تبیان، دستیار زندگی
کتاب های اشغال و مدال و دختران اُ.پی.دی با مضمون دفاع مقدس در ایام برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"اشغال و مدال" و "دختران اُ.پی.دی" در نمایشگاه کتاب

دو اثر با مضمون دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب عرضه می شود


کتاب های "اشغال و مدال" و "دختران اُ.پی.دی" با مضمون دفاع مقدس در ایام برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.


اشغال ومدال

کتاب "اشغال و مدال" شامل خاطرات دو افسر عراقی از عملیات مرصاد و حوادث جنگ عراق و کویت است و ترجمه آن را محمدنبی ابراهیمی برعهده دارد.

این کتاب در دو بخش و شش فصل تدوین شده است. بخش نخست را سروان "ستار السعد" نوشته و شامل مشاهدات این افسر عراقی از جنایت‌های منافقین در حق مردم مناطق گیلانغرب و اسلام‌آباد‌ است.

وی همچنین در این کتاب به عملیات مرصاد و آتش‌بس جنگ عراق برضد ایران پرداخته است.

بخش دوم کتاب نیز به حوادث اشغال کویت و زمینه‌ های قبلی آن می پردازد و به قلم سرهنگ ستاد "صبار اللامی" به نگارش در آمده است.

این سرهنگ عراقی از ابتدای عملیات اشغال کویت تا زمان آزادسازی به دست نیروهای غربی در آن حضور داشته است.

وی در این بخش به وقایع مهم آن روزها مانند ترور "عدنان خیرالله"، ملاقات "صدام" و "مبارک" و شیوه‌های مقاومت مردم کویت پرداخته است.

"ستار السعد" در قسمتی از خاطرات خود با عنوان "واقعیت جنگ" آورده است: امام خمینی(ره) به دنیا ثابت کرد که یک فرمانده نظامی و استراتژیست است. او شرایط حاکم بر نیروها را بررسی کرد و توانست دستور آتش بس را صادر کند. این اقدام رویاهای صدام را بر باد داد، زیرا او امیدوار بود جنگ ادامه پیدا کند، بویژه که کارخانه‌های ما به مرحله تولید بمب‌های شیمیایی و فسفری رسیده بودند و اسلحه و مهمات لازم را برای جنگ تهیه کرده بودیم.

"ستار السعد" در قسمتی از خاطرات خود با عنوان "واقعیت جنگ" آورده است: امام خمینی(ره) به دنیا ثابت کرد که یک فرمانده نظامی و استراتژیست است.

"بالاتر از این، سرنگونی حکومت ایران برای صدام اهمیت داشت، تا بتواند در برابر آن، کویت و جزایر این کشور را تصاحب کند. موافقت امام(ره) با قطعنامه 598 مانند شمشیری بود که پشت صدام را شکست.

دختران اُ.پی.دی

دختران اُ.پی.دی" نیز مروری بر خاطرات "مینا کمایی" از دوران جنگ ایران و عراق و از سال های 1359 تا 1364 است.

در این کتاب گوشه هایی از وقایع جنگ تحمیلی از زبان زنی که از نزدیک درگیر حوادث بوده بازگو می شود.

راوی که زاده آبادان است، نخست مختصری از خاطرات دوران کودکی و پیش از انقلاب خود را نقل می کند، سپس با اشاره به حوادث انقلاب و پیروزی آن از چگونگی شروع جنگ تحمیلی و آمادگی خانواده خود سخن می گوید.

کمایی در ادامه این کتاب به همراهی خود با گروهی از دختران شرکت نفتی که به دختران "او. پی. دی" معروف بودند و در فعالیت های پشتیبانی و امدادگری شرکت می کردند، اشاره می کند.

"اشغال و مدال" و "دختران اُ.پی.دی" تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که سوره مهر این دو کتاب را به ترتیب با قیمت دو هزار و سه هزار و 200 تومان منتشر کرده و در نمایشگاه کتاب تهران در اختیار علاقه مندان به کتاب خاطرات دفاع مقدس قرار می گیرد.

بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران از 14 تا 24 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: پایگاه خبری سوره مهر