تبیان، دستیار زندگی
رونمایی می‌شود آثاری از بهبهانی، فرشچیان، ممیز، آغداشلو، تناولی، سپهری، زنده‌رودی و.. كه تصادفی از یك زیرزمین كشف شدند گنجینه‌ی قدیمی‌ترین مركز آموزش هنر ایران، به‌نمایش گذاشته می‌شود. هنرستان هنرهای تجسمی پسران ایران، با سا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گنجینه‌ی قدیمی‌ترین مركز آموزش هنر ایران رونمایی می‌شود

آثاری از بهبهانی، فرشچیان، ممیز، آغداشلو، تناولی، سپهری، زنده‌رودیو.. كه تصادفی از یك زیرزمین كشف شدند


گنجینه‌ی قدیمی‌ترین مركز آموزش هنر ایران، به‌نمایش گذاشته می‌شود.

هنرستان هنرهای تجسمی پسران ایران، با سابقه‌ی 52 ساله، قدیمی‌ترین مركز آموزش هنرهای تجسمی در ایران است.

پیش از آن‌كه دانشكده‌ی تزیینی - هنرهای كاربردی - و هنرهای زیبای دانشگاه تهران، آموزش برخی رشته‌ها هم‌چون گرافیك را آغاز كند، این هنرستان پیشرو در آموزش هنر بوده است.

در این مركز حدود هزار اثر از كسانی چون صادق بریرانی، سیمین بهبهانی، محمود فرشچیان، مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد، مرتضی اسدی، مسعود عربشاهی، حسین زنده‌رودی و... درس داده یا آموزش دیده‌اند، وجود دارد.

این گنجینه را به‌تازگی در یكی از زیرزمین‌های فراموش‌شده‌ی هنرستان، در ساختمانی با قدمت حدود 70 -80 ساله، درحالی‌كه شرایط مناسبی برای نگهداری نداشته است، كشف كرده‌اند.

گویا مدیر و مسوولان مدرسه با صرف حدود چهار میلیون تومان و حمایت مركز توسعه‌ی هنرهای تجسمی، فضایی به عنوان گنجینه تدارك دیده‌اند كه نور، دما و رطوبت كنترل و ایمنی آن تضمین شده باشد.

جلال متولی - مدیر هنرستان - دراین‌باره توضیح داد: كلیه‌ی كارهای موجود عكاسی، صورت‌برداری و شماره‌گذاری‌ شده و به‌جای قبلی بازگشته‌اند. در طول این سال‌ها كسی به زیرزمین سری هم نمی‌زده؛ امین اموال پس از 30 سال بازنشسته شده و كارها را به امین اموال جدید تحویل داده، اما وی مسوولیت آن‌ها را نپذیرفته است.

وی گم شدن یا از بین رفتن آثار را طی این سال‌ها منتفی ندانست و خبر داد كه قصد دارند آثار فارغ‌التحصیلان را گردآوری كنند تا با كامل كردن مجموعه‌، موزه‌ی هنرستان پسران را راه‌اندازی كنند.

برخی از كارها، مشق این استادان نامی در دوران هنرجویی‌شان است،‏ برخی دیگر همچون آثار مصورالملك ازجمله‌ كارهای باارزش گنجینه‌ی یادشده، به‌شمار می‌روند. تعداد این آثار به یك هزار تابلو رسیده و متولیان با انتخاب حدود 300 اثر، نمایشگاهی جامع از دوران هنرجویی این هنرمندان سرشناس، در تهران برپا خواهند كرد.

موزه‌ی هنرهای معاصر تهران و مجموعه‌ی صبا، مراكز مورد نظر برپا كنندگان این نمایشگاه است.

معرفی هنرستان ازجمله اهداف دیگر این متولیان امر است كه به‌عنوان تنها و نخستین مركز الگوی سایر هنرستان‌هایی شد كه آموزش و پرورش قصد راه اندازی‌شان را داشت.

تصاویری از آن‌چه كه در گنجینه‌ی هنرستان موجود است، 18 اسفند پس از حضور بر مزار اصغر محمدی بنیان‌گذار و نخستین مدیر این مدرسه - به‌صورت اسلاید به‌نمایش درمی‌آید.

این مراسم از صبح پنجشنبه تا شامگاه همان روز ادامه خواهد داشت.


لینک ها :

ویژه نامه سهراب سپهری

سالروز تولد سهراب سپهری

نقاشی‌ها و وسایل شخصی سهراب سپهری

اول اردیبهشت سالروز درگذشت سهراب سپهری

سهراب سپهری