با ویژگی های کاملا متفاوت. همسر اول او خاتون زنی پولدار(با بازی افسانه بایگان) است که تفاوت سنی زیادی با افشین دارد.

در سینمای ما کم نیستند فیلمهایی که با موضوع چند همسری و تعدد زوجات ساخته می شوند. «زنها شگفت انگیزند» هم یکی از همین نمونه هاست که می توان گفت که بار دیگر با نگاهی طنز و فانتزی به این موضوع پرداخته. داستان اولیه این فیلم جالب به نظر می رسد اما برخی از کلیشه ها و عناصر تکراری که از آفت های اصلی برای هر فیلم است به این فیلم نیز ضربه زده باشد. شاید یکی از نکات اساسی که در قصه این فیلم به چشم می آید، هدف نداشتن افشین از هر کدام از ازدواج هایش است. البته در یکی از سکانس های فیلم او به دلایلی که در واقع بیشتر بچه گانه به نظر می رسد تا منطقی اشاره می کند.

بیشتر شوخی های این فیلم براساس کمدی موقعیت است که بازیگرانی که اساسا طنز هم نیستند تا حدودی از پس

زنها شگفت انگیزند

این موقعیت ها بر آیند. البته به جز بهاره رهنما که در این کارنسبت به برخی نقش های دیگرش به تناسب کاراکتر ناهید جدی تر است بازی خاصی را از سایر بازیگران فیلم نمی بینیم. نکته دیگری که در کل ماجرای این فیلم وجود دارد این است که در اواسط داستان برای خالی نبودن عریضه با ورود برادر ناهید که تازه از زندان آزاد شده گریزی به فعالیت شرکت های هرمی و تخلف هایی که از سوی آنها صورت می گیرد می شود اما اگر بخواهیم نگاه عمیق تری به این قضیه داشته باشیم هدف از این حرکت را در نمی یابیم. اما به نظر می رسد مهرداد فرید در ساخت چهارمین تجربه اش موفق تر از قبلی بوده و با وجود ایرادهایی که می شود به کارگرفت «زنها شگفت انگیزند» به عنوان یک کمدی شلوغ توانسته تا حدودی موفق باشد و در اکران نوروز هم در رقابت با فیلمهای روی پرده به اقبال نسبی دست پیدا کند.

سینما و تلویزیون تبیان


نژلا پیکانیان/ سینمای ایران